رییس کل دادگستری لرستان گفت: آموزش و پرورش لرستان باید نسبت به شناسایی و تعیین تکلیف کودکان بازمانده از تحصیل پیگیری لازم را به عمل آورد.

کودکان بازمانده از تحصیل لرستان شناسایی شوند

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین "سعید شهواری" در کارگاه نظام حمایت از اطفال و نوجوانان خرم آباد، اظهار کرد: تکامل مادی و معنوی جوامع انسانی را در گرو توجه به اطفال و نوجوانان است.

وی افزود: به جهت اهمیت این گروه از جامعه، متاسفانه برخی از قدرت‌ها بدون توجه به معیارهای انسانی، از این افراد به عنوان یک ابزار جهت تباهی جوامع مختلف استفاده کرده و آن‌ها را هدف تهاجم های فرهنگی خود قرار می‌دهند.

شهسواری به ویژگی انعطاف‌پذیری و الگوپذیری قشر کودک و نوجوان، اشاره و عنوان کرد: همراهی این ویژگی‌ها با برخی مشکلات خانوادگی و اجتماعی، حساسیت این گروه را دوچندان و زنگ خطر را به صدا درآورده است.

وی توجه به حقوق کودکان و نوجوان در اسلام را دارای جایگاه ویژه دانست و افزود: حقوق کودک در آیات و روایات متعددی مورد تاکید قرار گرفته، چنانکه پیش از تولد حقوقی مانند «انتخاب مادر شایسته، حق حیات جنین و ارث بری آن» و پس از تولد حقوقی، چون «انتخاب نام نیک، حق تغذیه و بازی، تعلیم و تربیت و تکریم و عدم هرگونه اعمال خشونت برای این افراد» ذکر شده است.

رئیس شورای قضایی لرستان با بیان اینکه ضعف در قوانین و مقررات حمایتی از کودک و نوجوان بی‌تاثیر در آسیب‌های اجتماعی نیست، تصریح کرد: به پشتوانه حقوق اسلامی و به موازات حقوق بشری در ایران طی سال ۱۳۷۲ با الحاق به کنوانسیون حقوق کودک نشان داده که همگام با دیگر کشورها به حقوق اطفال پایبند است.

وی با بیان اینکه قانون گذاران ایران با ایجاد سیاست حمایتی نشان دادند که کودک و نوجوان را بزه‌کار واقعی نمی‌دانند، افزود: با پیش‌بینی اقدام های تامینی و تربیتی، بزهکاری آنان را بیشتر معلول عوامل غیر خودی می‌دانند.

رئیس کل دادگستری لرستان به تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در راستای رعایت کرامت انسانی در سال ۱۳۹۲، اشاره کرد و گفت: با وضع این قانون گام بلندی در حمایت از این قشر از جامعه برداشته شده که نوآوری‌های زیادی را به همراه داشته است.

وی، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را ظرفیت خوبی دانست و افزود: متولی این امر بهزیستی است و نباید این قانون بر زمین بماند، در غیر این صورت باید با ترک فعل‌ها به طور جدی برخورد شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین شهواری افزود: دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان ظرفیت بسیار خوبی برای اجرای قانون است با این وجود، بازخورد جدی در استان نداشته و باید با پیگیری‌های لازم آثار آن در آینده بیشتر نمایان شود.

وی بر پررنگ کردن نقش مشاوران در دادگاه‌های ویژه کودکان و نوجوانان تاکید و افزود: با توجه به وجود کودکان کار و خیابانی در استان، لازم است اداره بهزیستی و اداره کار نسبت به ساماندهی و تعیین تکلیف این افراد اقدام کنند.

رییس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه کودک آزاری باید آسیب‌شناسی شود، گفت: در دفتر حمایت این موضوع باید مطرح و تکلیف نهادها در قبال این افراد مشخص و هر دستگاهی به وظیفه خود عمل کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.