دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه نقش ولایت فقیه در تقابل با جنگ افروزی استکبار کاملا مشهود و برای آینده جهان اسلام، راهگشاست، گفت: حمایت مولوی اسحاق مدنی از ولایت فقیه ستودنی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی: حمایت «مولوی اسحاق مدنی» از ولایت فقیه ستودنی است

​حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در آیین گرامیداشت و تکریم مقام استادان و نکوداشت نیم قرن خدمات علمی، اجتماعی و تقریبی مولوی اسحاق مدنی رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک روز استاد و معلم، اظهارداشت: در نظم نوین جهانی باید دید که ما آینده را به چه شکلی تصویر می‌کنیم، نظم نوین جهانی مؤلفات متعددی دارد که یکی از آنها تثبیت ولایت فقیه در عرصه حدود نیم قرن، علی رغم همه دسیسه‌های استکبار جهانی است.

وی گفت: نقش ولایت فقیه در تقابل با جنگ افروزی استکبار کاملا مشهود است؛ امروز حتی مشاهده می‌کنیم استکبار علی رغم دسیسه‌های خود در جنگ اوکراین موفق نشده است و این به علت آینده‌نگری ولایت فقیه است.

شهریاری افزود: مطمئنا نقش ولایت فقیه برای آینده جهان اسلام، نقشی راهگشاست؛ بسیاری از اندیشمندان معتقدند که ما با تکیه بر ولایت فقیه می‌توانیم در تقابل با استکبار به موفقیت دست پیدا کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: برخی معتقدند که نظریه ولی فقیه فقط مختص ایران است، نظریه میانی هم که در این خصوص وجود دارد که نظریه اتحادیه کشورهای اسلامی است؛ که هر کشوری می‌تواند نظام سیاسی مخصوص خود را داشته باشد، که ایران هم یکی از این کشورهاست که نظام ولی فقیه را دارد و توانسته است، در مقابل استکبار ایستادگی کند.

وی از تلاش‌های مولوی اسحاق مدنی و حمایت همیشگی وی از ولایت فقیه قدردانی کرد و گفت: حمایت امثال ایشان از ولایت فقیه بسیار ارزشمند است؛ حمایتی که در راستای تاسیس امت واحده و موجب پایداری جمهوری اسلامی و خنثی سازی تلاش‌های دشمن برای تفرقه بین امت اسلام است.

صدق اجتماعی و تقریبی در مولوی اسحاق مدنی تبلور خوبی دارد

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری با تکریم تلاش‌های علمی مولوی اسحاق مدنی، گفت: از جمله صفات ایشان، صداقت، فروتنی، فضل، سعه دوستی و رفاقت و... است که روی صفت صداقت ایشان متمرکز می‌شویم.

وی افزود: صدق یعنی پنجه انداختن به چهره تظاهر و دورویی که در فضای تقریب صداقت از اهمیت بسیاری برخوردار است و صیانت تقریبی را به همراه دارد، اگر صدق تقریبی ایجاد شود، می‌توانیم با جوامع زیادی ارتباط برقرار کنیم. فضای تقریب فضای مقابله با تعصبات و جهل‌هاست و باید بر مدار صدق باشد؛ در غیر این صورت آب به آسیاب دشمن ریختن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارداشت: صدق اجتماعی و تقریبی در مولوی اسحاق مدنی تبلور خوبی دارد؛ به موقع و اندازه سخن می‌گوید و صادقانه در جهت تقریب فعالیت می‌کند.

مبلغی گفت: دانشگاه مذاهب باید به سیاست‌های اجتماعی مربوط به تقریب در مدرسه‌ها و حوزه‌ها و ... کمک کند؛ تعایش و همزیستی اوج مصلحت برای جامعه است که باید آن را در جامعه ایجاد کنیم. اَعلام تقریب در کشور ما فراوانند که نباید از آنها غافل شد.

مولوی مدنی دارای یک شخصیت تقریبی و حوزوی است

سید عباس صالحی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز در این آیین اظهارداشت: اگر بخواهیم دانشگاه مذاهب اسلامی را تعریف کنیم و از چیستی آن سخن بگوییم و بعد به کارکرد آن برسیم باید بگوییم که دانشگاه مذاهب اسلامی دانشگاه نسل چهارمی است و با یک مسئولیت خاص که هم در سطح بین‌المللی و جهانی و هم در سطح داخلی ایجاد شده و کار می‌کند. در واقع شناخت و دغدغه این موضوع اجتماعی در دانشگاه مذاهب اسلامی همواره وجود داشته است.

