فرماندار اهر از خسارت ۸۰ درصدی خشک‌سالی به اراضی زراعی این شهرستان خبر داد و گفت: خسارت برآورد شده به اراضی زراعی شهرستان  ۵۹۶ میلیارد تومان است.

خسارت ۵۹۶ میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزی اهر

به گزارش قدس انلاین، ابوالفضل غنی‌زاده روز پنجشنبه در جلسه حفاظت از منابع آب این شهرستان با ابراز نگرانی از کاهش بارندگی‌ها و تداوم خشک‌سالی در منطقه ارسباران، افزود: در سال آبی جاری، بارش ها در منطقه ۳۸ درصد کاهش داشته و حجم آب ورودی سد ستارخان ۴۵ درصد کمتر شده است بر این اساس اولویت در این سد، تامین آب شرب مردم شهرستان است.

وی بر لزوم صرفه‌جویی حداکثری در مصرف آب از سوی شهروندان اهری تأکید کرد و یادآور شد: صرفه‌جویی در مصرف آب موضوع جیره‌بندی آن در شهرستان را منتفی می کند از این رو همه باید در این راستا همکاری کنند.

غنی زاده با اشاره به این‌که سالانه ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب آب در بخش شرب شهر اهر مصرف می‌شود، اظهار کرد: مدیریت آب و فاضلاب شهرستان باید برای کاهش مصرف آب و رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی حداکثری برنامه‌ریزی کند.

فرماندار اهر همچنین از شناسایی یکهزار و ۸۰۰ انشعاب غیرمجاز آب در شهر و روستاهای شهرستان اهر از سوی مدیریت آب و فاضلاب خبر داد و گفت: از این تعداد انشعاب، یکهزار و ۲۵۰ مورد در مناطق شهری و ۵۵۰ مورد در مناطق روستایی شهرستان شناسایی شده که مقابله با این پدیده برای اصلاح الگوی مصرف، ضروری است.

غنی زاده همچنین از مسدود کردن ۱۶۴ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان خبرداد و گفت: یک هزار و ۶۱ حلقه چاه مجاز در تامین آب بخش‌های کشاورزی، شرب، صنعت، پرورش ماهی و فضای سبز در شهرستان وجود دارد که از سوی سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی برای آن‌ها مجوز بهره‌برداری صادر شده و سالانه ۳۳ میلیون و ۷۴۰ هزار مترمکعب آب از آنها برداشت می‌شود.

وی همچنین از آزادسازی ۱۰ کیلومتر از حریم رودخانه ها و مسیل های تصرف شده این شهرستان در سال گذشته خبرداد و گفت: در سال های گذشته ۶۶۸ کیلومتر از حریم و بستر رودخانه های شهرستان به صورت غیرقانونی تصرف شده است.

وی ادامه داد: اراضی تصرف شده غیرقانونی در حال حاضر به باغات و اراضی کشاورزی تبدیل شده که در صورت بروز حوادث غیرمترقبه، خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری وارد می شود از این رو باید با تصرفات غیرقانونی در حریم رودخانه ها برخورد شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.