یک کارشناس اقتصادی گفت: زمانی که شما مصرف برق بخش خانگی را کنترل می‌کنید، برق مازاد به صنایع کشور هدایت می‌شود و اگر این تولید به صادرات ختم شود یا از واردات محصولی جلوگیری کند، ارز از کشور خارج نشده و حتی ارز ایجاد می‌شود.

افزایش رضایتمندی مردم با اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی برق/ در روز اول اجرای طرح به اندازه تولید ۵ نیروگاه صرفه‌جویی شد

به گزارش قدس آنلاین رضا اسفندیاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به طرح دولت برای صرفه‌جویی برق اظهار داشت: در اولین روز اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی نزدیک به ۸۰۰ مگاوات صرفه‌جویی برق معادل ۵ نیروگاه گازی کاهش مصرف داشتیم که این مسئله بیانگر اتفاق مثبتی است که در حوزه انرژی کشور رخ داده است.

این کارشناس اقتصادی، با اشاره به اینکه مسئله ناترازی انرژی مسئله روز کشور است، گفت: پاسخ‌هایی که ما به این مسئله می‌دهیم اهمیت دارد، می‌توان همانند آبان ۹۸ با شوک قیمتی به مواجهه با مسئله مصرف انرژی رفت و می‌توان مشابه طرح پاداش صرفه‌جویی رویکردی تشویق‌محور در دستورکار قرار داد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد شوک قیمتی به نارضایتی گسترده اجتماعی ختم خواهد شد و تورم انتظاری را به دنبال دارد، گفت: با استفاده از ابزار تعرفه در رویکردهای تشویق‌محور، مردم پای کار می‌آیند و از طرفی انگیزه کاهش مصرف دارند و می‌توان بدون هیچ‌گونه نارضایی اجتماعی، زمینه کاهش مصرف را فراهم کرد.

اسفندیاری ضمن تأکید بر اینکه در حوزه انرژی باید با برنامه‌ریزی حرکت کنیم، گفت: لازمه حرکت به سوی یک نظام پایدار در بخش انرژی کشور، اتخاذ تصمیمات ذکر شده است و باید این برنامه‌ها تدریجاً به اجرا نزدیک شده و درنهایت به حل مسئله ختم شود.

*اثر پاداش صرفه‌جویی در کنترل تورم

وی ادامه داد: کشورهای دنیا با استفاده از ابزار تعرفه‌گذاری، مصرف را کنترل کردند و با توجه به شرایط اجتماعی - اقتصادی ایران رویکرد تشویق‌محور پاداش صرفه‌جویی می‌تواند پاسخ مناسب به این مشکل در کشور باشد.

این کارشناس اقتصادی در تشریح اینکه پاداش صرفه‌جویی تا چه اندازه بر کنترل تورم اثربخش است، گفت: زمانی که شما مصرف برق بخش خانگی را کنترل می‌کنید، برق مازاد به صنایع کشور هدایت می‌شود و پس از آن چرخ تولید چرخیده و اگر این تولید به صادرات ختم شود یا از واردات محصولی جلوگیری کند، ارز از کشور خارج نشده و یا ارز ایجاد می‌شود که زمینه جلوگیری از تورم است و این یکی از مصادیق کنترل تورم با استفاده از این طرح به حساب می‌آید.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.