اَبَر پروژه قطار پُرسرعت اصفهان - قم - تهران یکی از طرح‌های ملی کشور در بخش حمل و نقل است که دولت سیزدهم برای تامین اعتبار و پیشرفت آن گام های محکم و موثری برداشته است تا هرچه زودتر به سرانجام برسد.

قطار پُرسرعت اصفهان-قم-تهران بر روی ریل تامین اعتبار و پیشرفت

به گزارش قدس آنلاین، قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران یکی از اَبَرپروژه های کشور است که حدود ۲ دهه از مطرح شدن آن گذشته و فراز و نشیب های زیادی داشته است اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پیگیری های رییس جمهور و دولتمردان، عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفت.

بنا بر تاکید کارشناسان و مسوولان، اجرای پروژه قطار پرسرعت اصفهان - قم - تهران، تحول بزرگی در صنعت ریلی کشور ایجاد می کند و طرح مهمی برای توسعه صنعت حمل و نقل و گردشگری در مرکز کشور و توسعه قطار پرسرعت در سایر نقاط کشور به‌شمار می‌آید.

طول کل مسیر پروژه قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران ۴۱۰ کیلومتر و طول مسیر اصفهان-قم ۲۴۵ کیلومتر است که ایستگاه اصفهان در کنار ورزشگاه نقش‌جهان و ایستگاه بعدی در قم واقع شده است و در شهر تهران نیز به ایستگاه "شهر آفتاب" و در نهایت ایستگاه مرکزی راه‌آهن تهران می رسد.

قطار پُرسرعت اصفهان-قم-تهران بر روی ریل تامین اعتبار و پیشرفت

با بهره‌برداری از قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران مسیر حدود ۴۱۰ کیلومتری اصفهان تا تهران با سرعت حدود ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۲ ساعت و بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه طی می‌شود.

ایجاد گسترش شبکه ریلی در جابه‌جایی مسافر، افزایش اشتغال و توسعه گردشگری و استفاده از فناوری‌های جدید و انتقال فناوری در زمینه ایمنی از اهداف اجرای طرح قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران است.

جابه‌جایی ۲۰ میلیون مسافر در سال با قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران

ایجاد و بهره برداری از قطار پرسرعت در دنیا روز به روز در حال گسترش است و در ۲ دهه اخیر در کشورهایی مانند چین توسعه بسیاری یافته بطوریکه در این کشور نزدیک به ۴۰ هزار کیلومتر مسیر ریلی قطار پرسرعت وجود دارد.

با توجه به ضرورت تحول عمده در سرعت و کیفیت خدمات رسانی در بخش حمل و نقل در کشورمان نیز از دهه ۸۰ تصمیم بر این شد که بین اصفهان، قم و تهران بعنوان متراکم‌ترین و پُر مسافرترین محور مسافربری کشور قطار پُرسرعت ایجاد شود.

در دهه ۸۰ و اوائل دهه‌ ۹۰ تصمیم به اجرای این کار گرفته و مقرر شد با استفاده از فاینانس (تامین مالی خارجی) و منابع اعتباری کشورمان در چین که به واسطه تحریم‌ها امکان جابه‌جایی آن‌ها نبود، تعدادی از طرح‌های عمرانی ویژه و زیربنایی در کشور از جمله قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران اجرا شود.

اما پروژه قطار پرسرعت اصفهان- قم-تهران که بعنوان یکی از طرح های مهم سال‌ها بر زمین مانده بود، با پیگیری انجام شده در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی بعنوان کارفرمای آن تعیین شد.
این پروژه در تعداد قابل توجهی کارگاه در حال اجراست اما اولویت جاری، تکمیل مسیر اصفهان - قم بوده که به مرحله زیرسازی رسیده است.

