در روزهای گذشته نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران در حال برگزاری بود و مسئولان ذیربط تلاش کردند این نمایشگاه و مذاکرات و رایزنیهای دیپلماتیک و تجاری حاشیه آن گام موثری در راستای تحقق چشم اندازهای صادراتی باشد.

نگاهی به ظرفیت دیپلماتیک «ایران اکسپو» در گفت‌وگو با مصطفی سلیمی مفرد، کارشناس دیپلماسی اقتصادی

براساس آمارهای اعلام شده، بناست اقتصاد کشور امسال رشد ۳۰ درصدی صادرات را نسبت به سال گذشته تجربه کند که ظرفیتهای ایران اکسپو عملیاتی شدن این موضوع را توسعه می‌دهد. علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در اظهانظری در همین باره گفته است: «پیش‌بینی می‌شود که بین یک تا ۲ میلیارد دلار موافقتنامه و قرارداد تجاری در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران منعقد شود». همچنین مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز تصریح کرده «ما نشان داده‌ایم وقتی در منطقه تحت‌فشار بودیم، باز هم توانستیم شرکای خارجی در سطح بلندپایه را وارد کشور کنیم.  تشکیل چنین نمایشگاهی برد اقتصاد سیاسی برای ما دارد؛ خاصه این که به‌درستی آن را درک کرده و دست به برنامه‌ریزی بزنیم و نشانه‌هایی از وقوع آن را نیز مشاهده کرده‌ام».

برگزاری ایران اکسپو با هدف تصاحب بازارهای جدید

 مصطفی سلیمی مفرد کارشناس دیپلماسی اقتصادی در گفت و گو با قدس، درباره دیپلماسی اقتصادی میگوید: یکی از رویکردهای جدی که دولت سیزدهم در دوران خود پیگیری کرده، افزایش تعامل و همکاریهای اقتصادی و تجاری با همسایگان و ارتقای میزان صادرات غیر نفتی کشور بود. برگزاری ایران اکسپو نیز ذیل همین رویکرد و با محوریت تحقق این ایده کلان برگزار شد. مقامات سیاسی، فعالان اقتصادی و هیئت تجاری بسیاری از حدود ۶۰ کشور در این نمایشگاه حضور پیدا کردند تا از نزدیک شاهد ظرفیتها و تواناییهای صادراتی ایران باشند. این نمایشگاه در راستای افزایش صادرات و با بهره‌مندی از توان دیپلماسی اقتصادی کشور برگزار گردید تا بتوان منابع متعددی برای کشور تامین ساخته و بازارهای جدیدی را به ویژه در درون کشورهای همسایه تصاحب کرد.

سلیمی مفرد اضافه می‌کند: امسال نمایشگاه ایران اکسپو با جدیت و همراهی بیشتری از سوی دولت و بخش خصوصی دنبال شد. البته وزارت صمت، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، سازمان توسعه تجارت و همچنین اتاق بازرگانی محوریت اصلی برگزاری نمایشگاه را داشتند.

این کارشناس اقتصادی بیان می‌کند: در این نمایشگاه حضور کشورهایی همانند چین، عراق و امارات که مهمترین شرکای تجاری ما هستند، محسوس و دارای ارزش فراوانی بود. در واقع، در مناسبات بین المللی پایه و اساس همکاریها با محوریت تعاملات اقتصادی و تجاری صورت میگیرد.  تا جایی که امکان دارد باید منافع اقتصادی و تجاری ایران را به کشورهایی که جایگاه مهمی در عرصه بین المللی دارند، گره زد تا به دنبال آن بستر همکاریهای بعدی و افزایش همگراییهای اقتصادی و امنیتی فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.