قلیچدار اوغلو به حمایت "سینان اوغان " از رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه واکنش نشان داد و گفت : اکنون آشکار شد که چه کسانی در کنار این کشور زیبا می ایستند و چه کسانی از فروش آن حمایت می کنند.

قلیچدار اوغلو : اکنون آشکار شد چه کسانی در کنار ترکیه می ایستند و چه کسانی آن را می فروشند

به گزارش قدس آنلاین، کمال قلیچدار اوغلو در واکنش به حمایت «سینان اوغان» در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از اردوغان در توئیتر نوشت: ما آمده ایم تا این کشور را از تروریسم و پناهندگان نجات دهیم. این یک همه پرسی واقعی است و هیچ کس نمی تواند از این پس کسی را فریب دهد.

قلیچدار اوغلو در پیامی به شهروندان ترکیه اضافه کرد: از هشت میلیون شهروند و همه جوانانی که به پای صندوق های رای نیامدند می خواهیم این بار به پای صندوق ها بیایند و در رای گیری شرکت کنند.

«سینان اوغان» نامزد ائتلاف «آتا» در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در دور نخست این رقابت توانسته بود بعنوان نفر سوم انتخابات، تنها ۵.۱۷ درصد آرای مردمی را کسب کند، امروز دوشنبه اعلام کرد در دور دوم انتخابات از رجب طیب اردوغان نامزد اتلاف جمهور حمایت می‌ کند.

اوغان در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مجموع حدود ۲ میلیون و ۸۳۱ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این انتخابات را کسب کرد و از راهیابی به دور دوم باز ماند.

شورای عالی انتخابات ترکیه چند روز پیش با انتشار نتایج قطعی و رسمی انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور که در تاریخ ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار شد، اعلام کرد که در این رقابت سیاسی، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و رئیس جمهور کنونی ۲۷ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۴۹ رای از مجموع آرای مردمی معادل ۴۹.۵۲ درصد از آرای معتبر را کسب کرده و نتوانست حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای را در دور نخست کسب کند.

بر اساس اعلام این نهاد، کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و نزدیک‌ترین رقیب اردوغان نیز در دور اول انتخابات با کسب ۲۴ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۷۸ رأی معادل ۴۴.۸۸ درصد آرای مردمی به همراه اردوغان به دور دوم راه یافت.

پس از اعلام این نتایج و کسب آرای نزدیک به هم از سوی دو رقیب راه یافته به دور دوم، همه چشم‌ها به سینان اوغان نامزد سوم و شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دوخته شد چرا که اعلام حمایت او و رای دهندگانش از یکی از دو نامزد حاضر در دور دوم، سرنوشت انتخابات جاری ترکیه را تعیین خواهد کرد.

اوغان در یک هفته گذشته دیدارهای متعددی با احزاب و فعالان سیاسی ترکیه از جمله با اردوغان و قلیچدار اوغلو برای اعلام حمایت خود داشته و اعلام کرد که پس از ارزیابی مذاکره با همه طرفین، موضع انتخاباتی خود را اعلام خواهد کرد.

وی با اعلام مواضع خود در بیانیه‌ای ۱۱ ماده‌ای که بیشتر نشان دهنده تمایلات ملی گرایانه وی بود، اعلام کرد که وفادار به مرام و راه کمال آتاترک بنیانگذار جمهوری ترکیه وفادار بوده و از هواداران و همدستان تروریست‌ها و به خصوص حزب دموکراتیک خلق حمایت نخواهد کرد.

این موضع اوغان به معنی اعلام حمایت ضمنی وی از اردوغان دیا حداقل سکوت وی در اعلام حمایت از دو نامزد حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تعبیر شد ولی او امروز به طور رسمی اعلام کرد که در دور دوم انتخابات از اردوغان نامزد ائتلاف جمهور حمایت می کند.

اوغان در بیانیه اعلام حمایت خود از اردوغان اظهار کرد: در شرایط بسیار سختی وارد انتخابات شده و در شرایط برابر و ناعادلانه رقابت کردم و ملی گرایی ترک و کمالیسم(مصطفی کمال آتاترک) را در دستور کار کشور قرار داده و رای دهندگان ملی گرای ترک را دوباره به کادر اصلی سیاست وارد کردیم.

وی ادامه داد: با این کار، آگاهی کافی در مورد پناهجویان ایجاد کرده و از تسلط گروه های تروریستی در سیاست ترکیه کردیم.

اوغان بقای ملت ترکیه را اساس سیاست و هدف غایی خود عنوان کرد و گفت: خطوط قرمز خود را برای هر دو نامزد بیان کردم و بر همین اساس، در دور دوم انتخابات از رجب طیب اردوغان حمایت خواهیم کرد.

رسانه‌های ترکیه اعلام حمایت اوغان از اردوغان که به مواضع ملی گرایانه افراطی و مخالفت جدی با پناهجویان و مهاجران خارجی مشهور است، به معنای توافق پشت پرده در خصوص واگذاری یک وزارتخانه به وی عنوان کردند در حالی که وی دو روز پیش بعد از دیدار با اردوغان اعلام کرد که در جایی که معاونت رئیس جمهوری در دسترس است، تن به وزارت نخواهد داد.

بنا به تحلیل انتخاباتی منتشر شده در روزنامه حریت، رای دهندگان حامی سینان اوغان نیز که شامل ملی گرایان، منقتدان جریان و حزب حاکم به رهبری اردوغان و نیز از مخالفان کمال قلیچداراوغلو و ائتلاف میز ششگانه هستند، ممکن است در دور دوم انتخابات به سه گروه تقسیم شوند به طوری که بخشی از آنها ممکن است رای ندهند و سکوت کنند، بخشی به قلیچداراوغلو و تعدادی هم به اردوغان رای دهند.

به نوشته این رسانه، با توجه به تمایلات ملی گرایانه در دولت اردوغان و مخالفت جدی او با گروه‌های تروریستی، احتمال زیادی وجود دارد که جمع زیادی از ۵.۱۷ درصد از رای دهندگان سینان اوغان در دور دوم به اردوغان رای دهند.

بر اساس نتیجه قطعی و رسمی دور اول انتخابات ترکیه که امروز در روزنامه رسمی این کشور نیز منتشر شده است، از میان حدود ۶۰ میلیون و ۷۲۲ هزار نفر واجد شرایط رای دادن که برای حضور در پای صندوق های رای ثبت نام کرده بود، حدود ۵۳ میلیون و ۹۹۴ هزار نفر در انتخابات رای دادند.

بر اساس نتیجه قطعی اعلام شده، در این دو انتخابات، ۵۲ میلیون و ۹۷۳ هزار رای صحیح شمارش شده و حدود یک میلیون و ۲۱ هزار رای نیز نامعتبر و باطله بوده است.

شورای عالی انتخابات ترکیه، میزان مشارکت در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را ۸۸.۹۲ درصد اعلام کرد.

مردم ترکیه در روز ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(هفتم خردادماه ۱۴۰۲) از میان دو نامزد اردوغان و قلیچداراوغلو که بیشترین رای انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورده‌اند، یک نفر را به عنوان رئیس جمهور دوره سیزدهم انتخاب می کنند.

«احمد ینر» رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه از پیش بینی ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان برای اخذ آرای این دوره از انتخابات حساس خبر داد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای نخستین بار در تاریخ این کشور به دور دوم کشیده شده است.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.