حجت‌الاسلام سیدابوالحسن معنوی، مدیر موسسه آموزش مبلغ دارالزهرا(س)، گفت: آیت‌الله صافی از کرامت‌های ساختگی و اینکه چه کسی با امام زمان(عج) غذا خورده است و چه کسی کفش جلوی پایش جفت شده است کراهت شدید داشتند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی مخالف بیان کشف و کرامات بود

 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن معنوی، مدیر موسسه آموزش مبلغ دارالزهرا(س)، عصر روز گذشته در نشست خبری همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی با بیان اینکه این مرجع تقلید به فقیه مهدوی مشهور بود، گفت: تنها شخصیتی که در دوره غیبت صغری و کبری تاکنون این همه اثر در عرصه مهدویت و انتظار از خود برجا گذاشته است آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی است. ایشان بیش از 21 اثر در زمینه مهدویت دارند و از شخصیت‌های منحصر به فرد در عرصه مهدویت بودند و دغدغه ایشان در این‌باره زبانزد بود. 

وی افزود: 15 ماه از ارتحال این شخصیت والامقام گذشته است و کارهای خوبی هم در عرصه مهدویت انجام شده است. آثار و تالیفات مهدوی ایشان ابعاد و زاویای مختلف از مهدویت است و از ویژگی‌های ایشان این است که بسیاری از ابعاد مهدویت و انتظار را به صورت مجتهدانه مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

معنوی بیان کرد: کتاب شریف «منتخب‌الاثر» از آثار برجسته ایشان است که هر طالب آثار مهدوی باید در این کتاب غور و جستجو کند و از آثار و برکات آن متنعم شود. خداوند عمر مجددی در مقطعی از زندگی به ایشان بخشید و این کتاب از برکات بخش دوم زندگی ایشان است. این کتاب مورد تایید و حمایت آیت‌الله العظمی بروجردی بود و در روز همایش هم کلیپی از خاطرات آن مرحوم با آیت‌الله العظمی بروجردی درباره تالیف این اثر پخش خواهد شد. 

3 سال تلاش علمی برای یک کتاب

وی با بیان اینکه در مصر هم از این اثر تجلیل شد زیرا مصادر دست اول اهل سنت در این کتاب جمع‌آوری شده است، اظهار کرد: خود ایشان می‌فرمود من سه سال برای این کتاب تلاش کردم و برای یافتن یک منبع به شهرهای مختلف مسافرت کردم. ایشان می‌فرمود روزی برای همین کار به تهران رفتم و چون پول خرید کتاب را نداشتم فقط به من اجازه دادند که مطالبی را از روی آن بنویسم و یکی دو روز در کتابفروشی از آن نسخه‌برداری کردم و گرسنگی و تشنگی کشیدم تا نسخه‌ای از آن کتاب را در منتخب‌الاثر بیاورم.

مدیر مؤسسه دارالزهرا(س)، اضافه کرد: مرحوم شهید مطهری در یکی از آثارشان مطالعه این کتاب را به همه توصیه کرده است و از این کتاب تجلیل کردند. آقابزرگ تهرانی هم بعد از تجلیل این کتاب فرموده است هرگز کتابی به جامعیت این کتاب ندیده‌ام؛ علامه محمدتقی جعفری هم نوشته است که جامع‌ترین کتاب در مهدویت، منتخب‌الاثر است زیرا براساس ادله نقلی و عقلی مباحث مهدوی اثبات شده است. سیره عملی ایشان هم توجه به مهدویت و حضرت بقیت‌الله الاعظم بود و زندگی ایشان با یاد امام زمان(عج) پیوند خورده بود.

120 اثر از آیت‌الله صافی

وی افزود: ایشان در سایر عرصه‌ها هم تالیفات خوبی دارند، آیت‌الله صافی بیش از 120 اثر دارند که برخی هنوز چاپ نشده است. در زمینه سیره ائمه، ادیان، مسائل فقهی، اصولی، اخلاقی و در پاسخ به شبهات  کتاب دارند و کتاب صراط مستقیم را در پاسخ به شبهات نوشته‌اند یا در جواب به افکار وهابیت آثاری نوشته‌اند.

معنوی گفت: از ویژگی‌های منحصر به فرد ایشان در بین فقها، اشتغال بیش از 80 سال به مسائل علمی و استفتائات است، ایشان بیش از 100 سال عمر کردند و با توجه به استعداد بالا در سن 22 سالگی از نجف برگشته و در زمره شاگردان آیت‌الله العظمی بروجردی قرار گرفتند. برادر ایشان می‌فرمود ما یک روز که درس نرفتیم آقای بروجردی علت غیبت ما را پیگیر شدند و گفتند من درس را برای این دو نفر می‌گویم.

