گهگاهی با رخدادی نامبارک در قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز نام این اثر ارزشمند بر سرزبان‌ها افتاده و مجدد تا چند سالی به فراموشی سپرده می شود،آتش سوزی ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ مجدد نگاه ها را به سمت این اثر تاریخی ارزشمند جلب کرد.

فراموشی قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز و زنگ خطر نابودی آن

به گزارش قدس آنلاین،  قدمت گورستان تاریخی دارالسلام شیراز به سده های اول هجری قمری و حتی پیش از اسلام می رسد و مشاهیر ، ادیبان و فرهیختگان بسیاری را این گورستان در دل خود جای داده است.

گورستان دارالسلام شیراز یا وادی‌السلام یکی از قدیمی‌ترین آرامستان‌های ایران واقع در شهر شیراز به‌شمار می‌رود، در آن مقبره‌هایی از قرن اول و دوم هجری دیده می‌شود.

البته بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که این قبرستان پیش از اسلام نیز وجود داشته‌است،قبور بزرگان و مشایخ علمی، عرفانی، ادبی و مذهبی مختلفی در آن وجود دارد و از نظر موقعیت این گورستان در میانه بلوار سیبویه، در وسط شهر شیراز در محله دروازه شاه داعی الله (شادایی) واقع شده‌است.

در این گورستان تاریخی که یکی از قدیمی ترین های جهان بشمار می رود هزاران کتیبه،سنگ،نقش برجسته تاریخی از سده ششم هجری تا دوران معاصر نیز در آن به چشم می خورد.

فراموشی قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز و زنگ خطر نابودی آن گهگاهی خبری از نابودی...

در حال حاضر این آرامستان تاریخی کاربری خدماتی ندارد و تنها به واسطه میراث تاریخی دارای ارزش بالایی است.

هراز چندگاهی یکبار در پی رخدادی از جمله آتش سوزی، تخریب بخشی از قبور تاریخی و یا دیوار نوشته ها و ...نام این محل میراثی در اخبار و رسانه ها به چشم می خورد اما بعد از آن مجدد دارالسلام شیراز در سکوت خبری رفته تا چند سال بعد که خبری از نابودی بخش دیگری از آن رسانه ای شود.

امروز شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز خبر آتش سوزی در این آرمستان تاریخی،نام آن را مجدد در صدر اخبار استان فارس آورد،خبری که دوباره نگرانی ها برای از بین رفتن این میراث ارزشمند تاریخی را به دنبال داشت.

آتش در قبرستان

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز شنبه در جمع خبرنگاران با اعلام خبر آتش سوزی در قبرستان تاریخی شیراز ،گفت: آتش در قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز به دلیل پوشش گیاهی متراکم و علف های هرز خشک شده شعله ور و حدود ۱۰ هزار متر مربع از مساحت این محل را در بر گرفت، که با تلاش آتش نشانان مهار شد.

هادی عیدی پور افزود: امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ طی تماس با سامانه ۱۲۵ مرکز ستاد فرماندهی این سازمان آتش سوزی در آرامستان تاریخی دارالسلام به دلیل وجود پوشش گیاهی خارو خاشاک و علف های هرز اعلام شد.

وی تصریح کرد: آتش سوزی در ساعت ۸:۳۰ شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه رخ داد و آتش نشانان از ایستگاه های ۱۹، ۱۱،۳ و ۱۸به محل حادثه اعزام شدند.

فراموشی قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز و زنگ خطر نابودی آن

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: این آتش سوزی به وسعت ۱۰ هزار متر در آرامستان قدیمی و تاریخی دارالسلام به وقوع پیوست که از چهار ایستگاه آتش نشانی تعداد چهار دستگاه خودروی ویژه به محل اعزام شدند.

عیدی پور با بیان اینکه بارندگی قابل توجه در فصل های بارش سبب رویش و پوشش گیاهی متنوع در محل دارالسلام شده است که اکنون به دلیل شرایط فصلی و سهل انگاری زمینه را برای ایجاد آتش سوزی فراهم کرده است، افزود: در این عملیات ۱۵ نفر نیروی آتش نشان با تلاش چند ساعته موفق به مهار آتش شدند.

