۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 868741

معلمان سردمداران هدایت تفکر و اندیشه‌ورزی

ابراهیم نوری گوشکی، متخصص پزشکی خانواده، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

وقتی صفحات تاریخ تعلیم و تربیت را ورق می زنیم نام زنان و مردان بزرگی را می بینیم که سرمایه های اصلی این کشور هستند.

 انسان های بزرگی که سال های عمر خود را صرف تعلیم و آموختن کردند و چه حماسه ها که آفریدند. در جای جای این کشوربزرگ، مردان و زنانی که در سنگر علم آموزی و انتقال دانش به کودکان و دانش آموزان ما در کنار درس، فن گفت‌ و گو کردن، خلاقیت، مدارا، صبر، گذشت، دوستی با طبیعت، شاد بودن ، سکوت کردن ، شنیدن و گوش دادن، دوست داشتن، راست گویی و راست بودن را به ما آموختند.

معلمان نهضتی را بنیان نهادند که با آن هندسه، کاخ بلند علم و فضلیت را طراحی و ایجاد کردند.

با اشاره های حکیمانه معلم است که مرز بین «خلق الانسان من طین» که سمبل نیمه شیطانی و سفلی صفتی و حضیض بودن انسان است را با «و نفخت فیه من روحی» که گواه خدایی بودن و عزیز بودن انسان است شناختیم.

معلم است که کلام مطهر را در کلاس تطهیرِ دل و جان تعلیم می دهد و تک تک ما انسان ها  تا روزهای باقی حیات، چراغی در دست داریم که روشنی اش ریشه در همان تعلیم  و تربیت دارد.

معلم بهترین غزل در کتاب شعر زندگی است. صدای خاموش گفتگوها در دل آبی و آرام آگاهی است. معلم رویش عطر آگین علم است در کویر جهل و نادانی، بهترین تیمم دوست داشتن است با تربت عشق بر سجاده دانش و علم آموزی آبشار دانایی است، بر تن تلخ نادانی و جهل، ستون سبز اگاهی است، در دایره های  ناآگاهی، طراوت تکرار باران فهم است، در صحرای خشک جهل زندگی، ترنم تابش نور است، و حس سبز ایمان.

تعلیم دادن و ادب آموختن و دانایی گستردن، به سادگی بر زبان ما می آید اما سختی کار معلم بر عمق دل و جان متعلم، تا ابد ریشه دوانده است.

خدمت به معلم خدمت به خوب دیدن و خوب شنیدن است.چه نام ها که از پرتو وجود معلم نامی شده و چه نان ها که از سفره بی بخل معلم تناول شده است. ضمن ارج نهادن به مقام والای معلم و با امید به حل همه موضوعات کلان در خصوص سیاستگزاری و برنامه های اجرایی در خصوص حفظ جایگاه و شان معلم و بهرمندی آن ها ازامکانات بهینه و شایسته مقام وی، فرارسیدن ١٢ اردیبهشت، سالروز شهادت استاد مطهری و بزرگداشت مقام والای معلم را به همه استادان و معلمان عزیز تبریک و تهنیت عرض کرده سلامتی و توفیق روزافزون همه عزیزان را از درگاه ایزد منان خواهانم.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.