وی افزود: ایشان در خاطراتشان دارند که یک روز آیت‌الله بروجردی، 33 سؤال به بنده دادند و فرمودند جواب بدهم و من آنها را همان شب جواب دادم و صبح به محضر ایشان بردم و ایشان تقدیر کردند و تعبیری فرمودند مبنی براینکه ایشان خودش یک شورای استفتاء است. ایشان از اینجا وارد عرصه پاسخ به استفتائات در دفتر آیت‌الله بروجردی شدند و سپس حدود 33 سال در دفتر آیت‌الله گلپایگانی مشغول جواب به استفتائات بودند و بعد هم خودشان در کسوت مرجعیت تا پایان عمر به سؤالات فقهی و غیرفقهی مردم پاسخ می‌دادند. 

حمایت از محرومان جامعه

معنوی بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های ایشان توجه به امر مردم و جامعه بود؛ پیامی که ایشان در اواخر عمر در دیدار با یکی از مسئولان بیان کردند حوزه را روسفید و حتی در خارج کشور، غوغا کرد و یکی از مراجع فرمودند که حوزه با این اقدام، زنده شد.

مدیر مؤسسه دارالزهرا افزود: یکی از اهداف این همایش فعال‌کردن کارکردهای اجتماعی مهدویت در عرصه اجتماعی است. از منظر ایشان، انسان منتظر، گوشه‌گیر نیست تا تسبیحی در دست گرفته و ذکر بگوید؛ ایشان همیشه می‌فرمود کرامت، کرامت علامه مجلسی است که بحار را نوشته است نه اینکه انسان بنشیند و ذکر بگوید.

وی تاکید کرد: آیت‌الله صافی از کرامت‌های ساختگی و اینکه چه کسی با امام زمان(عج) غذا خورده است و چه کسی کفش جلوی پایش او جفت شده است کراهت شدید داشتند؛ ایشان معتقد بود کرامت این است که ما چه مشکلاتی را از مردم کم و حل کرده‌ایم و تا اواخر عمر هم این سیره را داشتند. 

وی افزود: ایشان مرجعی سهل‌الوصول بودند و اتاقی هم برای مردم در منزل داشتند و علاقه زیادی به مراوده و ارتباط با مردم داشتند. در خاطرات ایشان آمده است از سن کودکی در مسجد گوهرشاد سخنرانی داشته‌اند و مردم هم پای سخنرانی ایشان می‌ایستادند. در شورای نگهبان هم هر قدمی را برای خدا برداشتند.

ساده‌زیستی آیت‌الله صافی

وی افزود: راننده ایشان نقل کرده است من شنبه صبح ایشان را به تهران می‌بردم تا چهارشنبه می‌ماندند؛ ایشان دو قابلمه، یکی خورشت و دیگری برنج داشت و در طول هفته با همان غذا سازگار بود و از غذایی که در شورا می‌دادند نمی‌خورد و منزل هم که می‌دادند قبول نمی‌کرد و به یکی از مناطق پایین تهران رفتند و اتاقی را اجاره کرده بودند.

معنوی افزود: امام و برخی مراجع دیگر فرموده بودند تا زمانی که ایشان در شورای نگهبان بودند ما خیالمان راحت بود که مسائل طبق قوانین اسلامی پیش می‌رود؛ علاقه زیادی به کتاب داشتند و در حالی که مشغول کتاب معارف دین بودند در بیمارستان از دنیا رفتند. حافظه عجیبی خدا به ایشان داده بود و خیلی از متون مانند ادعیه، روایات و قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را حفظ بودند. هزاران بیت در مورد مسائل مختلف و در مدح اهل بیت(ع) و به خصوص حضرت حجت(ع)، دارند.

معنوی بیان کرد: از جمله کارهای ایشان ارائه خدمات اجتماعی مانند تهیه جهیزیه و ... بود، از جمله 12 هزار جهیزیه به افراد بی‌بضاعت از سوی ایشان اعطا شد و هنوز هم از سوی دفترشان ادامه دارد و وقتی هم وفات کردند چه تشییع باشکوهی از سوی مردم صورت گرفت و به نظر بنده آیت‌‍الله صافی گلپایگانی، یک منتظر واقعی حضرت صاحب الزمان بودند. 

تشکیل مجمع مهدوی

وی افزود: بعد از همایش یک مجمع مهدوی تشکیل و برگزیدگان مقالات، اعضای شورای علمی آن خواهند شد همچنین مؤسسه‌ای مرتبط با همایش تشکیل خواهد شد تا محققان درسنامه‌هایی را براساس مقالات و آثار این مرجع تقلید برای مقاطع مختلف تحصیلی داشته باشند، همچنین یکسری انیمیشن‌، محصولات فرهنگی و .. هم با موضوع مهدویت تولید می‌شود.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.