۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
کد خبر: 874901

وزارت خارجه چین در اعتراض به بیانیه مداخله‌جویانه کشورهای عضو گروه ۷ درباره مسائل داخلی این کشور، سفیر ژاپن در پکن را احضار کرد.

سفیر ژاپن به وزارت خارجه چین احضار شد

به گزارش قدس آنلاین ، انتشار بیانیه و اظهارات کشورهای عضو گروه ۷ در جریان اجلاس اخیر در هیروشیما، باعث احضار سفیر ژاپن در پکن به وزارت خارجه چین شد.

وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) در بیانیه ای اعلام کرد «سون ویدونگ» معاون وزیر امور خارجه چین، «هیدئو تارومی» سفیر ژاپن را احضار کرده تا درباره دخالت‌های اجلاس گروه ۷ در امور داخلی پکن را رسماً به او ابلاغ کند.

سران ثروتمندترین کشورهای جهان موسوم به گروه ۷ که طی روزهای اخیر در شهر هیروشیما گرد هم آمدند، نسبت به افزایش تنش‌ها در دریای شرقی و دریای جنوبی چین و همچنین درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور پهناور آسیایی ابراز نگرانی کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سون در نشست با سفیر ژاپن گفت که توکیو با سایر کشورهای حاضر در اجلاس سران گروه ۷، اقدام به مخدوش‌سازی چهره چین، مداخله فاحش در امور داخلی، نقض اصول اساسی حقوق بین‌الملل و روح چهار سند سیاسی همکاری بین ژاپن و چین کرده است.

در بیانیه مشترکی که روز شنبه توسط کشورهای گروه ۷ صادر شد، در موضوعات مختلفی از تایوان و ادعاهای مالکیت دریایی چین گرفته تا باج‌گیری اقتصادی و نقض حقوق بشر در این کشور به پکن انتقاد شده و تنش‌های غرب با چین را نیز برجسته شده است.

طبق این گزارش، وزارت خارجه چین نیز در واکنش به این بیانیه گفت که قاطعانه با اظهارات و مواضع گروه ۷ مخالف است و سفیر ژاپن را به عنوان بخشی از اعتراض خود به میزبانی این اجلاس احضار کرده است.

به نوشته وبگاه «الجزیره»، معاون وزیر خارجه چین در این‌باره تصریح کرد که اقدامات ژاپن برای حاکمیت، امنیت و منافع توسعه‌محور چین مضر است.

سون در این‌باره توضیح داد: «ژاپن باید درک خود از چین را اصلاح کرده، خودمختاری راهبردی را درک کند، به اصول چهار سند سیاسی بین چین و ژاپن پایبند باشد و به‌صورت واقعی توسعه پایدار روابط دوجانبه را با نگرش سازنده ترویج کند».

پیش از این نیز سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن متهم کردن کشورهای گروه ۷ به حمایت از جدایی‌طلبی تایوان، گفته بود که آنها در اظهارات خود هیچ اشاره‌ای به مخالفت با نیروهای جدایی‌طلب در این جزیره نکردند. (جزئیات بیشتر)

سفیر ژاپن در پکن اما این موضع چین را رد کرده و مدعی شد که طبیعی است گروه ۷ مانند گذشته به موضوعات مورد منفعت مشترک اشاره کند و تا زمانی که رفتار چین در موارد ذکر شده تغییر نکند در آینده به این کار ادامه خواهد داد.

بر این اساس، تارومی به سون گفت: «اگر چین خواستار عدم اشاره به آن مسائل نگران‌کننده است، ابتدا باید گام‌های مثبتی را برای رسیدگی به این مسائل بردارد».

پایان پیام/م

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.