قطار پُرسرعت اصفهان-قم-تهران بر روی ریل تامین اعتبار و پیشرفت

با بهره‌برداری از این طرح تا سقف ۲۰ میلیون مسافر در سال در این مسیر جابه‌جا می‌شوند و دسترسی استان‌های همجوار مانند چهارمحال و بختیاری، یزد و فارس به پایتخت بسیار تسهیل می‌شود.

قطار پرسرعت اصفهان-قم- تهران حدود ۲۶ درصد از جمعیت کل کشور را زیر پوشش خود قرار می‌دهد و می‌توان آن را به خطوط ریلی تهران-مشهد و اصفهان-شیراز نیز متصل کرد تا کارایی شبکه ریلی کشور افزایش یابد.

بهره برداری از قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران به کاهش ترافیک و زمان سفر، افزایش آرامش و رفاه مردم و توسعه گردشگری و سفرهای سیاحتی و زیارتی منجر می شود.

کاهش مصرف انرژی (سوخت)، آلایندگی هوا و تصادف های جاده ای و دسترسی آسان و سریع مردم مرکز و جنوب کشور به پایتخت از دیگر مزایای اجرای طرح قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران است.

قطار پُرسرعت اصفهان-قم-تهران بر روی ریل تامین اعتبار و پیشرفت

لزوم حرکت به سمت استفاده از حمل و نقل ریلی برای جابه‌جایی مسافر

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان به اهمیت پروژه قطار پرسرعت اشاره و تاکید کرد: در اجرای این پروژه به دلیل اینکه فناوری جدید و انتقال فناوری را خواهیم داشت، تحول بزرگی در زمینه های ایمنی، ساخت و بهره برداری در حوزه ریلی کشور اتفاق می افتد.

علیرضا صلواتی با بیان اینکه اجرای پروژه قطار پرسرعت تاثیر زیادی در توسعه کل کشور خواهد داشت، افزود: امید است تا یک دهه آینده خطوط قطار پرسرعت در کشور توسعه یابد.

وی تصریح کرد: اگر اقدام جدی در زمینه ایجاد قطار پرسرعت صورت نگیرد در بحث جاده ای بویژه در آزادراه های محور شمال - جنوب کشور و مسیر اصفهان - قم - تهران با کمبودهای جدی در ارائه خدمات در پنج تا ۱۰ سال آینده مواجه می شویم و این محورها نیاز به افزایش خطوط و ایجاد آزادراه های جدید خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه ما باید به سمت الگوهای صحیح و توسعه پایدار برویم و برای جابه‌جایی مسافر از حمل و نقل ریلی استفاده شود، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر بخش عمده ای از سفرهای بین شهری در محور اصفهان- قم - تهران بصورت جاده ای است و سهم سفرهای هوایی و ریلی ناچیز است.

صلواتی، یکی از ویژگی های اجرای پروژه قطار پرسرعت را ورود فناوری های جدید به کشورمان و بومی سازی آن ها دانست و اضافه کرد: این کار باعث می شود که در شرکت‌های دانش‌بنیان و سیستم بهره‌برداری ما اتفاق مثبتی رخ دهد و خطوط دیگر با استفاده از توان فنی داخلی ساخته شوند.

تاکید ویژه رییس جمهور بر تکمیل پروژه قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران

درحالیکه حدود ۲ دهه از مطرح شدن پروژه قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران می گذرد اما هنوز این طرح به بهره برداری نرسیده است، یکی از خواسته های مهم مردم استان اصفهان از دولت سیزدهم و رییس جمهور، تسریع در اجرای این اَبَرپروژه و به اتمام رساندن آن است بطوریکه این موضوع در سفر استانی آیت الله سید ابراهیم رییسی به اصفهان در خرداد پارسال بعنوان یکی از مطالبات اصلی مردم این خطه مطرح شد.

۲۶ خرداد سال ۱۴۰۱ آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور و اعضای هیات دولت سیزدهم در بیست و پنجمین سفر استانی خود وارد اصفهان شدند و در جریان این سفر به موضوع‌های مختلف از جمله تکمیل طرح‌های نیمه تمام و اعتبارات مورد نیاز پرداختند و اعتباراتی برای تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای استان تصویب شد تا روند توسعه و پیشرفت این استان تسریع شود.

