آمار رسمی چین نشان داد روسیه در دو ماه نخست سال ۲۰۲۳، از عربستان سعودی سبقت گرفته و بزرگترین صادر کننده نفت به چین شده است.

روسیه بزرگترین صادر کننده نفت به چین شد / عربستان جایگاهش را از دست داد

آمار سازمان کل گمرک چین نشان داد ورود نفت از روسیه در ماه‌های ژانویه و فوریه، به ۱۵.۶۸ میلیون تن معادل ۱.۹۴ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۱.۵۷ میلیون بشکه در روز در مدت مشابه سال میلادی گذشته، ۲۳.۸ درصد افزایش داشت.

روسیه در سال ۲۰۲۲، با صادرات ۸۶.۲ میلیون تن نفت به چین، دومین صادر کننده بزرگ نفت به این کشور بود.

واردات نفت چین از عربستان سعودی در دو ماه نخست سال میلادی جاری، به ۱۳.۹۲ میلیون تن معادل ۱.۷۲ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۱.۸۱ میلیون بشکه در روز در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش داشت.

عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده نفت به چین در سال ۲۰۲۲ بود و در طول سال گذشته، ۸۷.۴۹ میلیون تن معادل ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز نفت به این کشور فروخت.

تحریم‌های غربی و سقف قیمت برای فروش نفت دریابرد روسیه پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین، شمار خریداران نفت روسیه را محدود کرده و باعث شده است این کشور نفت خود را با تخفیف‌های چشمگیری نسبت به شاخص‌های قیمت بازار بین المللی عرضه کند.

پالایشگاه‌های خصوصی چینی که بسیاری از آنها در استان شاندونگ واقع شده اند، یکی از ذینفعان اصلی این تغییر در قدرت قیمت گذاری بوده‌اند.

نفت اسپوی روسیه که در فوریه به بنادر شاندونگ وارد می‌شود، در ژانویه با تخفیف حدود هشت دلار نسبت به قیمت نفت برنت خریداری شد. با این حال، این مزیت قیمت با ورود پالایشگاه‌های هندی خصوصی به بازار نفت اسپو، تا حدودی ضعیف شده است.  

اما تقاضای چین برای سوخت پس از لغو محدودیت‌های قرنطینه کووید ۱۹ افزایش پیدا کرده و شرکت‌های دولتی "سینوپک" و "پترو چاینا"، خرید محموله‌های نفت اورال روسیه را در فوریه پس از یک وقفه کوتاه در اواخر سال ۲۰۲۲، درست پیش از آغاز تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه، از سر گرفتند. پالایشگاه‌های چینی از معامله‌گران واسطه برای انجام امور حمل و بیمه نفت روسیه استفاده می‌کنند تا از نقض تحریم‌های غربی اجتناب کنند.

بر اساس گزارش الجزیره، آمار گمرکی چین همچنین نشان داد که واردات نفت از مالزی در همین مدت، ۰.۶۵ میلیون بشکه در روز بود که ۱۴۴.۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. مالزی اکنون اغلب به عنوان نقطه ای برای مبادله محموله‌های نفت تحت تحریم استفاده می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.