رئیس مجمع خیران استان کردستان گفت: ۳۰۰ مدرسه فرسوده در استان نیازمند تخریب و نوسازی است.

۳۰۰ مدرسه فرسوده در کردستان نیازمند نوسازی است

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم حسامی اظهار داشت: از ابتدای تاسیس مجمع خیران تاکنون ۵۷۵ مدرسه با اعتباری نزدیک ۳۸۰ میلیارد تومان در استان کردستان احداث و تحویل دستگاه بهره‌بردار اداره کل آموزش و پرورش شده است. 

وی میزان کمک‌های خیران مدرسه‌ساز در سال جاری را ۳۵ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: سال گذشته خیران ۷۰ میلیارد تومان به امر مدرسه سازی کمک کردند.

رئیس مجمع خیران استان کردستان تصریح کرد: تاکنون هزار و ۵۰۰ مدرسه فرسوده در شهرها و روستاهای استان تخریب و بازسازی شده است.

وی تعداد مدارس فرسوده و نیازمند نوسازی و مقاوم سازی در استان را ۳۰۰ مدرسه ذکر کرد و افزود: تخریب مدارس در ناحیه یک سنندج، مریوان و بانه در اولویت برنامه‌های مجمع خیران قرار دارد.

حسامی با اذعان به اینکه شهرها و روستاهای کردستان با کمبود فضای آموزشی مواجه است، عنوان کرد: به‌ منظور بالا بردن سرانه فضای آموزشی و افزایش ضریب بهره‌وری باید شاخص‌های کیفی فضای آموزشی و تعداد مدارس در سطح استان افزایش یابد و تحقق این مهم و ارتقاء شاخص‌های مطلوب، نیازمند مشارکت‌های مردمی و کمک خیران است.

وی با اشاره به اینکه مجمع خیران مدرسه‌ساز سنندج از سال ۷۸ به منظور جذب خیران ورفع کمبود فضاهای آموزشی تشکیل شده و بر اساس اساسنامه فعالیت خود در بخش داخل استان، خارج استان و خارج کشور فعالیت می‌کند اظهار کرد: فرهنگ و گرایش به امر مدرسه‌سازی و مشارکت مردم امیدوارکننده و در حال گسترش است و هرساله بر تعداد خیران مدرسه ساز افزوده می‌شود.

رئیس مجمع خیران استان کردستان یادآور شد: تأثیر فرهنگی و اجتماعی برای ازدیاد مدرسه و فضاهای آموزشی و تعامل و همکاری مردم در این زمینه ناشی از احساس مسئولیت و تغییر نگرش و رفتار مردم است.

به گفته وی، تجربه نشان داده است که خیران مدرسه‌ساز در بازدید از مناطق محروم علاقه و اشتیاق نشان می‌دهند.

حسامی ابراز خرسندی از اینکه کمک‌های مردمی و نیکوکاران استان با مجمع هر سال رشد داشته است، خاطر نشان کرد: تعداد ۱۲۰ خیر مدرسه‌ساز در داخل و خارج و خارج کشور با مجمع خیران مدرسه‌ساز همکاری می‌کنند.

 سال گذشته دو هزار و ۲۹۰ مدرسه در قالب هفت هزار و ۳۱۱ کلاس درس با هزینه ۷۳ میلیارد تومان احداث و نوسازی شده است. همچنین ۱۷۴ پروژه مدرسه‌سازی دیگر در قالب ۶۹۶ کلاس درس و ۶ پروژه دیگر در قالب ۴۸ کلاس درس مقاوم‌سازی شده است. 

۱۹۵ واحد آموزشی مدرسه سنگی، ۲۹ مدرسه کانکسی و ۲۱۵ واحد آموزشی در استان وجود دارد که نیازمند مقاوم‌سازی است. جشنواره خیران مدرسه‌ساز امسال اواخر خرداد سال جاری در کردستان برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.