۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 863162

تولیت آستان قدس رضوی در دیدار اهالی رسانه و هنر تأکید کرد؛ لزوم ورود هنرمندان متعهد به عرصه تولید آثار فاخر هنری و ادبی در حوزه حجاب

سخنان ناشایست که هیچ پایه و اساس دینی ندارند جز ایجاد نفرت از ارزش‌های دینی حاصلی ندارد

حجت الاسلام والمسمین احمد مروی در دیدار جمعی از فعالان هنر و رسانه استان خراسان رضوی که به مناسبت «روز هنر انقلاب اسلامی» در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد، هنر را جلوه‌ای از صفات پروردگار متعال خواند

تولیت آستان قدس رضوی در دیدار اهالی رسانه و هنر تأکید کرد؛ لزوم ورود هنرمندان متعهد به عرصه تولید آثار فاخر هنری و ادبی در حوزه حجاب

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت و جایگاه حجاب در آموزه‌های دینی، گفت: باید با ادبیات فاخر و سخن شایسته جامعه را به حجاب دعوت کرد؛ هنرمندان، ادیبان و اصحاب رسانه باید در این حوزه با بیان خوب، ادبیات قوی و آثار هنری فاخر پای کار بیایند.

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسمین احمد مروی در دیدار جمعی از فعالان هنر و رسانه استان خراسان رضوی که به مناسبت «روز هنر انقلاب اسلامی» در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد، هنر را جلوه‌ای از صفات پروردگار متعال خواند و اظهار کرد: امام خمینی(ره) در سخنی به مناسبت روز کارگر فرمودند «خداوند هم کارگر است» بنده به تأسی از این فرموده امام بزرگوار عرض می‌کنم «خداوند هم هنرمند است»، زیرا عالم هستی بر هنر حضرت باریتعالی استوار شده است.

وی تأمل در خویش را یکی از راه‌های شناخت خداوند دانست و با تأکید بر اینکه عالم جلوه هنرنمایی پروردگار است، خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) در روایتی می‌فرماید «مَنْ عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ» از این سخن نورانی در می‌یابیم بهترین راه خداشناسی تامل و تفکر در خویش و جهان هستی بوده، که یکی از جلوه‌های شناخت الهی تفکر در «روح» است.

تولیت آستان قدس رضوی هنر را اساس خلقت جهان هستی دانست و ابراز کرد: جهان خلقت با هنر و زیبایی در آمیخته، از این رو انسان نیز باید به تناسب خود خالق هنر و تجلی بخش صفت هنرمندی خداوند باشد.

وی با بیان اینکه رمز جاودانگی هر مقوله‌ای آمیخته سازی آن با هنر است، ابراز کرد: هر مفهومی برای ماندگاری، ترویج و نفوذ نیازمند آمیختن با هنر است، هنر ابزاری برای ماندگاری، مقبولیت و ترویج هر اندیشه، تفکر و اثری است.

حجت الاسلام والمسمین مروی قرآن را اثری تمام هنری دانست و ابراز کرد: خداوند متعال نیز برای انتقال آموزه‌های خود از هنر استفاده کرده که اوج آن در قرآن کریم قابل مشاهده است، خداوند قرآن را با هنرمندی فوق العاده و در اوج فصاحت و بلاغت برای هدایت انسان‌ها نازل کرده که این خود یکی از حوزه‌های اعجاز قرآن کریم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت همراهی هنر با اخلاق اشاره و خاطرنشان کرد: هنر و اخلاق برای تأثیرگذاری تربیتی باید توام با یکدیگر باشند، اخلاق بدون هنر و هنر بدون اخلاق اثرگذاری مثبت و هدایتگری نخواهد داشت.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه آثار هنری اگر از محتوای فاخر برخوردار نباشد فاقد ارزش هستند، عنوان کرد: هنر بدون اخلاق موجب ابتذال و هنری یزیدی است؛ چنانکه یزید نیز شاعر بود.

وی با اشاره به فعالیت‌های هنری بسیار محدود انجام شده در حوزه حجاب، اظهار کرد: در حوزه ترویج حجاب فعالیت‌های هنری بسیار کمی صورت گرفته، اما در مقابل در عرصه تخریب آن اقدامات بسیار زیادی شده است.

حجت الاسلام والمسمین مروی سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) را بهترین الگو برای دعوت به ارزش‌های الهی دانست و با بیان اینکه حوزه حجاب نیازمند اقدامات هنری فاخر است، خاطرنشان کرد: باید با ادبیات فاخر و سخن شایسته جامعه را به حجاب دعوت کرد؛ بیان سخنان ناشایست که هیچ پایه و اساس دینی ندارند جز ایجاد نفرت از ارزش‌های دینی حاصلی نخواهند داشت؛ هنرمندان، ادیبان و اصحاب رسانه باید در این حوزه با بیان خوب و ادبیات قوی پای کار بیایند.

وی همچنین با اشاره به رشد کمی و کیفی حوزه ادبیات و شعر در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: رشد کمی و کیفی ادبیات و شعر پس از انقلاب عمدتا مدیون رهبر معظم انقلاب است، دیدارهای سالانه رهبری معظم با شعرا که عموما چندساعت به طول می‌انجامد برای معظم له امری تفننی نیست، رهبری معظم آگاه هستند که شعر و سروده قوی می‌تواند در جامعه بسیار اثرگذار باشد، لذا معظم له می‌خواهند جریان ادبیات را هدایت کنند.

حجت الاسلام والمسمین مروی در پایان آمادگی آستان قدس رضوی برای همکاری با اهالی هنر و رسانه را اعلام و اظهار کرد: آستان قدس رضوی به هنر اهتمام می‌ورزد و به تأثیرگذاری کار هنری اعتقاد دارد و اثرگذاری آن را منحصر به فرد می‌داند، لذا آستان قدس دست نیاز خود را به سوی اهالی هنر و رسانه دراز می‌کند.

