۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 857534

کوه نمک جاشک با وسعتی نزدیک به ۴ هزار هکتار علاوه بر گنبد نمکی فعال و آبشارهای نمکی انواع گونه‌های گیاهی و جانوری بومی منطقه را نیز در خود جای داده است.

عروس نمکی خاورمیانه در بوشهر+عکس

به گزارش قدس آنلاین،  در ۱۷ کیلومتری جنوب شهر کاکی به روستای زیبا و کوهپایه‌ای گنخک، زادگاه آیت‌الله حاج میرزا احمد دشتی عالم بزرگ دینی استان بوشهر می‌رسیم. در نزدیکی این روستا با فاصله ۱۲ کیلومتری، پدیده منحصر به فرد و بسیار شگفت‌انگیز گنبد نمکی دشتی به خودنمایی ایستاده است. به گونه‌ای که درخشش رنگ سفید نمکهای طعام بالای کوه باعث شده در نگاه اول همچون قله‌ای برفی به نظر برسد. 

مسیرمان را از روستای گنخک به سمت جنوب ادامه می‌دهیم و پس از طی کردن حدود ۴ کیلومتر از جاده اصلی، وارد راه خاکی معدن قدیمی سنگ نمک می‌شویم. حدود ۶ کیلومتری نیز راه خاکی و پر از سربالایی و سراشیبی را طی کردیم تا به کوهپایه‌های گنبد نمکی رسیدیم. در پایان راه خاکی به کوهپایه‌ها که می‌رسیم به ناچار باید وسایل نقلیه را همانجا در ارتفاع بالای دره بزرگ متوقف کرده و بقیه مسیر را پیاده و با تجهیزات کوهنوردی به ویژه به لحاظ شرایط جوی استان بوشهر در این فصل از سال، همراه داشتن یکی دو بطری آب خنک ادامه دهیم. 

پس از پوشیدن کفش‌های مناسب و برداشتن لوازم کوهنوردی از سمت راست ارتفاع بالای دره بزرگ، راهی خیلی باریک که یکی دو نفر بیشتر در خود جای نمی‌دهد را به سمت پایین در پیش می‌گیریم تا به آبشار خیره کننده نمکی برسیم. در طول مسیر دره‌های کوچکی نیز وجود دارد که گاها اطراف آن‌ها درختچه‌هایی که مقاوم به گرما و شوری زمین هستند و همینطور انواع خزندگان را می‌بینیم. 

عروس نمکی خاورمیانه در بوشهر+عکس

 گنبد نمک

با دیدن آبشارهای نمکی و رقص نور خورشید در میان بلورهای زیبای نمکی خستگی مسیر را فراموش کردیم. این آبشارها مسیر طبیعی جریان آب گنبد نمک بوده‌اند و در فصل‌های خشک سال به خاطر تبخیر کامل آب، بلورهای زیبای نمکی ضخیمی در جهت جریان و به ویژه در مسیر آبشارها ایجاد شده است و منظره‌ای فوق‌العاده از آبشار نمکی را شکل داده است. این پدیده معمولا از اواسط بهار تا تابستان و پاییز قابل مشاهده است. 

از آبشارها که می‌گذریم مسیر را به سمت بالا ادامه می‌دهیم و به غارهای نمکی می‌رسیم که به دلیل حل شدن توده‌های نمک در چند نقطه از آن پدیدار شده‌اند. در این غارها می‌توانیم استالاگمیت و استالاکتیت‌هایی را که از بلور نمک ایجاد شده‌اند مشاهده کنیم. یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعی کوه نمک جاشک پدیده دیدنی فرسایش است که اشکال مختلفی را در میان گنبد شکل داده است. یکی از نمونه‌های آن دودکش‌های جن یا تخت دیو است که به دلیل اختلاف در میزان فرسایش‌پذیری سنگ‌ها و نمک‌ها ستونهایی در میان نمک‌ها ظاهر شده‌اند و مردم منطقه به آن تخت دیو می‌گویند. 

چشمه‌ها، نبض حیات گنبد نمکی دشتی

نبض حیات گنبد نمکی دشتی، چشمه‌های نمکی است که نبود آن‌ها مساوی با پایان عمر پدیده زیبای گنبد نمکی خواهد بود. این چشمه‌ها را در جای جای کوه نمک می‌بینیم. شگفتی دیگر کوه نمک دره گل کلم است. از آنجایی که سراسر سطح دره را نمک‌هایی به رنگهای سفید و نارنجی پوشانده است که به شکل گل‌کلم هستند، دره را به همین نام می‌شناسند. 

