«محمد مهدی بابایی راد» دانش آموز ساکن شهرستان بهار استان همدان است که با وجود سن کم، چندین اختراع کاربردی اثرگذار از جمله در حوزه‌ انرژی داشته است اما به دلیل عدم حمایت مسئولان، نتوانسته به مرحله تولید و عرضه انبوه برساند.

نخبه همدانی چشم انتظار حمایت مسئولان

به گزارش قدس آنلاین، بابایی راد نوجوان ۱۷ ساله و نابغه شهر بهار به عنوان مخترع نامش مدت هاست بر سر زبان‌ها افتاده و با اختراعاتش و نوبع و استعداد کم نظیرش حرف های زیادی برای گفتن دارد.

این مخترع بهاری در جشنواره خوارزمی استان همدان و اصفهان و جشنواره جابربن حیان استان همدان رتبه اول را کسب کرده است و اختراعاتی از جمله تولید برق قدرت نور، ساخت دستگاه ربات هوشمند و ساخت تشخیص هویت را در کارنامه خود دارد، برای پیشرفت بیشتر چشم امیدش به حمایت مسئولان است.

این موفقیت ها تنها گوشه ای از سوابق نوجوان بهاری است که  درباره اختراعات و برنامه های خود توضیحات بیشتری می دهد.

 چطور شد به سمت اختراع رفتید؟

بابایی راد: از بچگی به ریاضی علاقه داشتم و این علاقه را با کنجکاوی دنبال کردم، جواب پژوهش‌ها و سوالاتی که در ذهنم ایجاد می شد را در اختراعات پیدا می کردم و برای اینکه به سوالاتم جواب بدهم و به سرانجام برسانم تصمیم گرفتم در علم فیزیک و ریاضی اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورم.

همین علاقه موجب شد اختراعاتم را انجام دهم و از کلاس ششم اختراعات من وارد مرحله مسابقات شد.

رتبه اول مسابقات جابربن حیان را در پایه ششم دبستان کسب کردم، در سال بعدی یعنی سال هفتم، رتبه اول کشوری را در مسابقات خوارزمی مشهد به دست آوردم و در سال هشتم حائز رتبه اول کشوری مسابقات خوارزمی اصفهان شدم و در سال نهم از بنیاد فرهنگی البرز در تهران به عنوان نابغه کشوری جایزه‌ای دریافت کردم.

ویژگی و قابلیت اختراع‌های شما چیست؟

بابایی راد: با طراحی و اجرای (دستگاه تشخیص هویت) در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ رتبه اول مسابقه جابربن حیان را به دست آوردم، این ابداع قادر به تشخیص اثر انگشت‌ها از هم بوده و می‌تواند مطابقت داشتن اثر انگشت یا عدم مطابقت آن را مشخص کند.

با استفاده از این ابداع می‌توان مثلا اثر انگشت روی یک سند ملکی و سایر اسناد و مدارک را با کسی که ادعای صاحب اثر انگشت می‌کند، مقایسه کرد. همچنین اگر از این طرح در تشخیص هویت و معرفی هویت واقعی استفاده شود، پیشرفت زیادی در علوم قضایی و سایر علوم وابسته به دست می‌آید.

با طراحی و اجرای (دستگاه سفالگری چندمنظوره) رتبه اول کشوری در سال ۹۷-۹۶ در استان خراسان رضوی را به دست آوردم، قابلیت و ویژگی این گونه طرح آن است که بتوان کار سفالگری هوشمند را در هر جایی انجام داد در حالی که سایر دستگاه‌های سفالگری بدون این قابلیت هستند. این دستگاه مشابهی در سطح داخل و خارج ندارد.

به علاوه، این طرح مصرف انرژی بسیار بهینه‌تری نسبت به سایر دستگاه‌های سفال‌گری داشته و قابلیت شارژ با سلول‌های خورشیدی هم همینطور. یعنی، به قابلیت شارژ از سیستم(فتوولتائیک) مجهز بوده است. در صورت استفاده از این طرح در تولید سفال و طراحی انواع و اقسام ظروف سفالی می‌توان به ساخت با کیفیت کارها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش اتلاف انرژی و بالا بردن راندمان رسید.

با طراحی و اجرای دستگاه متمرکزکننده خورشیدی، (تولید برق به کمک کوره خورشیدی) در سال ۹۸-۹۷ رتبه اول کشوری در استان اصفهان را به دست آوردم.

با طراحی و اجرای دستگاه متمرکزکننده خورشیدی، (تولید برق به کمک کوره خورشیدی) در سال ۹۸-۹۷ رتبه اول کشوری در استان اصفهان را به دست آوردم.از جمله ویژگی این طرح، تولید انرژی الکتریسیته با هزینه‌ای کمتر از سلول‌های خورشیدی (سیستم‌های فتوولتاییک) است و افزون بر این، بازدهی بالاتری به نسبت سایر سیستم‌های خورشیدی را داراست زیرا هر مترمربع از صفحات خورشیدی تنها قادر به تولید ۱۰۰ وات انرژی (۱۰۰w) از هزار وات انرژی خورشید (به ازای هرمتر مربع) است، این در حالتی بوده که بیشتر انرژی خورشید، در گرمای آن است ولی این سلول‌های خورشیدی حال حاضر، تنها قادرند ۱۰ درصد انرژی خورشید را دریافت کنند.

