دولت چین نگرانی عمیق خود را از قراردادهای انتقالی رئیس تایوان اعلام و خواستار روشن شدن این موضوع از سوی واشنگتن شد.

نگرانی چین از هرگونه توافق تایوان با آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، دولت چین نگرانی عمیق خود را از قراردادهای انتقالی «سای اینگ ون»، رئیس تایوان اعلام کرد.

در حالی که قرار است رئیس تایوان با «کوین مک کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واشنگتن دیدار کند، پکن خواستار روشن شدن این موضوع از سوی واشنگتن شد.

دفتر رئیس تایوان در بیانیه ای درباره این سفر گفت: «قراردادهای انتقالی» سال هاست که برقرار است گرچه در آن به طور مستقیم از آمریکا نام برده نشده است. در حال حاضر، بخش های مختلف در ارتباط با یکدیگر و برای اجرای طرح های مربوطه آماده هستند و طراحی مسیرهای مرتبط، به موقع و پس از نهایی شدن طرح تشریح خواهد شد.  

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد پکن به صورت جدی درباره این خبر نگران است. ما خواستار توضیح رسمی و صادقانه طرف آمریکایی درباره این موضوع هستیم و از آنها می خواهیم این موضوع را شفاف کنند.

وی افزود: چین به شکل جدی با هر گونه توافق رسمی بین آمریکا و تایوان مخالف است. هیچ کس نباید حاکمیت قدرتمند دولت چین را تحت تاثیر قرار دهد و مردم باید از حاکمیت ملی کشور دفاع کنند.

این مقام چینی تاکید کرد تهدید واقعی برای صلح و ثبات در تنگه تایوان جدایی طلبان تایوانی هستند.    

دو منبع مطلع در گفتگو با رویترز از سفر خانم ون به واشنگتن طی هفته های آتی خبر دادند. سفری حساس که می تواند باعث افزایش تنش و تشدید نگرانی مقامات چینی شود.

کوین مک کارتی روز گذشته از دیدار با رئیس تایوان در واشنگتن در سال جاری میلادی خبر داد و تاکید کرد این سفر مانعی برای سفر مقامات آمریکا به تایوان در آینده نیست.

این در حالی است که «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین روز گذشته طی سخنرانی در نشست سالانه حزب حاکم کمونیست شدیدا به آمریکا حمله کرد و گفت واشنگتن در حال رهبری «مهار، محاصره و سرکوب» چین است.

وی گفت طی پنج سال گذشته سری جدیدی از موانع و مشکلات علیه چین توسط غرب به کار گرفته شده تا رشد اقتصادی این کشور کاهش یابد.

«چین گانگ» وزیر خارجه چین نیز روز سه شنبه به آمریکا هشدار داد که باید سیاست سرکوب و فشار بر پکن را تغییر داده و یا خطر جنگ و تقابل را بپذیرد.

وی با تاکید بر اینکه پکن خواستار گفتگوهای صلح برای پایان دادن به جنگ در اوکراین است، تصریح کرد واشنگتن باید از سیاست اشتباه خود در قبال چین دست بردارد. در غیر این صورت خطر وقوع جنگ و درگیری وجود دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.