وی افزود: اقتضاء دوم این است که در دانشگاه‌ها سه ضلع باید در یک راستا حرکت کنند یعنی دانش، مهارت، منش باید در یک راستا و حول یک محور در حرکت باشند.

صالحی بیان کرد: در واقع دانشگاه نسل چهارمی معطوف به عمل است و باید در این راستا حرکت کند. ما امروز یک تفاهم‌نامه با مرکز آموزش آزاد کشور انعقاد کرده‌ایم که چگونه می‌توانیم به مجموعه کسانی که در حوزه وزارت کشور کار می‌کنند، خدمات تقریبی بدهیم؟ و در نظر داریم در این راستا خدمات ارزنده‌ای را ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به شخصیت علمی مولوی مدنی اشاره کرد و گفت: سابقه تحصیل و تعلم مولوی اسحاق مدنی در قبل از انقلاب طولانی است، ایشان از ابتدای کودکی و تا زمانی که به کراچی سفر می‌کنند و… یک دوره قابل توجهی در راه تحصیل و تعلم بودند و باید گفت دوران تحصیلشان قابل ستایش است.

وی اظهارداشت: همچنین اساتیدی که در تعلیم و تربیت مولوی مدنی نقش داشتند تأثیر فراوانی در اخلاق و منش ایشان گذاشته‌اند و این مسئله کاملا محسوس است.

صالحی بیان کرد: شخصیت تقریبی مولوی مدنی بسیار ممتاز و متمایز است، در واقع ترکیب وجوه نظری و عملی ایشان در مسئولیت‌هایی که برعهده داشتند بسیار محسوس است، همانطور که می‌دانید وی سه دهه مشاور رؤسای جمهوری بوده و رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، فارغ‌التحصیل و مدرس دانشگاه است، یعنی یک شخصیت تقریبی و حوزوی ترکیبی دارند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: ویژگی سوم وجوه شخصیتی مولوی اسحاق مدنی این است که ایشان هم کارهای فردی انجام داده اند و هم در کارهای جمعی موفقیت‌هایی را کسب کردند و باید گفت ایشان دارای یک شخصیت چند بعدی هستند که در همه زمینه‌ها موفق عمل کرده‌اند.

اساسی‌ترین نیاز جهان اسلام تقریب و وحدت امت است

مولوی اسحاق مدنی نیز ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این آییین، به گوشه‌ای از زندگی نامه خود اشاره کرد و گفت: گمان نمی‌کردم روزی مشاور ریاست جمهوری و منشا خیر و خوبی‌هایی باشم که تصور آن را نداشتم.

وی افزود: باعث افتخار است که صدای وحدت را به بیش از ۵۰ کشو را رسانده‌ام، خداوند سی حج را نصیب من کرده است؛ خود را شایسته تقدیر نمی‌دانم و آن را از لطف خدا می‌دانم.

مولوی اسحاق مدنی بیان کرد: اساسی‌ترین نیاز جهان اسلام تقریب و وحدت امت اسلامی است که این وظیفه را هیچ جای دیگر مثل دانشگاه نمی‌تواند انجام دهد و امیدواریم دانشگاه مذاهب اسلامی روز به روز پیشرفت داشته باشد و به اهدافی که برای جهان اسلام می‌خواهد، برسد.

حمایت «مولوی اسحاق مدنی» از ولایت فقیه ستودنی است

در آیین گرامیداشت و تکریم مقام استادان، از نیم قرن خدمات علمی، اجتماعی و تقریبی مولوی اسحاق مدنی رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی آزار شیرازی، حجت الاسلام سیدموسی موسوی قائم مقام دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، محمدعلی آذرشب عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین‌الملل و جمعی از مسئولان و اندیشمندان در این دانشگاه تجلیل شد.

در این مراسم ضمن رونمایی از دو جلد کتاب پیرامون مولوی اسحاق مدنی، لوح سپاس و هدایایی از سوی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی به مولوی اسحاق مدنی اهدا شد.

حمایت «مولوی اسحاق مدنی» از ولایت فقیه ستودنی است

مولوی محمد اسحاق مدنی در مهرماه ۱۳۲۵شمسی در بخشان از توابع شهرستان سراوان متولد شد. آموزش دروس دینی و قرائت قرآن را از مکتبخانه های سنتی در سوران آغاز کرد. علاقه بیش از حدّ مادربزرگ به آموختن سواد دینی و علم آموزی او را پای درس اساتید در مساجد محل نشاند. با بازگشت چند تن از علما از مدارس علمیه هند و پاکستان به زادگاهشان سراوان، برخی از دروس را نزد آنها و از جمله مولوی محمد شهداد مسکانزهی فراگرفت.