در صورت به کارگیری این پروژه در مناطقی با آب و هوای مناسب، می‌توان به حداکثر تولید انرژی پاک و رایگان خورشید دست یافت و با این کار می‌توان انرژی الکتریسیته مورد نیاز کشور را با هزینه کمتری نسبت به سایر مبدل‌های تولید الکتریسیته تامین کرد.

همچنین می‌توان از آن برای حل بحران کم‌آبی و خشکسالی استفاده کرد زیرا این دستگاه از یک چرخه بسته استفاده کرده که دیگر نیازی به تامین آب در جهت بخار شدن به صورت مکرر ندارد و مازاد انرژی را حتی بر سایر کشورها نیز صادر کرد.

طراحی و اجرای(دستگاه ربات چندمنظوره گلخانه‌ای) در سال ۹۹-۹۸ و کسب رتبه منتخب مرحله اول کشوری و همچنین دارای (گواهی ثبت ایده) را کسب کردم که از جمله قابلیت این دستگاه، سمپاشی اتوماتیک و خودکار بوده که باعث می‌شود کار بسیار دقیق و بهتر از انسان انجام گیرد.

این ربات قابلیتی مبنی بر پذیرش برنامه‌ریزی هوشمند داشته که می‌توان با استفاده از این قابلیت، ربات را با محیط انطباق داد به طوری که خود ربات به صورت هوشمندانه و برنامه ریزی شده عمل می‌کند.

دلیل تغییر رشته شما به سمت انسانی چه بود؟ آیا دیگر به سمت اختراع نخواهید رفت؟

بابایی راد: وقتی وارد مقطع متوسطه دوم شدم دیدم این همه کار شبانه روزی و این همه وقت گذاشتن برای من کارکردی ندارد حقیقتش را بخواهی تا حدودی ناامید شدم و تصمیم گرفتم اختراع و پژوهش را کنار گذارم و رشته ام را از ریاضی به انسانی تغییر دادم.

علاقه من همیشه به رشته ریاضی بوده اما متاسفانه حقیقت این است که دیدم در مسائل فنی و مهندسی در ایران آنطور که باید و شاید به علم ریاضی بها نمی دهند، وقتی می بینی اول تا آخرش هیچ نتیجه ای نمی گیری در نهایت ناامید می‌شوی.

سازمان نخبگان فقط اسم آن سازمان مربوط به نخبگان است و عملا هیچ حمایتی از نخبگان ندارد.

این واقعیت است و همانطور که می‌بینید تمام نوابغ و نخبه ها اگر امکانات کافی داشتند از ایران رفته اند و اگر امکانات نداشتند مسیر زندگی شان را تغییر دادند و دنبال علاقه هایش نرفته اند.

رشته انسانی آینده بهتری می‌تواند داشته باشد نسبت به رشته تجربی و ریاضی زیرا رقابت در آن رشته ها سنگین‌تر است و هزینه کتاب‌های کمک آموزشی نیز بیشتر است.

چه کسی شما را در این مسیر راهنمایی کرده است؟

بابایی راد: از بچگی کنار پدرم، کشاورزی کردم، وضعیت مالی‌مان در حد متوسط است و برای امرار معاش، در زمین‌های استیجاری هر ساله کشاورزی می‌کنیم پشتوانه اصلی موفقیت‌های من بعد از توکل بر خدا پدر و مادرم بودند که تا حد توان، برای من کم نگذاشتند و مدیون آنها هستم و بعد معلمانم مرتضی مرشدلو و مصطفی روشنی که مدیون راهنمایی های آنها هستم.

 آیا درست است که نخبه هم که باشی باید پارتی داشته باشی؟

بابایی راد: بله من این را با گوشت و پوستم حس کردم و به افراد نیز توصیه کردم که اصلا ادامه ندهید من هم تا اینجا آمدم اشتباه کردم چند تا از معلمان هم به من توصیه کردند که اصلا ادامه نده.

پدرم می گفت فرش خانه را می فروشم که به جایی برسی، اما مسئولان آن گونه که باید تاکنون پشتوانه من نبودند؛ حتی بارها با نمایندگان مجلس نیز موضوع را مطرح کردم اما جوابی تاکنون نگرفتم و انتظار از مسئولان و این دولت حمایت واقعی از نخبگان است.

یشتر افراد ریاضی را سخت می‌دانند در صورتیکه ریاضی فقط نوشتار و نظری نیست و در عمل می‌تواند کاربردی باشد و به وضوح دیده شود و فرمول‌های ریاضی عملی شود. حالت بسط معنایی رخ دهد و این یادگیری موجب می‌شود فرد به درس مسلط باشد که متاسفانه در سیستم آموزشی ما آموزش‌ها فقط نظری است.

