رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان املش از مشاهده ۲ بهله کرکس از گونه نادر و در معرض انقراض در ارتفاعات این شهرستان واقع در شرق گیلان خبر داد.

مشاهده ۲ گونه کرکس نادر در ارتفاعات گیلان

به گزارش قدس آنلاین، لطیف جواهردشتی گفت: ۲ گونه کرکس (کرکس دال و کرکس مصری) در ارتفاعات این شهرستان مشاهده و توسط محیط بانان به ثبت رسید.
وی افزود: در فصل بهار با توجه به زمان زادآوری پرندگان و پستانداران در مناطق دور دست و ییلاقی، اکیپ یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان با پایش مستمر و شبانه روزی موفق به تصویربرداری از این ۲گونه کرکس شدند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش با بیان اینکه در کرکس مصری رفتار زادآوری نیز مشاهده و ثبت شده است، اظهار کرد: گیلان در مسیر پرواز انواع پرندگان است و یک استراحتگاه امن برای آن‌ها محسوب می‌شود به طوری که بعضی از آنها تا ۲ ماه می‌مانند و برخی هم جوجه‌آوری دارند؛ این پرندگان به سمت تابستان‌گذرانی سیر می‌کنند.
جواهر دشتی ضمن اشاره به اینکه ۲۳ گونه کرکس در دنیا وجود دارد به گونه‌های موجود در ایران اشاره کرد و گفت: گونه‌های اصلی و رایج کرکس در ایران چهار گونه کرکس معمولی، سیاه، کوچک(مصری) و هما است.
وی ادامه داد: کرکس ها با تغذیه از لاشه حیوانات نقش اکوسیستمی بسیار مهمی را در طبیعت ایفا می‌کنند و نابودی آنها مجموعه‌ای از خطرات بهداشتی از جمله افزایش شیوع بیماریها را می‌تواند ایجاد کند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش، اطلاع رسانی ازطریق رسانه های عمومی در راستای ارتقا آگاهی مردم، گشت های کنترلی برای جلوگیری از تخلفات شکار، برگزاری کلاس های آموزشی در روستاها و شهرهای واقع در حاشیه زیستگاه های حساس را از جمله اقدامات برای حفاظت از این گونه پرندگان برشمرد.
شهرستان املش در شرق گیلان با داشتن مناطق بکر از تنوع غنای گونه ای مطلوبی برخوردار است که در طول سال از گونه های شاخص مستنداتی تهیه و زیستگاه‌های این گونه‌ها شناسایی می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.