یکی از موضوع ها و طرح های مورد تاکید در این سفر که از سوی مسوولان و مردم استان اصفهان مطرح شد، اَبَر پروژه قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران بود و وزیر وقت راه و شهرسازی در بازدید از این پروژه در حال اجرا از حل مشکلات فنی آن در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: بخشی از مشکلات به مدیریت برنامه و بودجه بازمی‌گردد که مذاکره‌ای با آنها داشته‌ایم اما تسریع در اجرای این پروژه به حمایت رییس جمهور نیاز دارد.

قطار پُرسرعت اصفهان-قم-تهران بر روی ریل تامین اعتبار و پیشرفت
رییس جمهور نیز در این سفر در جلسه شورای اداری استان اصفهان به طرح قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران اشاره و تصریح کرد: این موضوع نباید به آرزو در اصفهان تبدیل شود.

آیت الله سید ابراهیم رییسی با بیان اینکه کارهایی که در این زمینه انجام شده لازم بوده اما کافی نبوده است، اظهار داشت: کار کافی باید در این زمینه انجام و بصورت ویژه در حوزه شورای عالی اقتصاد کشور مطرح شود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح جزو اولویت های اصفهان است و در زمینه زمان و ارتباطات اهمیت دارد، گفت: حتما این کار را باید برای مردم استان اصفهان انجام دهیم.

گام‌های موثر دولت سیزدهم برای تسریع در اجرای پروژه قطار پرسرعت

استاندار اصفهان نیز  با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم گام های موثری برای پیشبرد پروژه قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران برداشته است، اظهار داشت: قطار پر سرعت اصفهان-قم-تهران پروژه عمرانی به جا مانده از سال های گذشته است که موضوع آن بطور ویژه با رییس جمهور مطرح شد.

سیدرضا مرتضوی به سفر استانی رییس جمهور به اصفهان در خرداد پارسال اشاره و اضافه کرد: آیت الله رییسی در دیداری که با مردم و مسوولان اصفهان داشت دستور داد که پروژه قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران بصورت ویژه پیگیری شود، همچنین رییس جمهور تاکید کرد که این پروژه به عنوان طرح ملی نباید بر زمین بماند و باید در همین دولت به سرانجام برسد.

استاندار اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیگیری پروژه مذکور، خاطرنشان کرد: هر هفته به همراه برخی از نمایندگان مجلس پیگیر مسائل این پروژه ملی بودیم و با همکاری نمایندگان و استاندار قم و برخی نمایندگان تهران این موضوع در جلسه ها، کارگروه ها و کمیسیون های مربوطه که باید برخی مصوبه ها را مجدد تایید کنند، پیگیری شده است.

مرتضوی با اشاره به اینکه با پیگیری های انجام شده به مرحله شورای اقتصاد رسیدیم، اظهار امیدواری کرد که با طی کردن این مرحله، مسائل مالی پروژه حل می شود و بتوان آن را با سرعت بیشتر پیش برد.

وی با تاکید بر اینکه ما اجازه ندادیم که این پروژه بسیار مهم متوقف شود، گفت: از ابتدای آغاز به کار مدیریت استانی در دولت سیزدهم، جلسه هایی با پیمانکار پروژه برگزار شده است، همچنین جلسه هایی با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی داشتیم و تامین اعتباراتی در آن مقطع زمانی انجام شد تا طرح متوقف نشود.

