دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرایی طرح اجرای معبر در اثر ملی باغ امین اسلامی شهرستان نیشابور از سوی دیوان عدالت اداری صادر شد. 

صدور دستور توقف موقت تجاوز به عرصه اثر تاریخی باغ امین اسلامی نیشابور 

به گزارش قدس خراسان، در پی شکایت شهروندان در دیوان عدالت اداری، دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرایی طرح اجرای معبر در اثر ملی باغ امین اسلامی از سوی دیوان عدالت اداری صادر شد. 

براساس رای دیوان عدالت اداری سید حسن میر فانی شهردار نیشابور و شهرداری نیشابور خوانده‌های این پرونده هستند. 

در بخش موضوع شکایت و خواسته، صدور دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرایی طرح ایجاد معبر در اثر ملی باغ امین اسلامی نوشته شده است. 

صدور دستور توقف موقت تجاوز به عرصه اثر تاریخی باغ امین اسلامی نیشابور 

در گردشکار این پرونده آمده است: «شاکی با تنظیم دادخواستی به دیوان عدالت اداری که به هیئت عمومی ارجاع و موضوع دستور موقت به این شعبه ارجاع و به کلاسه فوق ثبت دفتر این شعبه شده است. ضمن رسیدگی به خواسته خود درخواست دستور موقت به‌شرح فوق را کرده است و شعبه در وقت فوق العاده به تصدی امضا کنندگان ذیل تشکیل و چون با توجه به محتویات پرونده موجبات رسیدگی فراهم است، پس از بررسی محتویات پرونده و مستندات ابرازی و لوایح تقدیمی ختم و رسیدگی در این بخش العام و به شرح آتی مبادرت به صدور قرار می کند.» 
 
در قرار دستور موقت آمده است: «در خصوص درخواست شاکلی بر صدور دستور موقت با توجه به مدارک ابرازی توسط شاکی به نطر می۲رسد در صورت اجرای تصمیم و یا اقدام معترض عنه خساراتی متوجه شاکی می شود که جران آن در آتیه متعسر می‌شود و با احرای فوریت و ضرورت صدور دستور موقت و انطباق آن با مواد ۳۴ و ۳۵ قانون تشکیلات آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲، دستور موقت بر توقف اقدامات اجرایی مشتکی عنه در ادامه عملیات اجرایی طرح احداث و ایجاد معبر در اثثر ملی باغ امین اسلامی با نظر کارشناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تا پایان رسیدگی را صادر و اعلام می‌دارد. این دستور تاثیری در ماهیت شکایت ندارد و در صورت رد شکایت یا صدور قرار ابطال یا رد درخواست و یا صدور قرار رد شکایت و قطعیت آن ملغی الاثر می شود.» 

صفدر محققی، مستشار تجدید نظر و دادرس شعبه ۴ دیوان عدالت اداری اظهار کرد: تخریب و تجاوز شبانه به عرصه باغ تاریخی و زیبای امین اسلامی توسط شهرداری نیشابور رویداد اسفناکی است که طعم تلخ آن پیش از این بارها در کام دوستداران میراث فرهنگی و آثار تاریخ و تمدنی در خطه تاریخ ساز و تمدن محور خراسان رضوی پیچیده است. 

مستشار تجدید نظر و دادرس شعبه ۴ دیوان عدالت اداری گفت: بخشی از باغ تاریخی امین اسلامی نیشابور، در یک پنجشنبه‌شب در نیمه آذرماه ۱۴۰۱، بدون اطلاع و استعلام از متولی آثار ملی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از سوی شهرداری تخریب شد و در تجاوزی آشکار و غری قانونی مسیر سواره رو از وسط باغ ثبت شده در فهرست آثار ملی ایجاد شد. 

وی افزود: این اقدام شهرداری با مخالفت شدید میراث فرهنگی، فرهنگ دوستان نیشابور مواجه شد و احمد همت آبادی یکی از اعضای شوریا اسلامی شهر نیشابور نیز به صراحت مخالفت خود با این اقدام غیر قانونی شهرداری را اعلام کرد. 

صدور دستور توقف موقت تجاوز به عرصه اثر تاریخی باغ امین اسلامی نیشابور 

همچنین سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: تبدیل عرصه تاریخی باغ امین اسلامی نیشابور به مسیر ماشین‌رو توسط شهرداری بر خلاف قوانین حفاظت از آثار ثبت شده در فهرست ملی است. 

احسان زهره‌وندی با بیان اینکه ضوابط عرصه و حریم ابلاغی برای آن صادر شده و حکم ثبتی و عرصه و حریم به مسوولان نیشابور از جمله فرماندار و شهردار ابلاغ شده است، ادامه داد: چند سال قبل به صورت غیرقانونی دیوارهای باغ برداشته شده بود و اکنون براساس گزارش دریافتی، شهرداری بدون هیچ‌گونه اطلاع به میراث‌فرهنگی، شبانه عملیات عمرانی تعریض خیابان و ایجاد مسیر سواره را در عرصه این اثر تاریخی آغاز کرده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.