درگیری‌ها در سودان میان نیروهای دو ژنرال علاوه بر اینکه تلاش کشورها برای خروج دیپلماتهای‌شان را به دنبال داشته، نگرانی درباره بروز فاجعه انسانی را تشدید کرده است.

تحولات سودان |‌ از فرار دیپلمات‌های غربی تا هشدار درباره بروز فاجعه انسانی /  ریشه اصلی درگیری مسلحانه چیست؟

به گزارش قدس‌آنلاین، خارطوم پایتخت سودان شاهد آرامش شکننده در شب گذشته بود و کشورهای بسیاری به دنبال تخلیه اتباع خود هستند و آمریکا از خارج کردن کارکنان سفارتش در خارطوم به همراه خانواده های آنها خبر داد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور با انجام یک عملیات تخلیه، توانستند ۱۵۷ نفر را از کشور جنگ زده سودان خارج کنند.

بنا بر آن چه در بیانیه این وزارتخانه آمده، عملیات مذکور با فرمان رهبری سعودی و توسط نیروی دریایی با پشتیبانی دیگر زیرمجموعه های نیروهای مسلح این کشور انجام شده و در نتیجه آن نیز، ۹۱ شهروند عربستان و ۶۶ تن از اتباع ۱۲ کشور دیگر از جمله شماری دیپلمات و مقام بین المللی از سودان خارج شدند.

وزارت امور خارجه عربستان در ادامه بیانیه خود ضمن اعلام این که افراد مذکور شامل شهروندان کویت، قطر، امارات، مصر، تونس، پاکستان، هند، بنگلادش، فیلیپین، بلغارستان، کانادا و بورکینافاسو می شود، تاکید کرد که تلاش شده تا تمامی نیازهای اولیه این افراد برای تسهیل خروج آنها به کشورهای خود فراهم شود.

انتقاد واشنگتن از نیروهای پشتیبانی سریع سودان

همزمان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که نیروهای  پشتیبانی سریع در عملیات تخلیه دیپلمات‌های آمریکا مشارکت نداشته است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: اینکه نیروهای پشتیبانی سریع از هماهنگی در زمینه تخلیه دیپلماتهای آمریکا سخن می گوید، نادرست است و تنها کاری که کردند عدم تیراندازی به سمت ما بود که آن هم به نفعشان نبود. ما با عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش و «محمد حمدان دقلو» برای تضمین اتمام عملیات روند تخلیه دیپلمات ها در کمال سلامت در تماس هستیم.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: شرایط کنونی در سودان اجازه تخلیه اتباع ما را نمی ‌هد و انتظار نمی رود که اوضاع بزودی تغییر کند.

وزارت دفاع آمریکا هم اعلام کرد: اوضاع را در سوان را تحت نظر قرار خواهیم داد.

تعطیلی سفارت آمریکا در خارطوم

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا از تعلیق فعالیت های سفارتش در خارطوم به طور موقت خبر داد و اعلام کرد که کارکنان سفارت و خانواده های آنها به طور امن با توجه به تداوم درگیری در سودان خارج شدند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا هم اعلام کرد که ارتش آمریکا کارکنان سفارتش را از سودان خارج کرده است.

وی از جیبوتی، اتیوپی و عربستان به خاطر تلاش‌های آنها برای موفقیت این رود تشکر و از طرف‌های درگیر دعوت کرد که خشونت را متوقف کنند.

سی ان ان به نقل از یک مسئول آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن تصمیم به بستن سفارت خود در خارطوم پس از تخلیه کارکنانش گرفته است.

رسانه های آمریکایی از تخلیه ۷۰ تن از کارکنان سفارت آمریکا در خارطوم  با ۶ هواپیما خبر دادند.

روس‌ها و انگلیسی‌ها هم به دنبال خروج هستند

همزمان «اندری چرنوول» سفیر روسیه در خارطوم از آماده شدن سفارت برای تخلیه روسها و دیپلمات‌ها و خانواده های کارکنان سفارت خبر داد و گفت که فهرست ۳۰۰ نفری در این زمینه آماده تخلیه هستند.

سفیر روسیه از ۱۴۰ نفر از غیرروسها که از سفارت روسیه خواسته اند که سودان را با کمک مسکو ترک کنند هم خبر داد.

انگلیس هم از عزم خود برای تخلیه کارکنان سفارتش در سودان در نزدیکترین زمان ممکن به علت نگرانی از سلامت آنها خبر داد.