قطار پُرسرعت اصفهان-قم-تهران بر روی ریل تامین اعتبار و پیشرفت

پروژه قطار پرسرعت از پیشرفت مناسبی برخوردار است

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا درباره اقدامات انجام شده برای پیشبرد پروژه قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده در دولت سیزدهم و تاکید ویژه رییس جمهور در سفر به اصفهان بر تکمیل این پروژه و برطرف شدن موانع و مشکلات آن و همچنین با پیگیری های ویژه مدیریت استان، این پروژه در زمان حاضر از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

صلواتی افزود: برخی موانع بانکی بمنظور تمدید فاینانس پروژه وجود دارد که با تاکیداتی که رییس جمهور داشت امیدواریم این مسائل هرچه زودتر برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه پروژه در زمان حاضر فعال است، خاطرنشان کرد: از ۲۴۵ کیلومتر زیرسازی در محور قم - اصفهان حدود ۱۵۰ کیلومتر آن (۷۰ درصد) به اتمام رسیده و زیرسازی مابقی مسیر آن در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی لازم برای انجام روسازی و ریل‌گذاری این مسیر در حال انجام است، افزود: زمینی به مساحت حدود ۷۵ هکتار در مجاورت شهر اصفهان برای ایجاد کارگاه‌های مختلف مانند تولید قطعات بتونی و جوش ریل تحویل گرفته شده که امید است تجهیز آن هرچه زودتر انجام شود.

صلواتی با بیان اینکه تا کنون حدود ۷۵ درصد از معارضات این پروژه شامل مِلکی و تاسیساتی برطرف شده است، تصریح کرد: ۹۰ درصد معارضات ملکی برطرف شده است و در زمان حاضر این پروژه مانعی از نظر معارضات ملکی و تاسیساتی ندارد.

قطار پُرسرعت اصفهان-قم-تهران بر روی ریل تامین اعتبار و پیشرفت

به گفته وی در زمان حاضر حدود یکهزار و ۶۵۰ نفر و ۱۵۰ دستگاه ماشین‌آلات در ۶ قطعه در این پروژه فعالیت دارند و تاکنون حدود چهار میلیارد یوآن برای طرح قطار پرسرعت هزینه شده است.

وفاق در کشور برای تامین اعتبار و تکمیل پروژه قطار پرسرعت

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با تاکید بر این نکته که با پیگیری‌های مسوولان و مقام های استانی، استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی وفاق خوبی در کشور برای پیشبرد و تکمیل پروژه قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران داریم، گفت: در برخی مواقع به دلیل اهمیت طرح، مسوولان این موضوع را بصورت روزانه بررسی و پیگیری می‌کنند.

صلواتی اضافه کرد: با توجه به تاکید رییس جمهور در این زمینه، وزارت راه و شهرسازی و مدیریت استان اصفهان و همچنین نمایندگان استان‌های اصفهان و قم نیز پیگیر موضوع هستند.

وی بابیان اینکه در روزهای پایانی پارسال نیز استاندار اصفهان جلسه ای با وزیر راه و شهرسازی داشت و وزیر راه و شهرسازی در این جلسه بر تکمیل و اتمام این پروژه تاکید کرد، گفت: امید است با توجه به تاکید بر این موضوع در مصوبه های سفرهای استانی و صحبت های شفاف و روشن رییس جمهور در جلسه شورای اداری استان اصفهان، تامین اعتبار پروژه هرچه زودتر اتفاق بیفتد.

وی اظهار امیدواری کرد که این طرح تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد و تاکید کرد: با اجرای طرح قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران اتفاق های بزرگی رخ خواهد داد و نقطه‌ عطفی در تاریخ عمران و توسعه ایران اسلامی خواهد بود.

صلواتی با بیان اینکه با ایجاد قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران شاهد تسریع و تسهیل در ایجاد خطوط دیگر قطار پرسرعت در کشور خواهیم بود زیرا زمینه ایجاد خطوطی مانند تهران-مشهد و اتصال آن به تهران- قم-اصفهان ایجاد می شود، گفت: با ایجاد قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران، امکان اجرای این خطوط ریلی در سایر نقاط کشور با هزینه های کمتر فراهم می شود زیرا فناوری آن بومی سازی خواهد شد و با تکیه بر توان، دانش فنی و تخصص داخلی این خطوط در کشور توسعه می یابد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.