امام جمعه قم با تاکید بر اینکه شادی و نشاط نباید بهانه‌ای برای زیر پا گذاشتن قوانین باشد، گفت: شادی حلال همیشه مورد تاکید اهل‌بیت(ع) بوده است اما شادی و نشاط صرفا ظاهری نیست بلکه شادی و نشاط باید واقعیت داشته و باطنی باشد که از جمله نمونه‌ه

امام جمعه قم: شادی نباید به بهانه‌ای برای زیر پا گذاشتن قوانین تبدیل شود/مسئولان به فرامین رهبری متعهد باشند

آیت‌الله سید محمد سعیدی بامداد امروز در مراسم تحویل سال جدید که با حضور پرشور زائرانی از نقاط مختلف ایران در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام علی(ع)، « کُلَّ یَومٍ لَا یُعصَیَ اللهُ تَعالَی فِیهِ فَهُوَ یَومُ عِیدٍ» اظهار کرد: هر روزی که در آن معصیت خدا نشود و گناهی انجام نگیرد آن روز عید است.

وی با بیان اینکه نوروز آغاز تحول بنیادی در زندگی انسان همراه با بهار طبیعت است، اضافه کرد: ملت ایران هنرمندانه این تحول طبیعی و معنوی را از قرآن کریم و روایات معصومین(ع) وام گرفته‌اند و  در دعای اول سال چنین زمزمه می‌کنند: « یا مقلب القلوب و الابصار؛ یا مدبر اللیل و النهار؛ یا محول الحول و الاحوال؛ حول حالنا الی احسن الحال».

*محاسبه اعمال از مهم‌ترین امور نوروز است

تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: در لحظات آغاز سال جدید و پایان سال گذشته باید به حساب‌های شخصی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، فکری و فرهنگی خود رسیدگی کنیم و وضعیت رابطه خود با همسایگان و ارحام را مورد بررسی قرار دهیم که این محاسبه یکی از کارهای جدی و مهم در هنگام تحویل سال است.

وی ادامه داد: قبل از اینکه دیگران و در جای دیگری عملکرد ما حسابرسی شود ما زودتر باید به سراغ حساب خود برویم و وضعیت آینده خود را مشخص و کسری‌ها را جبران کنیم.

امام جمعه قم اضافه کرد: امام موسی کاظم(ع) در روایتی می‌فرمایند «لیس منا من لم یحاسب نفسه فی کل یوم فان عمل حسنا استزاده الله و ان عمل سیئا استغفرالله منه و تاب الیه»، از ما نیست کسی که نفس خود را هر روز محاسبه نکند، پس اگر عمل نیکی کرده از خدای تعالی افزایش آن را طلبد و اگر عمل بدی کرده از خداوند طلب مغفرت و توبه کند.

وی تصریح کرد: برخی از افراد برای دیگران قاضی هستند و آن‌ها را قضاوت می‌کنند ولی برای خود مدافع هستند و از عملکرد خود فقط دفاع می‌کنند درحالی‌که این موضوع باید بالعکس باشد، در فرهنگ اسلامی ما تاکید شده است که ما باید خود را قضاوت کنیم اما نسبت به رفتار دیگران مدافع باشیم؛ در روایت آمده است که همیشه کار برادران و خواهران ایمانی خود را به بهترین وجه برداشت کنیم.

*شادی حلال همیشه مورد تاکید اهل‌بیت(ع) است

آیت‌الله سعیدی با تاکید بر اینکه شادی حلال همیشه مورد تاکید اهل‌بیت(ع) بوده است، مطرح کرد: شادی و نشاط صرفا ظاهری نیست بلکه شادی و نشاط باید واقعیت داشته باشد تا بر اساس آن واقعیت به انسان نشاط دست دهد.

وی افزود: امام موسی بن جعفر(ع) در روایتی فرمودند اوقات خود را به چهار قسمت تقسیم کنید، ساعاتی را برای امرار معاش و ساعاتی را برای عبادت اختصاص دهید، ساعاتی را با برادرانی بگذرانید که عیوب شما را بگویند و ساعاتی را هم به لذت‌های حلال اختصاص دهید که برای شما نیرو تولید کند که با این لذت‌های حلال سه کار دیگر را می‌توان انجام داد.

نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مسافرت، زیارت، صله رحم از جمله نمونه‌های شادی‌آور است، گفت: امام هفتم(ع) توصیه کرده‌اند که باید مراقب باشیم تا شادی‌های ما با معصیت آلوده نشود.

وی با بیان اینکه شادی و نشاط نباید بهانه‌ای برای زیر پا گذاشتن قوانین باشد، تصریح کرد: عده زیادی طی چند روز گذشته که روزهای شادی مردم است جان خود را از دست داده‌اند، متاسفانه رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی موجب عزادار شدن بسیاری شده است. افرادی که بی احتیاطی می‌کنند هم مدیون و پاسخگوی جان خود هستند هم مدیون جان کسانی که در ماشین نشسته‌اند، همسفران هم باید به رانندگان تذکر دهند تا در اثر بی‌احتیاطی و بی‌دقتی شادی‌ها از بین نرود.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش هزاران نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، گفت: امیدواریم امسال با همت مسئولان و نیروهای امداد و همکاری مردم شاهد کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی باشیم.

وی اضافه کرد: در ایام متعلق به ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان و نوروز 1402 هستیم و دعاهای مؤمنین به اجابت نزدیک است و همه باید در این لحظات برای ظهور امام زمان(عج) دست به دعا برداریم.

*مسئولان باید نسبت به فرامین رهبری متعهد باشند

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی هر ساله در سخنرانی نوروز خود سیاست‌های مهم کشور را مطرح می‌کنند که دولت، مجلس، قوه قضاییه و همه مسئولان کشور باید نسبت به فرامین ایشان متعهد شوند تا اهداف نظام با استفاده از همه ظرفیت‌ها محقق شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.