مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد گفت: ۵۰۰ نشان از مجموع ۶۰۰ نشان حلال استاندارد محصولات مختلف، در دولت سیزدهم صادر شده است.

۵۰۰ نشان حلال استاندارد در دولت سیزدهم صادر شد

به گزارش قدس آنلاین،  زهرا پیراوی ونک روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در اراک، افزود: در حوزه صنایع غذایی حدود سه هزار و ۵۰۰ استاندارد ملی وجود دارد که ۴۰۳ مورد مشمول مقررات اجباری هستند و با احتساب استانداردهای میکروبیولوژی و بسته بندی حدود پنج هزار استاندارد مشمول این حوزه می‌شود که صنایع غذایی سهم ویژه‌ای از استانداردها را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد در خصوص فروش محصولات در فضای مجازی با جدیت ورود کرده است، گفت: چنانچه این نوع فروش مشمول استانداردهای اجباری شوند باید متناسب با قانون عمل کنند و در صورت تخلف طبق قانون مورد برخورد قرار می گیرند و این سازمان در حوزه کالاها و خدمات استانداردهای اجباری نظارت دارد و چنانچه‌ کالا و خدماتی مشمول مقررات نیز نباشد بر اساس ماده ۱۳، نظارت از سوی سازمان الزامی است.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به طرح عیدانه اظهار کرد: این طرح که ویژه هتل‌ها، میادین تره‌بار، زایرسراها و فروشگاههای زنجیره‌ای است از ۱۵ اسفند آغاز و تا ۲۵ فروردین سال آتی ادامه دارد.

پیراوی ونک ادامه داد: در طرح عیدانه نظارت از میادین تره بار، خدمات قالیشویی، مراکز فروش شیرینی و آجیل، پایانه های اتوبوسرانی برون شهری و و ایستگاه‌های قطار نیز هدفگداری شده و پیشنهاد شده این موارد مشمول استاندارد اجباری شوند تا مردم از خدمات این طرح بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: در راستای پویایی این استانداردها ، ارزیابی و چک لیست‌های سازمان در طول سال مدنظر ویژه است.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه واحدهای توزیع کننده نیز مورد بازرسی و نمونه برداری قرار می‌گیرند، گفت: به ه لحاظ بهداشت، ایمنی و سلامت به محصولات خام کشاورزی ورود شده و در حوزه نیترات فلزات سنگین و باقی مانده آفت کش‌ها بررسی هایی صورت گرفته که متاسفانه وضعیت مناسبی وجود ندارد.

پیراوی بیان کرد: بررسی‌ها روی پیاز، سیب زمینی، کاهو، پرتقال، سیب و هندوانه نیز انجام شده که در برخی از استان ها این مواد با استانداردهای سازمان منطبق نیست، هرچند نمونه برداری‌ها محدود بوده و برای اعلام نتیجه نهایی باید روی نمونه‌های بیشتری کار شود.

وی گفت: سازمان استاندارد در حوزه نان ،گندم و آرد ورود کرده چرا که مردم نسبت به قوت غالب خود مطالبه گر هستند و باید زنجیره تعذیه را کامل دید از این رو ،نان‌های سنتی مانند تافتون، لواش، بربری و سنگک به شکل تصادفی نمونه برداری و به لحاظ فلزات سنگین و مواد افزودنی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به مسئله نشانه گذاری که برای سازمان استاندارد بسیار اهمیت دارد، گفت: در استان مرکزی مسئله نشانه گذاری و علامت استاندارد به خوبی عمل می شود، هرچند سازمان در حال گسترش خدمات خود است و امید است که مجموعه های تولیدی نیز در مسیر این اهداف گام بردارند.

مدیر کل استاندارد استان مرکزی نیز در این نشست بیان کرد: طرح پایش کمیت از مردادماه سال جاری کلید خورده و ۱۴ هزار و ۷۲۶ محصول در قالب ۱۳۴ نشان تجاری مورد بررسی قرار گرفت که ۱۰۷ نشان در آزمون الزام میانگین قبول شدند.
سید سعید میرنظامی افزود: در آزمون انجام شده   ۳۰درصد مربوط به برندهای خارج از استان بوده است که در این راستا تذکرات لازم ارائه شده و ۹۰ درصد عدم انطباق خود را رفع کردند و ۱۰ درصد نیز فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در حوزه تنقلات ۲۱ درصد، لبنیات ۴۶ درصد، خشکبار ۱۷ درصد، شوینده‌ها هشت درصد عدم انطباق و در مجموع در تمامی پایش ها، ۲۰ درصد مردودی و عدم انطباق مشهود بود.

مدیر کل استاندارد استان مرکزی گفت: نازل‌های سوخت مایع دو بار در سال ارزیابی می شوند به طوری که امسال یک هزار و ۷۱۷ نازل مورد ارزیابی قرار گرفته و از سال آتی این اقدام سه بار در سال انجام می شود.

میرنظامی با بیان اینکه نشانه گذاری و اصالت طلا باید مورد توجه قرار گیرد گفت: به دلیل شرایط بازار طلا، اکنون به کالایی پرمصرف تبدیل شده و سال آینده با جدیت به مسئله فلزات گرانبها ورود می‌شود.

وی ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۸۰ فقره بازرسی از واحدهای عرصه فلزات گرانبهای استان انجام شده که ۴۰ مورد دارای کد معتبر و ۳۲ مورد نیز فاقد کد معتبر بوده‌اند و چنانچه ۶۰۰ مرکز عرضه طلا در استان ارزیابی شود، پیش‌بینی می شود ۵۰۰ مورد فاقد کد معتبر شناسایی شود.

مدیر کل استاندارد استان مرکزی عنوان کرد: امسال۱۳ فقره بازرسی از هتل‌ها، هفت فقره بازرسی از خانه سالمندان، ۱۲۰ مدرسه دولتی و غیردولتی، ۱۳ سالن ورزشی در استان انجام شد.

میرنظامی افزود: همچنین ۹۳۲ گواهینامه ایمنی اولیه، ۶۷۲ گواهینامه ادواری صادر شد و شمار گواهینامه‌های صادره استان به یک هزار و ۶۰۷ مورد رسید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.