وی اعلام کرد: علت این آتش سوزی از سوی کارشناسان در دست بررسی است.

معتادان متجاهر، دلیل آتش سوزی قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز اعلام شد

رییس سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز در این باره گفت: به احتمال زیاد وجود و تردد زیاد معتادان متجاهر در آرامستان تاریخی دارالسلام دلیل آتش سوزی این محل بوده است.

علی محمدابراهیمی افزود: حضور زیاد معتادان متجاهر در این محل دلیل بروز این آتش سوزی بوده است.

فراموشی قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز و زنگ خطر نابودی آن

جای خالی ارگان‌های متولی/دسترسی به دارالسلام محدود می‌شود

وی ادامه داد: شهرداری شیراز متولی آرامستان دارالسلام نیست اما در حال حاضر تنها این نهاد برای آرامستان تاریخی شیراز هزینه و از آن نگهداری می کند.

وی اضافه کرد: در پی بازدیدی که ساعتی پیش از این آرامستان انجام گرفت مقرر شد که ورود عموم به این محل محدود شود و مقرر شد که کانکسی در ورودی این محل تعبیه و ورود و خروج به آن محدود و کنترل شود.

رییس سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز با بیان اینکه به دلیل وجود امامزاده در این قبرستان نمی توان ترددها را ممنوع کرد، گفت: امکان ورود از کوچه چهار خیابان احمدی به قبرستان دارالسلام به دلیل ارتفاع کم دیواره نیز وجود دارد که مقرر شده این کوچه نیز مسدود و برای ساکنان این محل مجوزی برای ورود و خروج صادر شود.

فراموشی دارالسلام عامل تخریب و نابودی است

او در ادامه از فراموشی این آرامستان تاریخی اظهار گلایه کرد و افزود: تنها زمانی که رخداد تلخی نظیر آتش سوزی و ... در قبرستان دارالسلام رخ می دهد توجه عموم به این محل جلب می شود در صورتی که باید این میراث تاریخی را حفظ و احیا کرد.

ابراهیمی تاکید کرد: تنها ارگانی که در این آرامستان هزینه و از آن نگهداری می کند شهرداری شیراز است در صورتی که متولی و مالک این محل سایر ارگان ها هستند.

وی ادامه داد: مالکیت این آرامستان با اداره کل اوقاف و امور خیریه است و به لحاظ تاریخی نیز جزو میراث تاریخی و فرهنگی کشور محسوب می شود که متولی آن اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی است.

هدف، حفظ یا نابودی؟

رییس سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز عنوان کرد: اگر هدف حفظ و احیای این آرامستان تاریخی است باید همه ارگان ها و دستگاه های متولی پای کار آیند و اگر هم اراده‌ای بر نگهداری آن وجود ندارد که...

وی اظهار کرد: در حال حاضر تا چند روزی به دلیل آتش سوزی اخیر در این محل شاهد اظهارنظر رسانه ها و مسئولان درباره آرامستان تاریخی شیراز هستیم و بعد از چند روز مجدد تا تخریب یا رخداد تلخ دیگری تا سالها این میراث فرهنگی ارزشمند به فراموشی سپرده خواهد شد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه همه بار مالی و خدماتی در این محل نباید روی دوش شهرداری شیراز باشد، گفت: شهرداری شیراز به رغم اینکه به لحاظ قانونی وظیفه ای در قبال آرامستان تاریخی شیراز ندارد اما امسال مبلغ ۴۰ میلیارد تومان بودجه برای احیا و ساماندهی قبور این آرامستان تاریخی شیراز اختصاص داده است اما این اقدام اصولی نیست و باید همه ارگان های متولی استانی و ملی به صورت جدی به این مساله ورود پیدا کنند.

وی بیان کرد: همه ارگان های متولی خدمات رسانی شهری از جمله اداره کل اوقاف وامور خیریه، اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری، آب،برق و... باید برای حل مشکلات این بنای تاریخی و ساماندهی آن وارد میدان شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.