طولانی بودن مراحل صدور پروانه ساخت و گرانی آن باعث ساخت خانه های وکالتی و افزایش ساخت و سازهای غیر مجاز می شود.

چرا مسکن گران تمام می شود؟ / وکالتی سازی، ثمره گرانی مجوزه های ساخت و ساز

به گزارش قدس خراسان، افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در این روزها چالش بسیاری از خانواده‌ها برای تأمین سرپناه است. به نظر کارشناسان حوزه مسکن، عرضه انبوه واحدهای مسکونی می‌تواند در کاهش قیمت مسکن مؤثر باشد. در عرضه انبوه مسکن توسط سازندگان، موانع متعددی دخیل است که طولانی بودن صدور پروانه ساخت و گرانی آن در این دسته قرار می‌گیرد. 

یک فعال حوزه ساختمان اظهار کرد: اگر شخصی سال گذشته زمینی تهیه کرده بود و همان زمان پروانه ساخت دریافت می‌کرد، قیمت ساخت کمتر تمام می‌شد و در نتیجه قیمت فروش مسکن هم کاهش داشت چون از سال گذشته تاکنون قیمت مصالح، دستمزد کارگر، کرایه ماشین‌آلات و سایر اقلام مورد نیاز چندین برابر افزایش پیدا کرده که در قیمت تمام شده اثرگذار است و بخش قابل توجهی از این تأخیر به فرایند طولانی صدور مجوز برمی‌گردد.

سوءاستفاده مشاوران املاک‌ از کمبود عرضه

رحمان قلی‌زاده ادامه داد: همه توجه‌ها برای حل موضوع قیمت مسکن در حال حاضر در بخش عرضه است و کسی به این فکر نمی‌کند که مشکلات بخش تقاضا از جمله فرایند صدور مجوز را حل کند. به دلیل طولانی بودن فرایند صدور مجوز، اشکال در طرح‌های تفصیلی و عرضه محدود مسکن، برخی از بنگاه‌های املاک از این شرایط کمبود، سوءاستفاده می‌کنند و عباراتی مانند «شهرداری دیگر مجوز نمی‌دهد» یا «این محدوده برای ساخت، دیگر بسته شده» یا سایر عبارات به شرایط دامن می‌زنند. 

وی با اشاره به قانون صدور پروانه ساخت عنوان کرد: قانون‌گذار، قوانین خوب و مترقی در بخش مسکن پیش‌بینی کرده است. بر اساس مصوبه شورای عالی اداری، پروانه ساختمان از روزی که مالک حساب مالی را انجام می‌دهد باید حداکثر در مدت یک هفته صادر شود؛ اما در حال حاضر صدور پروانه ساخت گاهی بیش از یک سال طول می‌کشد.

قلی‌زاده در ادامه تشریح کرد: بر اساس قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، هیچ شهرداری نمی‌تواند خلاف ضابطه پروانه صادر کند و یکی از این ضوابط، صدور یک هفته‌ای پروانه است. در کنار صدور مجوز شهرداری، کمیسیون ماده ۵ شورای عالی معماری شهرسازی و کارگروه امور زیربنایی از دیگر دستگاه‌های دخیل در صدور پروانه ساخت هستند که اگر از روزی که زمین و طرح پیشنهاد می‌شود تا روزی که تعیین تکلیف می‌کنند، یک ماه زمان ببرد، بخش مهمی از معضل عرضه مسکن حل‌می‌شود.

انبوه‌ساز و سازنده مسکن با اشاره به قیمت تمام شده پروانه ساخت گفت: قیمت پروانه ساختمان ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت زمین است و وقتی صدور پروانه ساخت طولانی مدت می‌شود، به مرور قیمت همان زمین افزایش می‌یابد و در نهایت در قیمت تمام شده اثر دارد. سوداگری در هر بخشی یک زمینه دارد و در بخش مسکن نهادها این زمینه را با محدودیت ایجاد می‌کنند.

افزایش قیمت؛ مجوز دلیل ساخت و ساز خلاف 

رئیس سابق اتحادیه املاک مشهد درباره تبعات افزایش هزینه‌های ساخت مسکن گفت: هر چقدر سخت‌گیری بیشتر شود، هزینه دریافت پروانه زیادتر می‌شود و افرادی که توان مالی کمتری دارند، بیشتر به سمت ساخت و سازهای خلاف رو می‌آورند. در حال حاضر بسیاری از افراد و خانواده‌ها به دنبال سرپناه هستند نه به دنبال سند و این افراد با کمترین هزینه، این سرپناه را تأمین می‌کنند.

