۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 859891

جواد نکونام با توجه به حواشی به وجود آمده بر سر حضورش در تیم ملی به عنوان دستیار کارلوس کی‌روش و همچنین استعفای ناگهانی از فولاد یکی از چهره‌های خبرساز سال بود.

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱/ جواد نکونام؛ سال بلوا

به گزارش قدس آنلاین،  سالی پر از فراز و نشیب، حکایت ۱۴۰۱ برای جواد نکونام بود، مربی جوانی که در این سال هم بالا رفت و هم پایین آمد تا یک سال پرماجرا را روی نیمکت تجربه کند. نکونام را سال گذشته با دو تصویر به یاد می‌آوریم، دو تصویری که سبب شد نام او در بین خبرسازان سال قرار بگیرد.

اولین تصویر به شهریور سال گذشته بر می‌گردد به روزهایی که با بازگشت کارلوس کی‌روش به ایران، نام نکونام به عنوان دستیار اول سرمربی پرتغالی در جام‌جهانی سرزبان‌ها افتاد تا این دو مربی پس از ۶ سال در آستانه یک همکاری مشترک دیگر قرار بگیرند. اولین همکاری کی‌روش و نکونام به سال ۹۴ بر می‌گشت. اردیبهشت ماه آن سال نکونام پس از بازی با سوئد از بازی‌های ملی خداحافظی کرد و به عنوان کمک مربی کنار دست کی‌روش فعالیتش را در دنیای مربیگری آغاز شروع کرد.

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱/ جواد نکونام؛ سال بلوا

البته حضور نکونام در تیم ملی به دو سال هم نرسید و دی ماه سال ۹۵ بود که پس از بالا گرفتن دعوای کی‌روش و برانکو و انتقاد سرمربی کروات وقت قرمزها از وضعیت نامطلوب آمادگی ملی‌پوشان پرسپولیس که به نوعی سرمربی پرتغالی را زیر سوال می‌برد، پس از ۲۰ ماه به پایان رسید. ترکش‌های این انتقاد اخراج نکونام و چند مربی دیگر تیم ملی از اردوی تیم ملی در امارات توسط کی‌روش بود، اخراجی که گفته شد به دلیل رد کردن درخواست سرمربی پرتغالی از سوی این مربیان برای مصاحبه علیه برانکو بود.

نکونام بعدها در مصاحبه‌ای در این باره هر چند نه صورت شفاف اما به کدهایی درباره کنارگذاشتنش به صورت مبهم اشاره کرد و گفت: «در تیم ملی آن زمان بر سر من معامله شد. معامله‌ای که حرف نزنم، بهتر است.» با این حال رابطه او و کی‌روش با توجه به اینکه نکو سه سال کاپیتان تیم ملی در زمان کی‌روش بود، هیچ‌گاه سرد نشد و هر دو با فراموشی اتفاقات اردوی دبی، در سال‌های اخیر رابطه نزدیکی داشته‌اند. به خصوص که نکونام بهمن ۹۷ برای بدرقه کی‌روش به فرودگاه امام خمینی (ره) رفت و پس از آن در مصاحبه‌ای عنوان کرد که در این دیدار با مرور خاطرات هر دو به این نتیجه رسیده‌اند که در ماجرای اردوی دبی اشتباه کرده‌اند و تیم ملی بیشترین ضربه را خورد.

در چنین شرایطی اواخر تابستان گذشته با بازگشت کی‌روش به ایران، از جواد نکونام به عنوان دستیار ایرانی او نام برده شد تا این همکاری مشترک پس از ۶ سال دوباره در آستانه شکل گرفتن باشد. به خصوص که کی‌روش پس از امضای قرارداد با فدراسیون فوتبال، از نکونام به عنوان دستیار ایرانی‌اش در جام‌جهانی قطر نام برد.

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱/ جواد نکونام؛ سال بلوا

فدراسیون فوتبال هم با حضور نکونام در کنار کی‌روش در جام‌جهانی، برنامه‌های بلند مدتی را برای او در نظر داشت و تاج قصد داشت تا پس از پایان کار تیم ملی در قطر، نکونام را به عنوان سرمربی و کی‌روش را به عنوان مدیر فنی انتخاب کند تا تیم ملی را آماده حضور در جام ملت‌ها کنند.

تاج در این باره اینطور توضیح داده بود: «یک مربی داخلی عالی را کنار کی‌روش قرار می‌دهیم تا بعدها از داشتن سرمربی داخلی امیدوار باشیم. از همه مربیان داخلی که یک روز تیم ملی را اداره کردند، تشکر می‌کنم. امیدوارم ما هم یک مربی داخلی موفق را بالای سر تیم ملی داشته باشیم. ما برنامه کوتاه، میان مدت و بلند مدت برای نکونام داریم.»

با این حال قرارداد با فولاد، سنگ بزرگی بود که جلوی بازگشت نکونام به نیمکت تیم ملی وجود داشت، به خصوص که اهوازی‌ها با نکونام نتایج قابل قبولی گرفته بودند و تنها نماینده باقی مانده ایران در فصل جاری لیگ قهرمانان بودند که به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرده بود. قرارداد با فولاد و مخالفت این باشگاه سرانجام پرونده حضور نکونام در تیم ملی را بست.