همچنین در این دیدار تعدادی از هنرمندان، نویسندگان و اهالی رسانه به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل مختلف رسانه‌ای و هنری پرداختند.

مدیر شبکه قرآن: رسانه به حوزه کودک و نوجوان توجه کند

محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما، ضمن تقدیر از همکاری‌های آستان قدس رضوی با رسانه ملی، ابراز کرد: حوزه کودک و نوجوان به عنوان آینده سازان کشور از بخش‌های مهمی است که باید اهالی رسانه و هنر به آن توجه ویژه داشته باشند.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما همچنین توجه به کارهای نمایشی را از دیگر بخش‌های حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: کارهای سینمایی مذهبی مورد استقبال جامعه بوده که ظرفیت محتوایی آستان قدس رضوی در این عرصه بسیار قابل توجه است.

مدیر مسئول روزنامه خراسان: رسانه‌ها فاصله وضع موجود با آرمان‌ها را هم بیان کنند

رضا خوراکیان مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری خراسان و مدیر مسئول روزنامه خراسان، کار کرد رسانه را نقد کارشناسانه، منصفانه و واقع‌بینانه دانست و ابراز کرد: رسانه‌ها در کنار پرداختن به نقاط مثبت و خدمات دستگاه‌ها و مسئولان باید فاصله وضع موجود با آرمان‌ها را نیز بیان کنند و همچنین نگاه مردم و ذی نفعان را نیز انتقال دهند.

مدیر مسئول روزنامه خراسان با بیان اینکه خاستگاه فکری جریان‌ها و مدیران و تطبیق آنها با منظومه فکری امامین انقلاب وظیفه دیگر رسانه‌هاست، گفت: کار رسانه نقد است و بهترین هدیه‌ای که یک رسانه می‌تواند به مسئولان بدهد آن است که به درستی تصمیم سازان، تصمیم گیران و مدیران اجرایی را با صداقت نسبت به ابعاد کارهایی که در دست اقدام دارند، آگاه سازند.

سیدمحمدرضا میری: آستان قدس زمینه‌ساز تعاملات هنرمندان جهان اسلام باشد

سیدمحمدرضا میری عضو شورای سیاست گذاری انجمن هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح نیز در این دیدار به رشد هنر انقلاب اسلامی و ظهور هنرمندان برجسته در این عرصه اشاره و ابراز کرد: هنرمندان تربیت شده و تازه ظهور انقلاب اسلامی سرمایه عظیمی هستند که هنر آنها به ثبات و در بسیاری از عرصه به بلوغ رسیده است.

وی اظهار کرد: آستان قدس رضوی ظرفیتی جهانی دارد و می‌تواند زمینه تعاملات هنرمندان جهان اسلام با یکدیگر را فراهم آورد.

سیدجواد اشکذری: اثرگذاری اجتماعی با انسجام در فعالیت‌های فرهنگی

سیدجواد اشکذری نویسنده و کارگردان تئاتر، انسجام هنرمندان در پرداختن به موضوعات فرهنگی خاص را موجب افزایش اثرگذاری دانست و تصریح کرد: موضوع محوری و انسجام در فعالیت‌های فرهنگی و هنر سبب اثرگذاری اجتماعی و کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی عنوان کرد: خراسان ظرفیت رسانه‌ای، هنری و ادبی بسیار بزرگی دارد که آستان قدس رضوی می‌تواند این ظرفیت‌های عظیم را مسنجم و راهبری کند؛ مشکلات فرهنگی باید شناسایی و بر اساس اولویت بندی در اتاق‌های فکر پیرامون آن فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای برنامه ریزی شود.

هادی حاجتمند: شهدای رمضان حرم رضوی ظرفیت فعالیت رسانه‌ای دارند

هادی حاجتمند، کارگردان، مجری سینما و تلویزیون در صحبتهایی به انتقاد از وضعیت هنر و عملکرد فعالان هنری در این بخش پرداخت و گفت: بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی که امروز شاهد آن هستیم نتیجه غفلت هایی بوده که در حوزه هنر و فرهنگ صورت گرفته است، شهدای عاشورا و رمضان حرم مطهر رضوی ظرفیت فعالیت رسانه ای و هنری دارند.

ملیحه رنگ آمیز طوسی: تقدیر از اقدامات اجتماعی آستان قدس رضوی

ملیحه رنگ آمیز طوسی فعال و مدرس رسانه در این دیدار از اقدامات اجتماعی و محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی تقدیر و تصریح کرد: جریان رسانه ای استکبار با تمام قوای مادی و معنوی خود کمر به سیاه نمایی و یأس آفرینی علیه کشور عزیزمان و بخصوص مشهدالرضا(ع) بسته که روشنگری نسبت به اقدامات، تبیین مسائل و معضلات، برطرف کردن شبهات و امیدآفرینی رسالت همه خبرنگاران و اهالی رسانه است.

لیلا پارسافر: رواق کودک و رواق کتاب بیشتر با موضوع زیارت مرتبط باشد

لیلا پارسافر، نویسنده نیز در این دیدار به اهمیت حوزه ادبیات زیارت پرداخت و با بیان اینکه عموما به زیارت به عنوان امری مناسکی توجه شده است، اظهار کرد: با هدف معرفت افزایی زائران فعالیت‌هایی در رابطه با قفسه‌های کتاب در حرم مطهر صورت گرفته است که اقدامی بسیار خوبی بوده و مورد استقبال زائران نیز قرار گرفته است، اما برنامه‌هایی مانند رواق کودک و رواق کتاب بهتر است بیشتر با موضوع زیارت مرتبط باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.