معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت:از ١۵اسفند تاپایان روز گذشته ٣میلیون ٨۶۵هزار و ۵۵٠زائر در ورودی استان خراسان رضوی و حرم مطهر رضوی داشته ایم.

ورود زائران به استان از ٣میلیون و۵٠٠هزار نفر گذشت

به گزارش قدس خراسان، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد ظهر امروز در نشست خبری قرارگاه عملیاتی مرکزی زائران خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ١۵اسفند تاپایان روز گذشته ٣میلیون ٨۶۵هزار و ۵۵٠زائر در ورودی استان خراسان رضوی و حرم مطهر رضوی داشته ایم.

وی افزود: از ظرفیت ٧٠٠هزار نفر شب ظرفیت اسکان های رسمی،موقت و اضطراری در استان ٣میلیون و ١٣٩هزار و ٨۴٨ نفر شب استفاده کرده اند.

گنابادی نژاد با اشاره به خدمات ارائه شده در راستای رضایتمندی زائران عنوان کرد: در حوزه بازرسی تاکیدات بیشتری وجود دارد که از بازرسی های صورت گرفته از ١۵اسفند ماه تا ٢٩اسفند ۴١هزار ٩٩٧مورد بازرسی از واحدهای صنفی مختلف صورت گرفته است. ۵هزار و ٨٢١مورد پرونده در حوزه این بازرسی ها تشکیل شده که ۶میلیارد و ۶٠٠ تومان ارزش تقریبی این پرونده ها است و طبق پیگیری های انجام شده یک میلیارد و پانصد میلیون تومان به صاحبان و زائران شاکی برگردانده شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در ادامه گفت: ۵۵٣مورد شکایت دریافتی داشته ایم از این  تعداد ٢۵۴مورد مربوط به مشهد و بقیه در سایر شهرهای استان بوده است.

وی عنوان کرد:در راستای رسیدگی ٣٩واحد صنفی در استان خراسان رضوی پلمپ شد که ٣٣مورد در مشهد بوده است.

گنابادی نژاد با اشاره به پیک بازگشت زائران متذکر شد: طی امشب و فردا یکی از پیک های بازگشت را داریم که نماینده سازمان حمل و نقل جاده ای کشور در استان مستقر شده اند تا در امر رسیدگی، پشتبانی و هدایت خدمات مورد نیاز زائران در تامین وسایل نقلیه بازگشت را با طور مستقیم از مشهد مدیریت، برنامه ریزی و نظارت کنند.

وی ضمن تاکید به نظارت بیشتر در اطراف حرم مطهر عنوان کرد: تراکم اصلی با محوریت حرم مطهر و حریم حرم رضوی است و در مجموع طبیعی است که مسائل این منطقه بیشتر باشد. تمام ١۴کمیته خدمات به زائران با اولویت و تمرکز ویژه در این منطقه حضور دارند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در ادامه خاطر نشان کرد: ۶٠٠واحد صنفی شناسایی شده در حریم حرم مطهر با نصب بنر اطلاع رسانی ٢٠قلم کالای مورد نیاز زائران را تامین، توزیع می کنند تا کالای مورد نیاز زائران به خوبی در دسترس باشد.

گنابادی نژاد با اشاره به تعداد واحدهای بازرسی در اطراف حرم ادامه داد: ۴ واحد بازرسی در اطراف حرم مستقر است که این واحدها شامل بازرسان اتحادیه ها، انجمن های صنفی، ادارات خدمت رسان در این  حوزه شامل سازمان صمت، جهاد کشاورزی و تعزیزات است که کار نظارت را در این منطقه دنبال می کنند و در تعداد بازرسی های انجام شده بیشترین تمرکز در اطراف حرم بوده است.

آمار بالای تصادفات در محورهای فرعی 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: تمام امکانات و تمهیدات بعد از دهه پایانی صفر بدون وقفه در قالب برنامه ریزی و اقدامات اجرایی با محوریت ستاد خدمات سفر برای تسهیل در حضور زائران  پیگیری شد.

جعفر شهامت با اشاره به آمار بالای تصادفات عنوان کرد: آمار تصادفات استان به نسبت بالاست و متاسفانه ٧٠تا ٨٠درصد تصادفات مربوط به غیر زائران و هم استانی ها است.

وی افزود: هر روز جلسات قرارگاه ایمنی سفرهای نوروزی در محل اداره‌ کل راهداری یا محل پلیس راه استان تشکیل می شود و این موارد مورد بررسی قرار می گیرد که این آمار نگران کننده است.

شهامت در ادامه تصریح کرد: بحث جدی و دغدغه اصلی دغدغه ما بحث ایمنی جاده ای است که ۵ایستگاه توسط اداره کل راهداری در ورودی استان خراسان و ٢٨ایستگاه توسط فرمانداران، دهیاران و بخشداران مدیریت می شود.

وی با اشاره به آمار تصادفات و محور های فرعی متذکر شد: سه روز قبل جلسه ای به ریاست استاندار خراسان رضوی تشکیل شد که همه فرمانداران حضور داشتند و وظایفی هم برای بخشداران و دهیاران در راستای افزایش ایمنی مسیرهای جانبی و فرعی تعریف شد.

شهامت با ارائه آمار حمل و نقل عنوان کرد: مبنای شروع بحث آمار ١۵اسفند به دلیل تقارن با نیمه شعبان بود که ٨۵درصد از زائران در حوزه حمل و نقل جاده ای است که ٧١درصد از زائران با وسیله نقلیه جاده ای شخصی و ١۴درصد با حمل و نقل جاده ای عمومی جابجا شده اند.

وی ادامه داد: ١٠درصد از مسافران با خطوط ریلی و ۵درصد یا خطوط هوایی در همین مدت مسافرت کرده اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در حوزه ریلی روزانه بیش از ٨٠رام قطار در راه آهن مشهد مسافر جابجا می کنند که قبل از این تعداد قطار ها بین ٧٠ تا ٧۵ رام قطار بوده است که براساس آمار حمل و نقل ریلی در گذشته ٨درصد بوده که در حال حاضر به ١٧درصد افزایش پیدا کرده است.

شناسایی و ساماندهی ١٢٠٠ خانه مسافر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این جلسه درباره اسکان زائران در منازل شخصی عنوان کرد: کسانی که در اطراف حرم مطهر رضوی اقدام به بردن مسافر به منازل خود می کنند باهماهنگی شهرداری و اداره اماکن شناسایی شده اند.

سید جواد موسوی ادامه داد: امسال به حدود ١٢٠٠واحد شناسایی، سامان دهی و شناسنامه دار شدند که به این واحدها نرخ نامه مصوب ابلاغ شد.

وی افزود: نرخ نامه ها در بحث نماد مختص به سامانه میراث فرهنگی مشخص است که نسبت به نرخ نامه خانه مسافرها هم این اطلاعات وجود دارد.

موسوی متذکر شد: همه واحدها ملزم به قرار دادن نرخ نامه و مجوز در معرض دید هستند که عدم رعایت آن تخلف است.

وی در پایان با اعلام شماره تلفن های ارتباطی عنوان کرد: در بحث راهنمایی اسکان زائران در سطح استان شماره تلفن ٠۵١٣٧٠۵۴ و ٠٩۶٢٩در سطح ملی هر لحظه آماده راهنمایی زائران است که این تماس ها جهت خدمت رسانی بهتر باز بینی می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.