مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به اینکه اعتبارات ملی و استانی پاسخگوی نیازهای میراث نیست، گفت: با این اعتبارات سالانه حداکثر ۲۰ الی ۳۰ اثر را می‌توان مرمت کرد.

اعتبارات پاسخگوی میراث فرهنگی استان گیلان نیست

به گزارش قدس آنلاین، ولی جهانی  با اشاره به وجود ۲۳ پل تاریخی ثبت ملی در این استان، اظهار کرد: از این تعداد پل تاریخی ثبت ملی شده، ۳ پل شاخص گوراب تولم، گاز روبار و مرغانه پرد خطیبان در شهرستان صومعه سرا قرار گرفته است.

وی از مرمت و بازسازی ۳ پل تاریخی صومعه سرا خبر داد و افزود: مرمت این پل‌ها با توجه به اهمیت معماری و تاریخی شأن در سال‌های گذشته در اولویت فعالیت‌های مرمتی اداره‌کل بوده که انجام شده، به طوری که پل گوراب تولم به طور کامل مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و بهره‌برداری از این پل‌ها در دست اجرا است و همچنین برای این پل‌ها تابلوهای راهنما نیز ساخته و نصب شده است.

صومعه سرا به شهرستان سبز در مرمت و احیای بناهای تاریخی تبدیل شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه صومعه سرا به شهرستان سبز در مرمت و احیای بناهای تاریخی تبدیل شده است، گفت: با توجه به محدودیت‌های اعتباری و تعدد و تراکم بالای آثار تاریخی در گیلان، برای تمامی آثار تاریخی شهرستان صومعه‌سرا اقدامات اساسی و مهمی انجام شده است.

جهانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص شهر تاریخی گسکر صومعه سرا، بیان کرد: برای شهر تاریخی گسکر علاوه بر چندین فصل کاوش باستان شناسی، در سال گذشته در دو قرارداد مطالعاتی مجزا، فتو گرامتری هوایی کامل محوطه و مطالعات ایجاد سایت موزه توسط مشاور ذیصلاح انجام شده و حتی قراردادی با پیمانکار برای ایجاد گام‌های اول سایت موزه نیز منعقد و پروژه به اجرا در آمده است.

وی با اشاره به اینکه گام‌های اساسی برای مرمت مناره بازار صومعه سرا صورت گرفته است، افزود: مرمت مناره، کفسازی محوطه و بهسازی مسیر دسترسی و نصب تابلوهای دو زبانه معرفی اثر در سال‌های گذشته انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: اقدام مهم دیگر در راستای حفاظت بهینه اثر و حریم پیرامونی آن، تملک بخش عمده‌ای از شالیزارهای پیرامونی مناره بوده که صورت گرفته و پیگیری برای تملک بخش‌های باقیمانده نیز در حال انجام است.

مرمت حمام کسما به طور کامل انجام شده است

جهانی از مرمت کامل حمام تاریخی کسمای صومعه سرا خبر داد و اضافه کرد: مرمت حمام کسما به طور کامل انجام شده و در حال واگذاری به بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه پرونده چهار اثر تاریخی کسما تدوین شده و بزودی ثبت می‌شود، افزود: در طی سال‌های گذشته جهت احیا میراث ناملموس، روش مهارت فناوری نیشکر، تعزیه ضیابر، رشته و خشکار طاهرگوراب، حلوای ضیابری ثبت ملی شدند و همچنین برگزاری جشنواره‌های مربوط به میراث ناملموس و فرهنگ کشاورزی در سنوات گذشته برگزار شده است و استمرار خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از وجود ۱۲۳۵ اثر ثبت ملی و ۵۲۰۰ اثر تاریخی در این استان خبر داد و اضافه کرد: با این داده‌های آماری گیلان چهارمین استان کشور به لحاظ تراکم آثار تاریخی است.

جهانی با بیان اینکه اعتبارات تخصیص ملی و استانی پاسخگوی نیازهای میراث گیلان نیست، گفت: میزان اعتبارات تخصیصی ملی و استانی سالیانه به گونه‌ای است که حداکثر ۲۰ الی ۳۰ اثر می‌توانند سالیانه مورد مرمت قرار گیرند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.