وزارت کشور عربستان سعودی امروز از اعدام یک جوان شیعه اهل منطقه شیعه‌نشین شرقیه خبر داد و ادعا کرد که این فرد، برای یک کشور متخاصم جاسوسی می‌کرده است.

اعدام چهارمین جوان شیعه در کمتر از ۲۴ ساعت در عربستان سعودی

به گزارش قدس آنلاین، وزارت کشور عربستان سعودی امروز سه‌شنبه (دوم خرداد) از اجرای حکم اعدام  یکی دیگر از جوانان شهر «قطیف» در شرق این کشور خبر داد. 

این نهاد سعودی با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که این فرد، به اتهام «جاسوسی برای یک کشور متخاصم» و خروج غیر قانونی از عربستان اعدام شده است. این نهاد سعودی مدعی شد که فرد اعدام شده، در حال آموزش استفاده از سلاح بوده و برای انجام حملات آماده می‌شده است.

شبکه خبری العربیه ضمن نقل این بیانیه، گزارش داد، این حکم در منطقه شرقیه اجرا شده است. «احمد بن علی بن معتوق آل بدر» نام این فرد بوده است. شرق عربستان سعودی عمدتا شیعه نشین است و اهالی آن عموماً به دلایل سیاسی بازداشت و محاکمه می‌شوند. 

وزارت کشور عربستان همچنین ادعا کرد که این فرد، استفاده از سلاح را آموزش می‌داده سلاح نیز قاچاق کرده است تا طرح خود را عملیاتی کند که هدف از آن، «اخلال در امنیت» این کشور بوده است. در این بیانیه، نام کشور ادعایی که بن معتوق برایش جاسوسی می‌کرده، ذکر نشده است.

عربستان روز گذشته نیز  سه جوان شیعه را اعدام کرد.«حیدر بن حسن بن عبدالله مویس»، «حسن بن عیسی بن احمد آل مهنا» و «محمد بن ابراهیم بن جعفر امویس» نام این افراد بوده است.

اتهام این جوانان اهل قطیف طبق ادعای وزارت کشور عربستان سعودی، آموزش کار با سلاح و ساخت بمب در یک پادگان خارج از این کشور و متعلق به یکی از گروه‌های ضد عربستان سعودی عنوان شده اما منابع مخالف عربستان علت را صرفاً سیاسی دانسته‌اند.

وبگاه شبکه خبری نبأ از مخالفان عربستان سعودی با پوشش این خبر از این رویداد به نام «ادامه جنایت نظام سعودی» یاد کرد و نوشت: «اعدام سه نفر دیگر به دلیل ابراز عقیده و بیان».

«سازمان حقوق بشری اروپایی سعودی» نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تکرار اعدام‌ها برای افرادی که به دلیل امور آزادی بیان بازداشت هستند، گفت، «این اعدام‌ها نشان دهنده دروغ بودن ادعای مقامات رسمی سعودی درباره محدود شدن مجازات اعدام به جرایم بسیار خطرناک است. اعدام سه نفر از متهمان آزادی بیان، نگرانی را دوچندان می‌کند». 

همچنین «فؤاد ابراهیم» فعال سیاسی سرشناس مخالف نظام آل سعود در واکنش به این خبر گفت، «بازی کشتار بیهوده تمامی ندارد. روایت رسمی از قبل آماده است. جایی هم برای ذکر اعترافات قربانیان یا حتی دفاع از خود هم وجود ندارد... پایان این سریال خونین، پایان این نظام سعودی است که با قتل درآمیخته شده و مشروعیت اخلاقی و مردمی ندارد».

وزارت کشور سعودی در ادامه ادعاهای خود این سه جوان شیعه را به جمع‌آوری سلاح و مهمات و همچنین تلاش برای خارج کردن افراد تحت تعقیب در عربستان به خارج از این کشور متهم کرد. حکم اعدام این سه نفر پس از تأیید در دادگاه تجدیدنظر و دادگاه عالی و امضای پادشاهی سعودی صبح امروز در منطقه الشرقیه به اجرا در آمد.

از سال ۲۰۱۱ که همزمان با اعتراضات در کشورهای عربی، شرق عربستان و مناطق شیعه نشین نیز به پا خواستند، تاکنون دهها نفر از فعالان و معترضان به بهانه‌های امنیتی و ادعای مبارزه با تروریسم به دست دولت سعودی اعدام شده‌اند.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.