روحیه سیاسی و مبارزاتی استاد و اشراف او بر مسائل جهان و از جمله استعمارگری بریتانیا در هند، باعث شد تا این روحیه به شاگردانش نیز منتقل شود. مولوی مدنی بعد از مدتی به مدرسه مجمع‌العلوم سرجوی در سراوان که مدرسه ای تازه تاسیس بود منتقل شد. چنانکه رابطه اش با مولوی عبدالعزیز ساداتی، استاد زاهد، متقی و با اخلاق حوزه بعد از ورود به دارالعلوم زنگیان از رابطه استاد و شاگردی فراتر رفت و این ارتباط صمیمی تا آخر عمر استادش همچنان برقرار و از محضر ایشان بهره های فراوان علمی و اخلاقی برد. سال ۱۳۴۲ در حالی که اغلب دروس دینی را در مدارس علمیه گذارنده بود، به همراه دو تن از دوستانش تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به پاکستان سفر کند. این مساله در اثر رفت و آمد علمای پیشین به پاکستان و هند و شکل گیری این تفکر در اذهان اغلب طلبه ها بود که علم دینی را بایستی در مدارس علمیه پاکستان جستجو کرد.

او به همراه دو تن از دوستانش با مشقّت فراوان خود را به دارالعلوم کراچی رساند و بعد از قبولی در آزمون ورودی، در این مدرسه مشغول به تحصیل شد. از اساتید او در این دوره می توان به مفتی محمدشفیع عثمانی، مفتی اعظم پاکستان و فرزندان او محمدتقی و محمد رفیع عثمانی و مولانا سحبان ‌محمود اشاره کرد. خواندن کتب صحاح ستّه، فقه، اصول فقه، منطق، فلسفه، نحو، بیان و بلاغت و تفسیر، برخی از مجموعه دروسی بود که وی در این مدرسه فرا گرفت. فراگیری عمیق دروس توسط مولوی مدنی و تسلط او بر این دروس باعث شد تا بعد از پایان تحصیلات، مسئولین مدرسه به او پیشنهاد تدریس بدهند، پیشنهادی که او با علاقه فراوان پذیرفت و دروس مختلفی را طی چهار سال در دارالعلوم کراچی تدریس کرد.

بعد از مدتی مولوی مدنی به منظور ادامه تحصیل در دانشگاه الجامعه‌ الاسلامیه راهی مدینه شد و چهار سال در رشته فقه در کلیه‌ الشریعه تحصیل کرد. تحصیل در دانشگاه مدینه علاوه بر اخذ مدرک رسمی و قابل پذیرش برای اشتغال در ایران، فوایدی چون استفاده از فضای معنوی شهر پیامبر(ص) و سفر مکرر به مکه و انجام اعمال حج داشت.

موضوع رساله مولوی مدنی در دانشگاه، گردآوری و تدوین عقاید اهل سنت درباره اهل بیت(ع) برطبق کتب مشهور روایی و فقهی اهل سنت بود. با پایان تحصیل و بازگشت وی به ایران و بعد از رفع و رجوع مساله سربازی، ابتدا در آموزش و پرورش استخدام و به تدریس درس عربی در دبیرستان های استان سیستان و بلوچستان مشغول شد. با معرفی مولوی عبدالعزیز ملازهی به عنوان مشاور استاندار منصوب شد. هر چند پست های اجرایی، وی را از مسیر علم و دانش باز نداشت.

تدوین کتاب هایی درباره فقه حنفی برای تدریس در مدارس، تالیف کتاب ما استدل به الحنفیه من آثار صهر ختم خیر البریه، درباره آنچه اهل سنت حنفی مذهب در کتب خود از حضرت علی(ع) روایت کرده اند و همچنین دو کتاب فقه حنفی ۱ و ۲ برای تدریس در دانشگاه، بخشی از کتاب هایی است که توسط مولوی مدنی تالیف و تاکنون منتشر شده است.

با تاسیس دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی وی از ابتدا در شکل گیری رشته فقه حنفی در این دانشگاه نقشی اساسی ایفا کرد و همچنان به عنوان استاد در این دانشگاه مشغول به تدریس است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.