اختلافات شدید واشنگتن و پکن بر سر تراشه‌ها با هدف دستیابی به فناوری برتر، زنگ هشدار را نزد کارشناسان به صدا در آورده است به طوری که به گفته مدیر عامل یک شرکت فعال آمریکایی در ساخت نیمه‌رساناها، این رویارویی بیش از همه «خسارت هنگفتی» را به

خسارت هنگفت شرکت‌های فناوری آمریکایی در جنگ تراشه‌ها با چین

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه فایننشال تایمز نوشت: جنسن هوانگ (Jensen Huang) مدیرعامل شرکت «انویدا» شرکت چندملیتی آمریکایی فعال در زمینه نیمه رساناها هشدار داده که صنعت فناوری آمریکا در معرض خطر «آسیب شدید» قرار دارد که در نتیجه تشدید جنگ بر سر تراشه ها بین واشنگتن و پکن بروز کرده است.

وی با انتقاد از سیاست کنترل صادراتی دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت: چنین سیاستی که هدف از آن کاهش رشد تولیدات نیمه رسانا در چین بود، دست ما را بست و به ما اجازه نمی دهد تا تراشه های پیشرفته را به یکی از بزرگترین بازارهای این شرکت در جهان بفروشیم.

هوانگ افزود: در عین حال، شرکت های چینی ساخت تراشه های خود را با هدف رقابت با شرکت انویدا به عنوان پردازشگر برتر بازار در زمینه بازی ها، طراحی گرافیکی و هوش مصنوعی آغاز کرده است.

وی گفت: اگر چینی ها نتواند تراشه ها را از آمریکا بخرند خود آنها اقدام به ساخت آن خواهند کرد بنابراین آمریکا باید بسیار مراقب باشد. چین نقش مهمی در بازار صنعت فناوری دارد.

مدیر اجرایی تایوانی-آمریکایی شرکت انویدا به قانوگذاران آمریکایی هشدار داد درباره تحمیل مقررات بیشتری برای محدود کردن روابط تجاری با چین «فکر کنند».

فایننشال تایمز نوشت: تلاش های آمریکا برای محروم کردن چین از خرید یا توسعه تراشه های پیشرفته به تهاجمی ترین جبهه در جنگ سرد جدید بین دو قدرت تبدیل شده است.

چند روز قبل از این هشدار هوانگ، مقام های چینی فعالیت شرکت آمریکایی میکرون در تولید تراشه حافظه رایانه در تمامی پروژه های زیرساختی چین را منع کردند.

شرکت انویدا مستقر در کالیفرنیا، از زمان تحمیل مقررات کنترل صادرات از سوی آمریکا در زمینه فناوری های هوش مصنوعی نتوانسته تراشه های پیشرفته خود را به مشتریان چینی خود بفروشد. این شرکت مجبور به تغییر پیکربندی برخی از تراشه های خود به منظور مطابقت آنها با قوانین آمریکا -که عملکردمحصولات فروخته شده در چین را محدود می کند-، شده است.

هوانگ گفت چین تقریباً یک سوم بازار صنعت فناوری ایالات متحده را تشکیل می دهد و جایگزینی آن، هم به عنوان منبع قطعات و هم به عنوان بازار نهایی محصولات این صنعت غیرممکن است.

بیشتر تراشه‌های پیشرفته جهان - از جمله تراشه های ساخت شرکت انویدیا - در تایوان تولید می‌شوند که پکن ادعا می‌کند بخشی از قلمرو این کشور است.

بایدن گفته است که اگر چین اقدام نظامی علیه تایوان انجام دهد، آمریکا مداخله خواهد کرد. اکنون تحلیلگران بیم آن را دارند که چنین درگیری به بروز اختلال شدید جهانی در تولید همه محصولات- از خودرو گرفته تا رایانه- منجر شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.