علی مرادزاده تشریح کرد: مهم‌ترین هزینه برای یک ساختمان، قیمت زمین است و هزینه‌های اداری پروانه ساخت و پایانکار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. کسی که دغدغه تأمین سرپناه را دارد، شبانه یک طبقه را می‌سازد و اگر همین فرد بخواهد مجوز بگیرد، دست‌کم یک تا دو سال معطلی دارد. 

وی ادامه داد: هزینه‌های اداری برای بخش زیادی از مردم که امروز توان مالی کمی دارند، بسیار زیاد است و اگر این هزینه‌ها به ویژه در مناطق کم برخوردار کمتر بود، ساخت و سازهای خلاف کمتر می‌شد. از زمانی که هزینه‌های نظام مهندسی، شهرداری و ثبت افزایش پیدا کرد، تخلف‌های ساخت و ساز هم بیشتر شد.

خواب سرمایه علت گرانی مسکن

دبیر کارگروه سازندگان مسکن مشهد ضمن اشاره به علل مختلف گرانی مسکن عنوان کرد: یکی از موضوعات، خواب سرمایه است. در حال حاضر یک زمین ۲۵۰ متری در محله صیاد حدود ۱۱ میلیارد تومان آب می‌خورد و نهایت پول این زمین باید یک ماهه با فروشنده تسویه شود. از روزی که این زمین خریداری می‌شود تا روزی که در قالب یک واحد مسکونی به فروش می‌رسد، خواب سرمایه اتفاق می‌افتد.

علیرضا قرائی گرفتن مجوز را بخش زمانبر ساخت مسکن دانست و تصریح کرد: پس از خرید زمین، نخستین اقدام گرفتن پروانه ساخت است. این فرایند از شهرداری شروع می‌شود و سپس در نظام مهندسی، آتش‌نشانی، تأمین اجتماعی و مراجعه به دستگاه‌ها ادامه پیدا می‌کند. پروانه ساخت زیر ۱۰ ماه صادر نمی‌شود و اگر سازنده بتواند این مدت را کم کند، سود می‌کند.

وی در ادامه گفت: در کنار زمان دریافت پروانه ساخت و مجوزها، فرایند ساخت هم تا یک سال و نیم زمان می‌برد و در مجموع در این مدت افزایش قیمت مصالح، نیروی کار و تغییر قوانین ناگهانی ساخت و ساز در افزایش قیمت ساختمان اثرگذار است.

قرائی خاطرنشان کرد: برای همان زمین ۲۵۰ متری در صیاد شیرازی، اگر بخواهیم پنج طبقه روی پارکینگ بسازیم، باید ۴ میلیارد به شهرداری بدهیم و با هزینه ۱۵ میلیارد، تازه هنوز اول راه هستیم. گران شدن پروانه ساختمانی به ویژه در مناطق حاشیه شهر موجب گسترش وکالتی‌سازی می‌شود.

هزینه ساخت هر متر خانه ۱۵ میلیون تومان

دبیر کارگروه سازندگان مسکن مشهد ادامه داد: در زمان فروش، خانه‌های وکالتی‌ساز از خانه‎های دارای سند ارزان‌تر است؛ چون هزینه پروانه ساخت، نظام مهندسی و معطلی برای نظر مهندس ناظر اتفاق نیفتاده و ساخت خانه به صورت ضربتی و نهایتاً در هفت یا هشت ماه به پایان رسیده است. ساخت هر متر خانه در مناطق متوسط مشهد بدون در نظر گرفتن هزینه پروانه در حال حاضر ۱۵میلیون تومان تمام می‌شود و در بازار سود براساس سود مرکب است.

ضرورت تسهیل مراحل تولید مسکن

قرائی در پایان عنوان کرد: اگر می‌خواهیم قیمت مسکن کاهش پیدا کند، باید عرضه آن زیاد شود و کارگاه ساخت مسکن فعال باشد و رفع موانع و تسهیل در مراحل تولید مسکن ضروری است. به عنوان مثال چرا شهرداری باید همه هزینه مجوزها را همان ابتدای کار بگیرد و این پرداخت هزینه‌ها در طول ساخت اتفاق نمی‌افتد تا هزینه‌ها سرشکن شود؟ 

ساخت و ساز بدون داشتن مجوز، شاید درنهایت قیمت تمام شده کمی داشته باشد و به راحتی وارد چرخه بازار شود؛ اما مشهد روی گسل‌های زلزله قرار دارد و گسل نیشابور مستعد زلزله تا حدود ۷ ریشتر است. آیا طولانی بودن فرایند صدور مجوز و هزینه بالای آن می‌تواند در زمان وقوع حوادث پاسخگوی خانه خرابی‌ها باشد؟

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.