وزارت خارجه سوریه دوشنبه شب در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن برگزاری کنفرانسی در بروکسل برای حمایت از زلزله زدگان سوریه و ترکیه بدون اطلاع و حضور این کشور، اعلام کردکه آمریکا و غرب به جای اقدامات تبلیغاتی تحریم‌ها علیه مردم سوریه را بردارند.

دمشق: آمریکا به جای اقدامات تبلیغاتی تحریم‌ها علیه مردم سوریه را بردارد

وزارت خارجه سوریه برگزاری به اصطلاح کنفرانس بروکسل برای حمایت از زلزله زدگان بدون هماهنگی با این کشور یا دعوت از آن برای مشارکت در این کنفرانس را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه تأکید شده است که بهبود شرایط انسانی و زندگی افراد آسیب دیده از زلزله مستلزم لغو فوری و بدون قید و شرط سیاست‌های مجازات جمعی تحمیل شده بر مردم سوریه است.

در این بیانیه همچنین آمده است: جمهوری عربی سوریه برگزاری به اصطلاح کنفرانس بروکسل برای کمک کنندگان برای حمایت از زلزله زدگان در سوریه و ترکیه را بدون هماهنگی یا دعوت از دولت سوریه به عنوان کشوری که این فاجعه در آن رخ داده است را محکوم می‌کند.

وزارت خارجه سوریه افزوده است: این رویکرد سازمان‌دهندگان کنفرانس و سیاسی‌کردن امور بشردوستانه و توسعه‌ای، در ادامه تحمیل اقدامات قهری غیرقانونی، غیرانسانی و غیراخلاقی بر مردم سوریه از جمله کسانی که از این فاجعه آسیب دیده‌اند، است.

در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدامات قهری مانع از تامین تجهیزات امداد و نجات زلزله زدگان و حمایت از زلزله زدگان شده و حقایق ثابت کرده است که استثنائات تحریمی که آمریکا و اروپا مدعی اعمال آن شده، چیزی جز تشریفات بی اثر نیست و ماهیت تبلیغاتی دارد.

دمشق تاکید کرده است که نیروهای آمریکایی به طور غیرقانونی در خاک سوریه به سرقت هزاران بشکه نفت سوریه و قاچاق آن از سوریه بدون در نظر گرفتن نیاز فوری زلزله زدگان به منابع انرژی برای راه اندازی پناهگاه‌ها، سیستم‌های آمبولانس، امکانات بهداشتی و خدماتی و حمل و نقل ادامه می‌دهند.

وزارت خارجه سوریه افزوده است: پیام سوری‌ها به مسئولان این کنفرانس و شرکت کنندگان در آن این است که حداقل سطح بهبود شرایط انسانی و معیشتی آسیب دیدگان از فاجعه زلزله، در درجه اول مستلزم وجود اراده سیاسی صادقانه، لغو فوری و بدون قید و شرط سیاست‌های مجازات دسته جمعی تحمیل شده بر مردم سوریه و حمایت از تلاش‌های دولت سوریه و نهادهای ملی آن برای دستیابی به بهبود شرایط اقتصادی و بازسازی سوریه است.

با شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی جایگزین این گروهک شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.