۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 863378

تهران- ایرنا- روایات فراوانی در علوم دینی راجع به شب قدر و فضیلت آن آمده است، اما بسیاری از نویسندگان نیز در قالب کتاب به این مساله نگاهی داشته اند.

قدر از دریچه کتاب

به گزارش قدس آنلاین، قرآن در شب قدر نازل شده است لذا به برکت نزول قرآن و فرشتگان و روح در این شب، مسلمانان اجتماع و اتحاد و برادری خود را به نمایش می گذارند. زمان دقیق این شب معلوم نیست ولی طبق بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده و یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم است. ضربت خوردن و شهادت امام علی (ع) در این شب‌ها، بر اهمیت و عظمت آن نزد شیعیان افزوده و با سوگواری و انجام اعمال شب‌های قدر همراه شده است.

به این بهانه در نگاهی کوتاه، کتاب‌هایی که با این موضوع در سال‌‎های اخیر منتشر شده‌است، مورد بررسی قرار گرفت.

کتاب شب قدر

این کتاب نوشته سیدمحمد حسینی بهشتی مجموعه سه خطابه پیرامون اهمیت دعا، شرح صفات متقین و تشریح حالات معنوی علی(ع) در واپسین ایام حیات است. همچنین این کتاب دریچه‌ای به نحوه دست‌یابی به کمال معنوی از طریق عبودیت و الگو قراردادن انسان‌ های کامل است.

شب قدر،شب دعاست، دعا یکی از پناه‌گاه‌های عالی سعادت‌بخش در زندگی است. در اسلام دعا کردن نه تنها با تلاش و کوشش در راه همان مطلبی که دعا می‌کنیم، بلکه با تلاش و کوشش برای انجام همه وظایف الهی همراه است. معنویت اسلام در مضامینی همچون تقوی، ایمان کامل و … نهفته است و عینیت آن نیز در شخصیت‌هایی همچون امیرالمومنین علی(ع) تجلی دارد.

کتاب شب قدر نوشته سیدمحمد حسینی بهشتی در ۷۱ صفحه و قطع جیبی، با قیمت ۳۵ هزار تومان در سال ۱۳۹۵ توسط انتشارات روزنه منتشرشد.

قدر از دریچه کتاب

کتاب شب‌های قدر کربلای ۵

کتاب شب‌های قدر کربلای ۵، جنگ ایران و عراق (۱۳۵۹ـ ۱۳۶۷) به روایت نصرت الله محمودزاده است که هفتاد و پنج روز حضور در عملیات کربلای ۵ را بازگو می کند. محمودزاده از نویسندگانی است که در مدت هشت سال دفاع مقدس، در جبهه‌ها حضور داشته و بعد از جنگ، با تحصیل در رشته جامعه شناسی، تحقیق و پژوهش در حوزه دفاع مقدس را به طور حرفه ای دنبال کرده است. او در این کتاب مشاهدات خود را از رفتار اعجاب‌آور رانندگان لودر و بولدزر در برابر صف تانک‌های دشمن بیان کرده است.

اکنون که آتش جنگ خاموش گشته، فرصتی به دست آمده تا آثار به جای مانده از این دفاع مقدس را که از جمله اوراق درخشان کتاب تاریخ ملتمان به حساب می آید، به نسل های آینده بسپاریم. پس از این که در خرداد ۱۳۷۳ کتاب شب‌های قدر کربلای ۵ در نخستین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ستاد فرمان دهی کل قوا، جایزه بهترین گزارش جنگی را به خود اختصاص داد و به دنبال آن در جشنواره انتخاب ربع قرن کتاب دفاع مقدس نیز به همین رتبه نایل شد.

کتاب شب‌های قدر کربلای ۵ در ۳۷۴ صفحه و قطع رقعی با قیمت ۱۱۲ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

قدر از دریچه کتاب

کتاب شب قدر و استجابت دعا

این کتاب که به موضوع شب قدر و اهمیت آن از نظر قرآن و جایگاه آن در بین احادیث و روایات رسیده از معصومان می پردازد، در واقع متن سخنرانی‌های تفسیر قرآن مرحوم آیت الله مرتضی شبستری در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی در دهه دوم ماه مبارک رمضان در مسجد محمدیه تهران است. روش او در سخنرانی‌هایشان چنین بود که آیه یا آیاتی را به عنوان مرجع انتخاب کرده، با بررسی و تفسیر همه جانبه آن و سایر آیات قرآنی و احادیث و روایات اهل بیت، بحث خود را ارائه می کرد. در این کتاب نیز بر همین مبنا عمل شده و در هشت مبحث با عنوان‌های زیر فراهم آمده است: مراحل نزول قرآن و ارتباط نزول قرآن با امور مسلمین؛ تجدیدنظر در اوضاع جهانی در شب قدر؛ تعیین شب قدر– حالت خوف و رجاء – دگرگونی اوضاع؛ شب قدر و تعیین رهبریت ائمه اطهار؛ شب قدر و چگونگی به فعلیت درآمدن رهبری ائمه اطهار؛ چگونگی علم ائمه اطهار؛ گناهان – دنباله گناهان – چگونه دعا کنیم؛ چگونگی استجابت دعا.

