رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در آفریقا (آفریکام) اعتراف کرد که «ارزش‌های اصلی» پنتاگون که به ده‌ها هزار افسر ارتش آفریقا القا شده، با کودتا سازگار است.

اعتراف ژنرال آمریکایی به آموزش کودتاچیان در آفریقا

به گزارش قدس آنلاین، ژنرال مایکل لنگلی، رئیس آفریکام AFRICOM  در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در برابر سوالات مکرر و صریح مت گیتز جمهوری‌خواه در ابتدا قادر به ارائه آماری برای تعداد افسران آفریقایی آموزش دیده توسط ایالات متحده برای کودتا نشد، پس از آن ادعا کرد که این رقم "کمتر از یک درصد" بوده و سعی کرد برنامه آموزش نظامی بین‌المللی پنتاگون را که بر حکومت غیرنظامی و دموکراسی تاکید می‌کند، معتبر جلوه دهد.

گیتز با استناد به مقاله‌ای از اینترسپت که نشان می‌دهد افسران آموزش دیده توسط ایالات متحده از سال ۲۰۰۸ دست کم هشت کودتای موفقیت آمیز را تنها در غرب آفریقا انجام داده‌اند، پرسید که آیا "ارزش‌های اصلی" القا شده در آن برنامه‌ها برای سرهنگ دومبویا، فارغ التحصیل برنامه که واحدش در سپتامبر ۲۰۲۱ با کلاه سبزهای آمریکایی آموزش دیده بود و در نهایت دولت گینه را سرنگون کرد، توجیه شده بود یا خیر. لنگلی پاسخ مثبت داد و تأکید کرد که «ارزش‌های اصلی» «احترام به حکومت غیرنظامی، غیرسیاسی» «آنچه در درصد بالایی از کارآموزان دیده می‌شود» است.

گیتز پرسید: «چند دولت باید توسط افرادی که ما آموزش می‌دهیم سرنگون شوند، قبل از اینکه شما این پیام را دریافت کنید که شاید همه به ارزش‌های اصلی ما پایبند نباشد؟» او با این پرسش که چرا دلارهای مالیاتی آمریکا باید برای آموزش افسران ارتش آفریقایی برای سرنگونی دولت‌هایشان هزینه شود، پیشنهاد کرد: "من فکر می‌کنم حداقل باید بدانیم که کودتاچیان را در چند کشور آموزش می‌دهیم."

در حالی که آفریکام کودتای گینه را محکوم کرده و آن را «ناسازگار با اصول آموزش نظامی آمریکا» خوانده، دیگر کودتاچیان مخالف هستند. پس از آنکه آمادو سانوگو، یک افسر مالی که توسط ایالات متحده آموزش دیده بود، دولت کشورش را در سال 2012 سرنگون کرد، او موفقیت خود را به آموزش آمریکایی خود نسبت داد و گفت: «آمریکا کشوری بزرگ با ارتشی فوق العاده است. سعی کردم تمام چیزهایی را که در آنجا یاد گرفتم در اینجا به کار ببرم.»

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ که در مجله تحقیقات صلح منتشر شد و داده‌های سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۹ را تجزیه و تحلیل کرد، علیرغم تمرکز صرفاً بر آموزش نظامی بین‌المللی با محوریت غیرنظامیان و دولت‌ها، «رابطه قوی بین آموزش نظامیان خارجی ایالات متحده و تلاش‌های کودتای تحت حمایت ارتش» را نشان داد.

زمانی که ابراهیم ترائوره سال گذشته دولت بورکینافاسو را سرنگون کرد، پنتاگون نگفت که آیا او تحت آموزش ایالات متحده بوده است یا نه (اگرچه رهبر سرنگون شده، سرهنگ دوم پل هانری ساندائوگو دامیبا، حداقل در ۱۲ تمرین آموزشی ایالات متحده قبل از اجرای کودتا در همان سال شرکت داشته است). همانطور که لنگلی اعتراف کرد، آنها سوابقی از اتفاقاتی که برای افسران پس از تکمیل آموزش آنها می‌افتد را نگه نمی‌دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.