یخچال‌های نمکی یکی دیگر از زیبایی‌های خدادادی گنبد نمکی دشتی به شمار می‌رود که در ناحیه شمال غربی گنبد به وضوح می‌بینیم. گفته می‌شود این یخچال‌ها حاصل حرکت ثقلی توده‌های نمکی در جهت شیب زمین است که در حاشیه کناره گنبد تشکیل می‌شود و به دلیل مشابهتشان با یخچال‌های یخی آن‌ها را به این نام می‌خوانند. پلایا نیز از پدیده‌های زیبای فرسایش حاصل از گنبدهای نمکی است که در دشت‌های دامنه‌ای پایین دست گنبدها به دلیل شور بودن آب‌های فصلی حاصل از این گنبدها و سیلان آن روی دشت و تمرکز در نواحی خط‌القعر آبرفت‌ها به صورت پهنه‌های نمکی ایجاد شده است. 

عروس نمکی خاورمیانه در بوشهر+عکس

گنبد نمکی دشتی که عنوان بزرگ‌ترین گنبد نمکی خاورمیانه را از آن خود نموده، متعلق به دوران اول زمین‌شناسی است. رسوبات سولفات سدیم، کلسیم، منیزیم و پتاسیم و کلریدها در کوه نمک که باعث به وجود آمدن رنگ‌های متنوع قرمز، قهوه‌ای، سفید، زرد، سیاه و نارنجی نمک‌ها شده و چشمه‌های آب شور با غلظت بسیار بالا و بلوری شدن آن‌ها در اثر تابش آفتاب مناظر بدیعی ایجاد نموده و به زیبایی این اثر طبیعی ملی افزوده است. 

گنبد نمکی دشتی با قدمتی بیش از ۶۰۰ میلیون سال در میان چهار روستای گنخک (غرب)، درویشی (شمال شرقی)، کردلان (شرق) از توابع شهرستان دشتی و روستای جاشک (جنوب) از توابع شهرستان دیّر احاطه شده است. این پدیده بکر در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۶ به عنوان اثر طبیعی فسیلی ثبت ملی شد. 

کوه نمک جاشک با وسعتی ۴ هزار هکتار

کوه نمک جاشک با وسعتی نزدیک به ۴ هزار هکتار علاوه بر گنبد نمکی فعال، آبشارهای نمکی، یخچال‌های نمکی، غارهای نمکی، چشمه‌های نمکی، دره حیرت‌انگیز گل‌کلم که در آن آب نمک جریان دارد، انواع گونه‌های گیاهی و جانوری بومی منطقه را نیز در خود جای داده است. 

در طول مسیر کوهپیمایی در دره‌هایی که از وجود نمک در امان هستند درختچه‌هایی مانند کُنار (سدر)، اشک، بادام کوهی و گل‌سنگ‌های بسیار زیبا را می‌بینیم. رویش گیاهان یکساله ارتفاعات دره‌ها راکاملا پوشانده و طبیعتی بسیار سرسبز و دل‌انگیز را شاهد هستیم. 

عروس نمکی خاورمیانه در بوشهر+عکس

گفته می‌شود در گذشته کَل و بز، قوچ و میش و آهو در گنبد نمکی جاشک زیاد دیده می‌شده است اما امروزه تنها کل و بز، روباه، شغال و کفتار و پرندگانی نظیر باقرقره، کبک، تیهو، زنبورخورها، پرستوها، بادخورک، گنجشک‌ها و سهره‌ها و انواع خزندگان در آن یافت می‌شوند. 

به گزارش خبرگزاری فارس، گنبد نمکی دشتی که به دلیل مجاورت آن با روستای جاشَک به نام کوه نمک جاشک نیز نامیده می‌شود یکی از بکرترین و منحصر به فردترین نقاط دیدنی ایران است که در استان بوشهر واقع شده است. این پدیده شگفت‌انگیز در بخش‌های کاکی و بردخون، حدفاصل دو شهرستان دشتی و دیر واقع شده است و شرق روستای گنخک، در شهرستان دشتی و شمال روستای جاشک، در شهرستان دیر قرار دارد. 

این گنبد نمکی در انتهای شمالی کوه نمک جاشک جا خوش کرده است و با ارتفاع هزار و ۳۵۰ متری از سطح دریا مرتفع‌ترین قسمت کوه را تشکیل می‌دهد. سازه‌های رنگین نمکی، یخچال‌های نمکی، آبشارهای نمکی، دره گل کلم، پلایا، دودکش‌های جن، غارهای نمکی و چشمه‌های نمکی از بارزترین دیدنی‌های کوه نمک جاشک است. 

عروس نمکی خاورمیانه در بوشهر+عکس

از آنجایی که سفر به مناطق جنوبی کشور در فصول گرم سال، به‌دلیل وجود رطوبت و دمای بالای هوا سخت است، نیمه دوم پاییز تا اواخر زمستان بهترین زمان بازدید از گنبد نمکی دشتی است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.