یک کارشناس اقتصادی متذکر شده است: چنانچه شوک مثبت به اقتصاد وارد نشود، در آستانه تورم‌های سه‌رقمی و شاید ابرتورم قرار داریم.

هشدار بزرگ یک اقتصاددان درباره آینده تورم/ اقتصاد ایران در آستانه تورم سه رقمی قرار دارد؟

به گزارش قدس آنلاین، سیامک قاسمی در یادداشتی جدید در فضای مجازی با طرح این سوال که آیا ابرتورم در پیش است، به آمارها از رشد نقدینگی و پایه پولی اشاره کرده و نوشته است: آمارهای با تاخیر زیاد منتشر شده از وضعیت نقدینگی و پایه پولی در پایان دی‌ماه ۱۴۰۱، اطلاعات مهم و خطرناکی دارد.

وی افزوده است: سرعت رشد پایه پولی به ۳۸ درصد و نقدینگی به ۳۴ درصد رسیده است. معنای این شکاف بی‌سابقه این است که دولت به شدت مشغول چاپ پول است و کسری بودجه را از محل قرض گرفتن شدید از بانک‌ها و مجبور کردن آنها به استقراض از بانک مرکزی جبران می‌کند.

قاسمی عنوان کرده است: سرعت رشد بخش پول یا بخش تورم‌زای نقدینگی به ۷۰ درصد رسیده است. این افزایش شدید ناشی از افزایش قابل توجه انتظارات تورمی، سهم پول یا بخش داغ نقدینگی از کل نقدینگی را به ۲۵ درصد رسانده است که بالاترین در ۱۰ سال اخیر است.

این کارشناس اقتصادی متذکر شده است: رشد شدید پایه پولی، کسری بودجه قابل توجه، رشد شدید بخش پول نقدینگی و ادامه بی‌اعتمادی و انتظارات تورمی و ادامه افزایش قیمت دلار، اقتصاد ایران را بیشتر از هر زمان دیگری، اگر شوک مثبت به اقتصاد وارد نشد، در آستانه تورم‌های سه‌رقمی و شاید ابرتورم قرار داده است.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.