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱/ جواد نکونام؛ سال بلوا

۱۴ آبان و در فاصله دو هفته تا بازی اول ایران در جام‌جهانی، نکونام با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نسبت به حضورش در تیم ملی واکنش نشان داد و آن را منتفی اعلام کرد: «گرچه بارها باشگاه فولاد مخالفتش با پیوستن من به تیم ملی را اعلام کرد لازم می‌دانم شخصا موضوع را پایان یافته اعلام کنم. از کارلوس کی‌روش عزیز سرمربی با دانش و محترم تیم ملی و مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و دیگر اعضای هیات رئیسه فدراسیون تشکر می‌کنم که نیمکت پرافتخار تیم ملی را به من پیشنهاد دادند. ادامه این بحث نه به نفع تیم ملی است نه به نفع فولاد. فولاد خوزستان هم برای من مثل تیم ملی است. برای تیم ملی کشورم آینده‌ای روشن آرزو دارم. امیدوارم این تیم همانی باشد که مردم ایران می‌خواهند.»

تصویر دوم و خبرساز نکونام در ۱۴۰۱ به ماه پایانی سال گذشته بر می‌گردد، به روزهایی که او همراه با فولاد برای برگزاری رقابت‌های مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا به دوحه رفته بود. فولاد روز اول اسفند در اولین بازی و در مرحله یک هشتم توانست با پیروزی برابر الفیصلی عربستان برای اولین بار راهی مرحله یک چهارم و جمع ۸ تیم برتر آسیا شود.

فولادی‌ها هنوز جشن صعودشان را آغاز نکرده بودند که نکونام در نشست خبری پس از بازی با الفیصلی، با اعلام خبر استعفایش از هدایت فولاد همه را شگفت‌زده کرد. او عنوان کرد که دیگری با فولاد نخواهد بود و از این تیم استعفا داده است: « من یک آدم حرفه‌ای هستم و وقت و زندگی خود را برای فولاد و فوتبال می‌گذارم. شاید اینجا درست نباشد ولی این آخرین بازی من با فولاد خوزستان بود. دیگر روی نیمکت فولاد نخواهم بود به خاطر شرایط سختی که برای ما فراهم شد این تصمیم را گرفتم.من افتخاراتی را به دست آوردم از جمله دو جام و حضور دو مرتبه‌ای در رقابت های جام باشگاه‌های آسیا و تیم و بازیکنانم لیاقت بیشتر از این را دارند. به خاطر حرمت و احترام مربیگری که در یک ماه اخیر برای من حفظ نشد، دیگر روی نیمکت فولاد نیستم.»

چهره‌های فوتبالی ۱۴۰۱/ جواد نکونام؛ سال بلوا

این اتفاق در آستانه بازی با الهلال در یک چهارم نهایی، اردوی اهوازی‌ها را بهم ریخت و رایزنی با این مربی برای بازگشت به نتیجه نرسید و او در یک پیام اینستاگرامی از هواداران فولاد خداحافظی کرد. در بخشی از این پیام نکونام نوشته است: «همیشه ایستاده‌ام، جنگیده‌ام و هیچگاه از تقابل با مشکلات هراسی نداشته‌ام ولی رفتم تا شاید با رفتنم، به شما آسیبی نرسد.»

باشگاه فولاد هم در نهایت استعفای نکونام را پذیرفت و مطالب مطرح شده در بیانیه فولاد به خوبی گویای اختلاف دو طرف بود که همکاری را غیرممکن کرده بود. در بخشی از این بیانیه آمده است: «...خواسته‌های غیر منطقی از سوی او در فصل آتی رقابت‌ها، مخالفت شدید هیئت‌مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان را به همراه داشت. لازم به توضیح است که به دلیل کسب نتایج ضعیف در رقابت های لیگ برتر و برآورده نشدن خواسته‌های باشگاه، صرفاً سیاست صبر و سکوت هیئت‌مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان به خاطر جلوگیری از بروز هرگونه اخلال و حاشیه پیرامون حضور تیم بزرگسالان باشگاه به عنوان تنها نماینده فوتبال ایران در رقابت های آسیایی بوده که متاسفانه برخلاف انتظارت قبلی و امید به اینکه با گرفتن نتیجه در اولین بازی تیم به ریل موفقیت بازگردد، شاهد اوج گرفتن رفتار های غیر حرفه ای با شانه خالی کردن از بار مسئولیت هدایت فنی تیم و ترک شبانه اردوی تیم بدون هماهنگی در یکی از بزنگاه های حساس تاریخ باشگاه فولاد ایران و درخواست های غیرمنطقی با هدف امتیازگیری بودیم...»

اینطور بود که پرونده نکونام در فولاد هم مانند تیم ملی بسته شد، هر چند در ادامه گفته شد او یکی از گزینه‌های ایرانی هدایت تیم ملی است اما رفتار غیرحرفه‌ای این مربی در فولاد، سبب شد تا تاج هم نام او را از بین گزینه‌ها خط بزند و سال ۱۴۰۱ برای نکونام با تلخی به پایان برسد، سالی که با شیرینی صعود به جمع ۱۶ تیم برتر آسیا همراه با فولاد در اردیبهشت ماه آغاز شده بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.