کتاب شب قدر و استجابت دعا نوشته آیت الله مرتضی شبستری در ۱۷۲ صفحه و قطع رقعی با قیمت چهار هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۱۳۹۳ توسط انتشارات اطلاعات منتشر شد.

قدر از دریچه کتاب

کتاب شب قدر، اعمال و فضیلت

این کتاب در قالب سرفصل‌هایی مجزا به موضوعاتی درباره شب‌های مبارک قدر و پاسخ به سوالاتی پرداخته که در ذهن عموم افراد جامعه است. از جمله این سوالات می‌توان به علت نامگذاری شب‌های قدر، آیا این شب مخصوص به امت اسلامی است؟، چرا این شب از هزار ماه بهتر و افضل است؟، شب قدر کدام یکی از شب‌هاست؟، برترین اعمال در این شب‌ها چیست؟ و چرا باید قرآن بر سر گرفت و استغفار کرد اشاره کرد.

کتاب شب قدر اعمال و فضیلت تالیف ناصر باقری بیدهندی در ۱۰۳ صفحه در قطع پالتویی و با طرح جلدی جدید، با قیمت چهار هزار تومان چاپ و روانه بازار نشر شده و بوستان کتاب، چاپ پنجم آن را روانه بازار نشر کرده است.

قدر از دریچه کتاب

کتاب تفسیر سوره قدر

علی صفایی حائری در این کتاب جمع و جور به سوالاتی همچون چرا قرآن در شب قدر نازل شده است؟، چرا شب قدر بهتر از هزار ماه است؟، چرا ملائکه در این شب نازل می شوند؟، چرا سلام است؟ و چرا تا مطلع فجر است؟ با قلم توانایش پاسخ می دهد.

کتاب تفسیر سوره قدر تالیف علی صفائی حائری است که در سال ۱۳۸۷ و توسط انتشارات لیله القدر آن را به بازار نشر عرضه کرده است.

قدر از دریچه کتاب

کتاب در جستجوی لیله القدر

کتاب در جستجوی لیله القدر تحقیقی در مورد ابعاد معنوی و باطنی شب قدر و ارتباط آن با مسأله امامت و ولایت است. در این کتاب به بحث در مورد مقدمات و اموری که منجر به شناخت حقیقت شب قدر و بهره‌مندی معنوی آن می‌شود، پرداخته شده و فضیلت ماه مبارک رمضان به ویژه شب‌های قدر از منظری قرآنی و روایی بیان شده است. نویسنده پیش نیازهای استفاده از برکات شب قدر و فرصت توبه و استغفار در این شب را برای بهره بردن از فضای عرفانی موجود در آن بیان کرده و برخی از دستورالعمل‌های وارد شده از سوی معصومین (علیهم السلام) در این زمینه را برجسته کرده است.

وی ویژگی مهم ماه رمضان و شب‌های قدر را محو شدن گناهان و آثار آن و نیز اوج گرفتن رحمت الهی عنوان کرده و شناخت موجبات جلب رحمت و مغفرت خداوند متعال و نیز آفات و موانع آن را نیز با استناد به آیات و روایات بررسی کرده است. بیان آداب شب قدر، نسبت آن با ولایت اهل‌بیت (علیهم السلام) و بیان نقش شب قدر در تقدیر و سرنوشت یکساله افراد، از دیگر محورهای مندرج در این نوشتار است.

کتاب در جستجوی لیله‌القدر نوشته عبدالکریم عابدینی در ۱۲۸ صفحه، قطع رقعی، دورنگ و قیمت پنج هزار تومان توسط دفتر نشر معارف منتشر شده است

قدر از دریچه کتاب

کتاب شب‌های بی‌قراری

دربخش اول این کتاب که نگاهی به زشتی گناه دارد، به جنبه‌های مختلف به گناه و آثار آن در زندگی پرداخته شده است و اینکه بالاترین مشکلی که ما را از توبه دور می‌کند، فراموشی گناه است.

بخش دوم کتاب که بهار استغفار نام گرفته است، از شب‌های قدر به‌عنوان بهار استغفار و توبه یاد شده است، شب اندیشیدن در سابقه خود، شب‌هایی که باید اندیشید گناه با انسان چه می‌کند؟ تا بتوان برای درمان درد گناه و بلاهایش چاره‌ای اندیشید؛ چاره‌ای جز توبه و بازگشتن به درگاه پروردگار نیست.

قدر از دریچه کتاب

بخش سوم این کتاب شب بیست‌وسوم، شب قدر نام گرفته است. آن‌گونه که از آیات و روایات فهمیده می‌شود، شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان، همان شب قدری است که از هزار ماه برتر است، شبی که بیشترین مناسبت را با امام‌زمان(عج) دارد و بنا به صریح روایات، ملائکه در این شب به دور حجت خدا طواف می‌کنند. در این گفتار به فضایل و ‌اعمال این شب پرداخته شده است‌

شب های بی قراری نوشته سیدمحمد بنی‌هاشمی در ۸۴ صفحه قطع رقعی در سال ۱۳۹۵ توسط انتشارات منیر منتشر شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.