مدیرکل حج و زیارت کردستان با اشاره به اینکه تعدادی دفاتر زیارتی در برخی شهرستان‌ها در حال راه‌اندازی است، تصریح کرد: دفاتر زیارتی باید فعال باشد، در غیر این صورت مجوز آنان باطل می‌شود.

مدیرکل حج و زیارت کردستان: مجوز دفاتر زیارتی غیرفعال باطل می‌شود/۹ کاروان به حج می‌روند

به گزارش قدس آنلاین ، تشرف زائران حج تمتع امسال از سوم خردادماه به‌صورت رسمی در کشور آغاز و ۸۷ هزار و ۵۵۰ ایرانی به زیارت خانه خدا مشرف خواهند شد.اعزام زائران ایرانی از طریق پروازهای داخلی شرکت هواپیمایی هما صورت می‌گیرد و عوامل و نیروهای ستادی از ۳۰ اردیبهشت‌ماه به عربستان اعزام می‌شوند. 

کاروان‌های زیارتی در دو گروه مدینه‌اول و مدینه‌دوم به حج تمتع مشرف شده که اعزام کاروان‌های مدینه‌ اول از سوم خرداد و اعزام کاروان‌های مدینه‌دوم از ۱۳ خردادماه آغاز خواهد شد، البته کاروان‌های مدینه‌اول از طریق فرودگاه مدینه وارد عربستان و ابتدا به مدینه منوره مشرف و پس از آن به خانه خدا اعزام و کاروان‌های مدینه‌دوم نیز از طریق فرودگاه جده وارد عربستان و پس از انجام اعمال حج تمتع، عازم مدینه منوره می‌شوند.

همچنین از دو هفته آینده روند صدور ویزای زائران حج تمتع امسال از سوی سعودی‌ها آغاز می‌شود و ایرانیان نیز همچون سایر کشورها از طریق سامانه مسار روند صدور ویزای الکترونیک را طی خواهند کرد. اکنون یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفر در نوبت حج تمتع و پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نوبت حج عمره هستند.

در همین زمینه، کاوه شیرزادی مدیرکل حج و زیارت استان کردستان با اشاره به برنامه‌های حج تمتع ۱۴۰۲ اظهار داشت: همزمان با اعلام فراخوان حج تمتع فرایند ثبت‌نام متقاضیان حج زیارتی از اسفند سال گذشته آغاز شده اما در این سفر زیارتی کسانی که در سال ۹۹ ثبت‌نام کرده بودند اما به دلیل شیوع کرونا اعزام نشدند و کسانی‌که دارای فیش تمتع سال ۸۵ هستند در اولویت ثبت‌نام و اعزام قرار دارند.

وی افزود: ۸۷ درصد زائران را ثبت‌نام شدگان سال ۸۵ و ۹۹ تشکیل داده و بیشتر زائران ثبت‌نام شده جدید هستند.

به گفته مدیرکل حج و زیارت استان کردستان، امسال از این استان هزار و ۳۴۰ نفر در قالب ۹ کاروان زیارتی شامل ۸ کاروان نیمه دوم خرداد امسال به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۱۳۴۰ زائر ۷۳۴ نفر زن و ۶۰۳ نفر مرد هستند، گفت: از تعداد ۹ کاروان؛ سه کاروان در سنندج، ۲ کاروان در بانه، یک کاروان سقز، یک کاروان دهگلان و سقز و یک کاروان مربوط به بیجار و قروه است.

شیرزادی با بیان اینکه ۹۴ درصد معاینات پزشکی زائران انجام شده است تصریح کرد: معاینات پزشکی از لحاظ استطاعت جسمی از سوی هیئت پزشکی استان انجام شده است.

وی با اشاره به دستورالعمل حج عربستان در خصوص واکسن کرونا گفت: زائران مشرف به خانه خدا حتما باید دو دوز  واکسن کرونا (سینوفارم) را تزریق کرده باشند و کسانی‌که مرحله دوم واکسن را دریافت نکرده، باید با مراجعه به مراکز بهداشتی مرحله دوم واکسن را دریافت کنند.

مدیرکل حج و زیارت استان کردستان با بیان اینکه دوره‌های آموزشی در زمینه آداب و مناسک حج نیز برای زائران برگزار شده است، خاطرنشان کرد: پروازهای استان کردستان از همدان و مستقیم به مقصد مکه در تاریخ ۲۸ خردادماه لغایت یکم تیرماه انجام خواهد شد. علی‌رغم پیگیری‌های متعدد اما از سنندج پروازی برای اعزام زائران نداریم.

وی با بیان اینکه انتخاب مدیران کاروان بر اساس امتیازات آنهاست، عنوان کرد: هر مدیری نمره بالاتری کسب کند  انتخاب شده و در این میان امسال برای اعزام ۹ مدیر انتخاب شدند، هر کاروان داری یک مدیر و یک معاون است.

شیرزادی درباره هزینه‌های ثبت‌نام زائران توضیح داد: ثبت‌نام از زائران جدید بر اساس نرخ جدید بوده و ثبت‌نام شدگان سال ۹۹که تعداد ۴۵۰ نفر زائر بودند بر اساس نرخ ارز سال ۹۹ ارز دریافت خواهند کرد. ثبت‌نام جدید سفر حج در دو بخش از زائران دریافت می‌شود که بخش اول این هزینه، ۱۳۰ میلیون تومان تعیین شده و بستگی به هتل و نوع خدمات دارد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره سفر عتبات از کردستان، استقبال مردم استان از عتبات عالیات را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در این راستا وام قرض‌الحسنه برای هر زائر پیش‌بینی شده است. همچنین (کتابچه راهنما) جهت تعیین مسیر زیارت ویژه اهل سنت تدوین شده است.

مدیرکل حج و زیارت کردستان با اشاره به اینکه تعدادی دفاتر زیارتی در برخی شهرستان‌ها در حال راه‌اندازی است، تصریح کرد: دفاتر زیارتی شهرستان باید فعال شوند، در غیر این صورت مجوز آنان لغو می‌شود.

شیرزادی ساختار حج و زیارت کردستان را نیازمند بازنگری دانست و اذعان کرد: هم اکنون چهار نفر در این مرکز مشغول به کار و خدمات ارائه می‌دهند، پیگیری‌هایی برای افزایش و جذب نیرو صورت گرفته که امیدواریم تحقق یابد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.