وزارت خارجه چین از سفر فرستاده ویژه رئیس جمهور این کشور به چند پایتخت اروپایی از جمله مسکو و کی‌یف برای حل و فصل بحران اوکراین خبر داد.

فرستاده ویژه چین برای حل بحران اوکراین به مسکو، کی‌یف، برلین، پاریس و ورشو می‌رود

به گزارش قدس آنلاین، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که «لی هوی» فرستاده ویژه این کشور از روز 15 مه(25 اردیبهشت) به روسیه، آلمان، لهستان، اوکراین و فرانسه سفر خواهد کرد و با مقامات این کشورها مجموعه رایزنیهایی را برای حل و فصل بحران اوکراین پیش خواهد برد. 

براساس گزارش خبرگزاری تاس، به گفته این دیپلمات چینی، پکن از نزدیک در حال رصد شرایط در اوکراین است و فعالانه در حال تلاش برای مشارکت در روند صلح و حل و فصل بحران در این کشور است. 

چین از زمان ارائه پیشنهاد 12 ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین نقش فزاینده‌ای را برای پیشبرد حل و فصل بحران در اوکراین در پیش گرفته است. 

«شی جینپینگ» رئیس جمهور چین که اخیرا با «ولودیمیر زلنسکی» به صورت تلفنی رایزنی کرده به زلنسکی گفته بود که به زودی نماینده ویژه خود را به اوکراین و دیگر کشورها با هدف کمک به برقراری «ارتباطات عمیق» با همه طرف‌ها برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین اعزام خواهد کرد.

ونبین در ادامه تاکید کرد، پکن قصد دارد به چهار اصل در مورد مناقشه اوکراین که توسط شی جین پینگ مطرح شده است پایبند باشد؛ «احترام به حاکمیت طرفین درگیر، رعایت منشور ملل متحد، در نظر گرفتن نگرانی‌های هر یک از طرفین و استفاده از روش‌های صلح آمیز برای حل مناقشه.

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به طرح 12 ماده‌ای چین که در ماه فوریه ارائه شد از آمادگی چین برای تسهیل مذاکرات صلح خبر داد. وی گفت، پکن قویا در طرف صلح ایستاده است و آماده‌ایم نقش سازنده‌ای برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ایفا کنیم. 

لی هوی فرستاده ویژه رئیس جمهور چین، بین سالهای 2008 تا 2009 معاون وزیر خارجه و از سال 2009 تا 2019 به عنوان سفیر فوق‌العاده و تام الاختیار چین در روسیه خدمت کرده است. 

با وجود رد پیشنهاد چین از سوی کشورهای غربی، روزنامه فایننشال تایمز روز جمعه از دستیابی به نامه‌ای خبر داد که در آن بورل خطاب به وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بر آمادگی این اتحادیه برای همکاری با چین در مسئله اوکراین تاکید کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پیشتر به‌صورت تمام‌قد با طرح صلح چین ابراز مخالفت علنی کرده بود، در این نامه با لحنی کاملا متفاوت نوشته که این اتحادیه از «تمام گام‌های واقعا مثبت چین برای یافتن راهکار» جنگ اوکراین استقبال می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.