کدام نهادها حمایت کردند که اختراعات شما کاربردی شود؟

بابایی راد: سپاه پاسداران شهرستان بهار و باغ موزه دفاع مقدس همدان قول حمایت دادند اما تاکنون اتفاقی نیفتاد.

خانم مسگر زاده رئیس متوسطه اول کشور، قول داد اما اتفاقی نیفتاد، همه وعده ها پوچ بوده وعده ها داده شده اما در حد حرف بوده است.

وقتی می خواهی کاری را انجام دهی باید یه حد و مرحله ای برسد که بتوان در شرکت دانش بنیان مطرح کرد اما کار من به مرحله ای نرسید زیرا به ابزار سرمایه گذاری و بودجه و مکان نیاز داشت که متاسفانه نیست تا بتوان آنرا عملی کرد.

وقتی کوچکترین توجهی از سمت مسئولان که وظیفه آنها است نمی شود چه توقعی از شرکت‌های دانش بنیان می‌رود.

آیا از خارج از کشور به شما پیشنهاداتی شده است؟

بابایی راد: نخیر اما من سه سال پیش قصد داشتم کارم را به کشور آلمان ارائه بدهم اما هزینه سنگین بود زیرا تمام هزینه های من در این پروژه صرف شد تا به اوج برسد قطعا اگر می‌توانستم برای خارج از کشور سرمایه گذاری می کردم.

پیشنهاداتی از خارج از کشور بوده، چند نفر بودند که در بازار آمریکا دست داشتند و روی کار من پیشنهاد داشتند شماره مرا از جایزه البرز گرفتند. یکی از آنها تماس گرفت و خواست که با من همکاری داشته باشند وقتی ایده را دیدند پسندیدند و گفتند این بحث رقابتی است و می‌توان در بازار جهانی مطرح شود.

امروز در دنیا جنگ در پیشی گرفتن در انرژی های تجدید پذیر است و هر کشوری که راندمان تولید را بالا ببرد پیروز است.

اختراعات من برای مطرح شدن در سطح جهانی نیاز به سرمایه دارد که از عهده من خارج بود و آنها گفتند طرحی باید به حد تولید انبوه رسیده باشد تا ما بتوانیم روی آن سرمایه گذاری کنیم.

کدام یک از افراد و ارگانها می‌توانند به شما کمک کنند؟

بابایی راد: پارک علم و فناوری فقط در صورتی که من شرکت دانش بنیان داشته باشم از من حمایت می کند.

وقتی از انرژی صحبت می‌شود محصول خاصی تولید نمی‌شود که فقط به درد یک صنف بخورد. انرژی در کل دنیا در همه زمینه ها مطرح است و هر چیزی از این بحث مستثنی نیست.

سپاه، وزارت علوم، پارک علم و فناوری، آموزش و پرورش می‌تواند کمک و حمایت کند.

چه درخواستی از مسئولان دارید؟

بابایی راد: مسئولان اگر نمی توانند عمل کنند حداقل حرفی نزنند، یا اگر حرفی می‌زنند سر منطق باشد و عملی شود. وقتی مسئولی حرفی می‌زند باید سنجیده باشد و لاف نزند. حتی یک صدم حرف های مسئولان عملی نشد.

باید درست حرف بزنند تا جوانی نخبه که می‌خواهد کاری انجام دهد از کرده خود پشیمان نشود، ضرر نکند افسرده نشود.خیلی‌ها بعد از این وعده های پوچ از کشور می‌روند.

تا الان چه نهادهایی با شما همکاری کردند؟

بابایی راد: تاکنون هیچ نهادی به مرحله همکاری نرسیده و تمامی مخارج و هزینه ها با خودم بوده است. به نمایندگان مجلس گفتم حتی بعد جواب تلفن را ندادند.

نتیجه اختراعات شما به کجا ختم شد؟

بابایی راد: به نظر من اگر روی یک اختراع آخر کار کنیم جواب می‌دهد و نتیجه زحمات من است. این انرژی کینگ میرر یا تولید برق به وسیله کوره خورشیدی پروژه ای بود که از انرژی رایگان خورشید استفاده می شود و تا حد امکان راندمان تولید برق را بالا ببرد.

پنل‌های خورشیدی معایبی دارند تا جایی که توانستم روی این دستگاه کار کردم و بازدهی و تولید را زیاد و هزینه را کم کردم. مثلا در صحرای مراکش و جاهای خشک می‌بینیم که این دستگاه بازدهی بالایی دارد.

تا الان پیشنهاد سرمایه گذاری برای تولید انبوه اختراعات داشتید؟

بابایی راد: خیر، چون باید تایید و سپس سرمایه گذاری شود و بعد از تایید برای تولید انبوه می‌توان سرمایه گذاری کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.