کمتر از یک هفته مانده به مراسم پرهزینه تاج‌گذاری چارلز سوم هزاران تن از کارکنان بخش‌های عمومی این کشور، از نظام آموزشی و درمان تا حمل‌ونقل و خدمات شهری، موج جدیدی از اعتراضات به شرایط نامطلوب کاری، دستمزدهای پایین به راه‌انداخته‌ اند.

موج جدید اعتصاب مشاغل عمومی انگلیس در آستانه تاج‌گذاری چارلز سوم

به گزارش قدس آنلاین؛ پرستاران بیش از نیمی از بیمارستان‌ها و موسسات درمانی انگلیس از دیروز دست از کار کشیده‌اند. برای نخستین بار در این حرکت اعتراضی، پرستاران بخش‌های اورژانس، سرطان و مراقبت‌های ویژه نیز مشارکت کرده‌اند.

این سومین اعتصاب پرستاران انگلیس از ابتدای سال جاری میلادی بشمار می‌رود که به گفته اتحادیه «کالج سلطنتی پرستاری» انگلیس تا پایان امروز ادامه دارد. اعتصاب پرستاران برای یک دوره طولانی‌تر برنامه‌ریزی شده بود اما با رای‌ دادگاه کوتاه شد. این درحالیست که کارکنان آمبولانس‌ها نیز امروز به جمع معترضان ملحق شده و تا فردا اعتصاب خواهند کرد.

سازمان ملی خدمات درمان انگلیس، دور جدید اعتصاب کارکنان این بخش را بزرگترین حرکت اعتراضی حوزه بهداشت و درمان نامیده و به بیماران هشدار داده که انتظار تاخیر و اخلال در خدمات درمانی را داشته باشند. به گفته این نهاد انگلیسی، شمار کارکنان در برخی از مناطق "به طور استثنایی پایین تر از اعتصاب‌های قبلی" است و بالغ بر نیم میلیون نوبت پزشکی هم باید دوباره تعیین شود.

روسای بیمارستان‌ها و مقامات دولت انگلیس هم درباره تبعات اعتصاب کادر درمان انگلیس هشدار داده‌اند. استیو بارکلی وزیر بهداشت انگلیس در این باره گفت: این اعتصاب ها فشار بیشتری را بر سرویس سلامت ملی انگلیس وارد کرده و اختلالاتی شدید را برای بیماران موجب می‌شود. جاکوب ماشلین، یک مقام سرویس درمان انگلیس نیز عنوان کرد که غیبت پرستاران باعث تأخیر و کاهش استاندارد درمان در این بیمارستان و سراسر کشور خواهد شد. وی گفت: «پرستاران خدماتی حیاتی ارائه می‌کنند که نمی‌توان آن را با سایر کارکنان جایگزین کرد.»

دولت لندن پیشنهادهایی را برای افزایش حقوق معترضان مطرح کرده که به گفته معترضان با تورم دو رقمی، افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها و بحران هزینه‌های زندگی تناسبی ندارد. معترضان خواستار افزایش پنج درصدی حقوق پرستاران علاوه بر نرخ تورم و جذب نیروهای بیشتری در این بخش هستند، اما دولت غیر از برگزاری جلسات صوری و مخالفت با درخواست معترضان، اقدام ملموسی را صورت نداده است.

«پت کالن»، دبیرکل اتحادیه کالج سلطنتی پرستاری انگلیس درباره احتمال اعتصاب پرستاران تا کریسمس امسال هشدار داده و گفته که آن‌ها «به دنبال یک توافق عادلانه هستند» به گفته وی، دولت لندن باید نشان دهد که حرفه پرستاران را درک کرده و برای آن ارزش قائل است. کالن با بیان اینکه وزیر بهداشت باید با پیشنهاد بهتری به میز مذاکره برگردد هشدار داد که اعتراضات و اخلال در خدمات درمانی ممکن است طولانی شود.

این درحالیست که نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که بیشتر انگلیسی‌ها از عملکرد نظام درمانی این کشور ناراضی هستند. یافته‌های مشترک نظرسنجی موسسه معتبر یوگاو و نشریه تایمز لندن نشان می‌دهد که از نظر دو سوم مردم انگلیس سطح خدمات درمانی در این کشور وخیم است و هشتاد درصد معتقدند که اوضاع طی پنج سال گذشته، یعنی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وخیم‌تر شده است.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نسبت به آینده نظام درمانی در این کشور بدبین بوده و ۵۸ درصد اعلام کردند که از نظر آن‌ها اوضاع در چند سال آینده بدتر خواهد شد. طبق داده‌های آماری، ۶۳ درصد اطمینان ندارند که سازمان خدمات درمانی این کشور بتواند در شرایط اضطراری خدمات به موقعی را ارائه دهد.

خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس) برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ و پس از پایان جنگ جهانی دوم به‌منظور ارائه خدمات درمانی به آسیب دیدگان و مجروحین جنگی راه‌اندازی شد و در حال حاضر با داشتن یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار کارمند، به‌صورت رایگان به مردم انگلستان خدمات بهداشتی ارائه می‌کند.

بودجه این سازمان در سال راه‌اندازی‌اش در سال ۱۹۴۸ میلادی، بالغ‌بر ۴۳۷ میلیون پوند (به ارزش امروزی‌اش در حدود ۹ میلیارد پوند) بوده و این رقم در سال جاری میلادی به در حدود ۱۳۶ میلیارد پوند رسیده که فشار زیادی را بر بودجه دولت این کشور وارد کرده است.

این درحالیست که شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد و کشور به گفته رئیس بانک مرکزی دوره طولانی رکود اقتصادی را تجربه می‌کند. نرخ تورم از محدوده ۲ به ۱۰ درصد رسیده و انگلیس تنها کشور در حوزه اروپای غربی است که تورم دو رقمی را تجربه می‌کند.

هفته پیش ده‌ها هزار تن از کارکنان بخش‌های دولتی دست از کار کشیده و مقابل دفتر نخست وزیر انگلیس در اعتراض به وضع موجود تجمع کردند. آموزگاران هم فردا (سه‌شنبه) برای دومین بار طی یک هفته گذشته دست از کار می‌کشند. همچنین کارکنان بخش ریلی، شهری و دانشگاهی قصد دارند تا روزهای آینده اعتصاب کنند.

اما معترضان درحالی خواستار افزایش دستمزدهای خود هستند که کمتر از یک هفته دیگر مراسم تشریفاتی و پرهزینه تاج‌گذاری چارلز سوم، پادشاه جدید انگلیس برگزار می‌شود. طبق برآوردهای صورت گرفته این مراسم ۱۵۰ میلیون پوند خرج روی مالیات‌دهندگان خواهد گذاشت. یافته‌های نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که چارلز محبوبیت چندانی در میان شهروندان این کشور ندارد و به همین خاطر، مخالفان او برای حمل پلاکاردهای «تو شاه ما نیستی» در روز تاج‌گذاری برنامه مفصلی تدارک دیده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.