نخستین همایش ملی افغانستان و چشم‌اندازهای آینده با حضور جمعی از مسوولان و اندیشمندان کشورهای ایران و افغانستان در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد.

همایش ملی افغانستان و چشم اندازهای آینده در مشهد آغاز به کار کرد

به گزارش قدس خراسان، دبیر علمی این همایش افزود: بیشتر همایش های با موضوع افغانستان در تهران برگزار می شود و این در حالی است که بیشترین ارتباطات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی بین استان خراسان رضوی با کشور افغانستان وجود دارد.

آرش بیدالله خانی با اشاره به وجود مرزهای طولانی و حضور بیشترین تعداد مهاجران افغان ساکن در شهر مشهد افزود: بر همین اساس این همایش با وجود مشکلات فراوان برای نخستین بار در استان خراسان رضوی با حضور نخبگان آشنا به موضوع افغانستان در این استان پایه گذاری شد و امیدواریم با ایجاد دبیرخانه دائمی آن بتوانیم دور بعدی این همایش را به صورت بین المللی و با حضور اندیشمندانی از کشورهای آسیای مرکزی و حوزه قفقاز در مشهد برگزار کنیم.

وی ادامه داد: اکنون میزان شناختی که از کشور افغانستان در خراسان رضوی وجود دارد بیشتر از تهران است به گونه‌ای که می توان مشهد را به عنوان خانه دوم نخبگان افغانستانی معرفی کرد به عنوان مثال بیشترین تعداد دانشجویان افغانستان در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بزرگترین دانشگاه شرق کشور مشغول به تحصیل هستند و هر روز مسائل مختلف این کشور به صورت علمی در این مکان نخبگانی مورد بحث و گفت و گو قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برای این همایش ۱۱۰ مقاله دریافت شد که ۴۰ مقاله آن را پژوهشگران کشور افغانستان به نگارش در آوردند و بعد از بررسی های فراوان و با توجه به مشکلاتی که برخی از نویسندگان برای حضور در این همایش داشتند ۱۴ مقاله با کیفیت برای ارایه حضوری در همایش انتخاب شد.

بید الله خانی با اشاره به صلح، دوستی و ارتباطات فرهنگی بین ملت ایران و افغانستان، تحولات سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی افغانستان در گذر تاریخ، روابط ایران و افغانستان و چشم انداز های پیش رو، روندهای اقتصادی و جایگاه افغانستان در اقتصاد سیاسی منطقه ای و نظام بین الملل، چالشهای مرزی ایران و افغانستان و مسائل مربوط به مهاجرت و امنیت مرزها و مهاجران افغانستانی در ایران تهدیدها و فرصت ها را از جمله محورهای این همایش عنوان کرد.

وی اضافه کرد:عوامل و مولفه های چرخۀ شکنندگی دولت و فروپاشی نظام های سیاسی در افغانستان، تحولات افغانستان و نظام امنیت منطقه ای جنوب آسیا و خاورمیانه، خروج ایالات متحده و تاثیر تحولات افغانستان بر جمهوری اسلامی ایران، طالبان و روابط ایران و افغانستان، آیندۀ زنان افغانستان، تحولات افغانستان و همسایگان و تاثیر تحولات افغانستان بر مسائل استانهای مرزی خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان از دیگر محورهای همایش است.

دبیر علمی نخستین همایش ملی افغانستان و چشم اندازهای آینده گفت: همچنین در این همایش به موضوع افغانستان و امنیت ملی ایران، تاثیر تحولات افغانستان بر راهبردهای نظامی ایران در منطقه، بحران آب، رودخانه های مرزی و روابط ایران و افغانستان، طالبان و سیاست داخلی و خارجی افغانستان، موانع شناسایی طالبان و مواضع گروههای سیاسی افغانستان، پیوندهای تمدنی ایران و افغانستان و روندهای آینده، آینده پژوهی منابع همگرایی و واگرایی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران، آینده پژوهی روندهای سیاسی افغانستان و تاثیر آن بر تحولات منطقه ای و بین المللی پرداخته خواهد شد.

بیدالله خانی افزود: تحولات افغانستان و قدرتهای بزرگ، زبان، فرهنگ و تحولات تمدنی در افغانستان و زبان فارسی، آموزش و پروش و آموزش عالی در روابط افغانستان و ایران از دیگر محورهای این همایش است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.