یک منبع در دولت انگلیس اعلام کرد که عملیات تخلیه بسیار محدود خواهد بود و شمار کمی از کارکنان خدمات مدنی انگلیسی در خارطوم را شامل خواهد شد.

آغاز تحرک لبنان و ترکیه

لبنان هم رایزنی‌هایی را برای خروج اتباعش از سودان که حدود ۲۵۰ نفر هستند، آغاز کرده است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در تماس با «علی الصادق» همتای سودانی ضمن بررسی آخرین تحولات سودان موضوع تخلیه اتباع ترکیه را مورد رایزنی قرار داد.

سفارت ترکیه در خارطوم اعلام کرد که امروز یکشنبه اتباعش را از سودان خارج خواهد کرد.

درخواست سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی مجددا خواستار توقف درگیری به منظور دادن فرصت برای ارسال کمکها شد.

اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد که فشار برای خارج کردن اتباع خارجی گواه شکست تلاش‌های آتش بس است.

عمده درگیری های طی روز گذشته در اطراف کاخ ریاست جمهوری و ستاد فرماندهی کل ارتش بود.

شماری از نظامیان و غیرنظامیان در جریان درگیری های شدید با سلاح سنگین و سبک در کوی شمبات در شمال خارطوم بحری کشته شدند.

اینترنت قطع است

این در حالی است که با ورود درگیری های به هفته دوم خود، اینترنت در سودان قطع است.

هشدار درباره بروز فاجعه انسانی و حبس مردم در خانه های خود بدون آب و غذا

هشدار درباره فاجعه انسانی صادر شده است و بیم اتمام مواد غذایی می‌رود و اینکه باید شاهد موج گسترده پناهندگان به کشورهای همسایه بود.

صلیب سرخ درباره اتمام آب و غذای مردم محاصره شده در خانه های خود بر اثر درگیری هشدار داد.

گروه بحران‌های بین المللی هم از محاصره میلیون‌ها نفر و نگرانی درباره تمام شدن اقلام اساسی آنها خبر داد و اعلام کرد: درگیری در حال تبدیل شدن به جنگ واقعی و کشیدن شدن به استانهای بی ثبات و در ادامه کشورهای همسایه است.

دستبرد به هلال احمر سودان

این در حالی است که هلال احمر سودان از دستبرد به انبارهایش از سوی افراد مسلحی که هویت آنرا فاش نکرد، خبر داد.

هلال احمر سودان از غارت ۸ خودرو و محموله جمعیت هلال احمر سودان خبر داد.

دفتر هماهنگی امور انسان دوستانه سازمان ملل(اوچا) اعلام کرد که ۱۶ میلیون سودانی به کمک نیاز دارند.

موج آوارگان

«پیتر اونورا» مدیر برنامه جهانی غذا در چاد از احتمال موج گسترده آوارگان سودانی خبر داد

تاکنون ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر به چاد فرار کرده اند که بیشتر آنها را زنان و کودکان روستاهای مرزی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: شمار کودکان مبهوت کننده است ما با این حجم زیاد از کودکانی که از مرز میگذرند غافلگیر شدیم.. مشاهده زنان و کودکان زیر درختان دردآور است. منازل آنها سوخته و و روستاهای آنها ویران و غارت شده است.

ریشه اصلی درگیری مسلحانه چیست؟

این درگیری ها بخشی از جنگ قدرت بین ژنرال عبدالفتاح البرهان فرمانده نیروهای مسلح، و ژنرال محمد حمدان دَقَلو رهبر گروه شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» است. هر دو ژنرال نامبرده در گذشته با یکدیگر متحد بودند. اکنون ژنرال البرهان خواستار برچیدن نیروهای تحت فرماندهی دقلو است و آن را «شبه نظامیان شورشی» می‌نامد.

در ماه‌های اخیر، انتظار می‌رفت که با حمایت‌های بین‌المللی، مذاکرات برای به نتیجه رسیدن گذار به دموکراسی به سرانجام برسد، اما تنش‌های فزاینده بین برهان و دقلو توافق با احزاب سیاسی را به تاخیر انداخت. این تنش‌ها ناشی از اختلاف نظر در مورد چگونگی ادغام «نیروهای پشتیبانی سریع» در نیروهای مسلح و همچنین نحوه نظارت بر این روند است. این ادغام شرط کلیدی توافقنامه انتقالی سودان با گروه‌های سیاسی است که همچنان به امضا نرسیده است.

سودان از زمان استقلال خود، به کودتاهای مکرر نظامی و درگیری‌های داخلی شناخته شده است. درگیری داخلی منجر به جدایی سودان جنوبی شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.