رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی بازدید از نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب اوکراین در مورد بروز "فاجعه" در صورت حمله به این نیروگاه هشدار داد.

هشدار گروسی درباره ایمنی نیروگاه «زاپوریژیا» در اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، به گزارش رسانه‌های روسی، گروسی در پی بازدید از این نیروگاه تحت کنترل روس‌ها گفته است: «روشن است که وضعیت این نیروگاه نه تنها تغییر نکرده بلکه برعکس، فعالیت‌های نظامی اطراف این منطقه افزایش هم یافته است.»

به گزارش وب‌سایت دویچه وله، گروسی پیش‌تر در ماه سپتامبر از این نیروگاه بازدید کرده بود.

رافائل گروسی در تلاش است تا بین اوکراین و روسیه بر سر این نیروگاه توافقی صورت گیرد. او گفت: «من تلاش می‌کنم، بستر اقدامات واقع‌بینانه را فراهم آورده و آن‌ها را پیشنهاد دهم تا مورد تأیید همه طرف‌ها قرار گیرد.» 

به باور او، نه تنها باید امنیت این نیروگاه را حفظ کرد بلکه باید حافظ مناطق اطراف آن نیز بود. گروسی گفت: «باید از یک فاجعه جلوگیری کرد و برای رسیدن به این مقصد دو طرف باید بر سر اصول و وظایف معین، از جمله عدم حمله به این نیروگاه به توافق برسند.»

در حال حاضر گفت‌وگوهایی در مورد تدابیر امنیتی جهت جلوگیری از یک سانحه با تأثیرات رادیواکتیوی در جریان است. گروسی در این زمینه گفته است: «من خوش‌بینم. از این منظر که معتقدم، این موضوع [رسیدن به چنین هدفی] امکان‌پذیر است.»

در همین حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز چهارشنبه گفت، روسیه از تلاش‌های رافائل گروسی برای تضمین ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا حمایت می‌کند.

وی در توییتر نوشت: «روسیه از تلاش‌های آقای گروسی که در راستای حفاظت از ایمنی هسته‌ای و فیزیکی در زاپوریژیاست، استقبال و از آن حمایت می‌کند. این نیروگاه باید از هرگونه حمله محافظت شود.»

مخاطرات جدید برای بازرسان آژانس

تلویزیون دولتی روسیه تصاویری از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نشان داده که جلیقه‌های ضد گلوله سازمان ملل را به تن کرده و مسیر خط مقدم بین کی‌یف و منطقه‌ای از زاپوریژیا را که تحت کنترل روسیه درآمده طی می‌کنند.

بر اساس این گزارش،‌ آن‌ها قسمتی از این راه را پیاده از روی یک پل تخریب‌شده طی می‌کنند.

مدیرکل آژانس، هدف اصلی گفت‌وگوها با سران اوکراین و روسیه را تأمین امنیت هسته‌ای عنوان کرده و گفته که باید هر کاری کرد تا از مردم محافظت شود.

هیئت ۱۸ نفره آژانس از نزدیک در جریان چگونگی امنیت این نیروگاه که بارها هدف حمله بوده قرار گرفته‌ است. در حال حاضر تنها چند تن از کارشناسان آژانس به صورت موقت در محل باقی مانده‌اند.

رافائل گروسی دوشنبه ۲۷ مارس با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. زلنسکی در این دیدار مدعی شد که نمی‌توان امنیت این نیروگاه را تا زمانی که تحت کنترل روسیه قرار داشته باشد، تضمین کرد. روسیه این نیروگاه را اندکی پس از آغاز جنگ اوکراین گرفت.

زاپوریژیا با شش راکتور هسته‌ای و بازدهی خالص ۵۷۰۰ مگاواتی خود بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌شود. مسکو و کی‌یف بارها یکدیگر را به حمله به این نیروگاه و مناطق اطراف آن متهم کرده‌اند. در حالی که این نیروگاه برای تضمین امنیت فعالیت خود به تأمین دائمی انرژی نیاز دارد، بارها به دلیل حملات، اتصال خود با شبکه برق اوکراین را از دست داده و محتاج ژنراتورها شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.