دبیر علمی چهارمین جشنواره خودنویس در آئین رونمایی از پوستر جشنواره گفت: اقتدار و عزت ملی را موضوع اصلی این دوره از جشنواره خودنویس قرار داده‌ایم.

اقتدار و عزت ملی موضوع چهارمین جشنواره خودنویس است

به گزارش قدس آنلاین، مراسم رونمایی از پوستر چهارمین دوره جشنواره خودنویس عصر چهارشنبه ۳ خرداد با حضور قاسمعلی فراست نویسنده و مدرس، هادی خورشاهیان دبیر علمی چهارمین دوره خودنویس، احسان رضایی مدرس و نویسنده، میرشمس الدین فلاح هاشمی مدیرعامل نشر صاد در سالن اجتماعات خبرگزاری مهر برگزار شد.

هادی خورشاهیان دبیر علمی چهارمین دوره خودنویس با اشاره به این دوره از مسابقه داستان نویسی، گفت: آئین رونمایی از پوستر دوره چهارم خودنویس را به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر داریم و این دوره از مسابقه داستان نویسی را در حوزه اقتدار ملی برگزار می‌کنیم.

اقتدار عزت ملی موضوع چهارمین جشنواره خودنویس است

وی با اشاره به اساتید متخصص و موفق در دوره‌های مختلف خودنویس گفت: تک تک اساتید خودنویس از متخصصان و افراد موفق هستند که آثار موفقی را خلق کرده اند. بنظرم بهترین رمان حوزه دفاع مقدس را آقای قاسمعلی فراست در سن ۲۳ سالگی با عنوان «نخل های بی سر» را نوشت. همچنین در آن دوران کتاب زمین سوخته احمد محمود هم جزو کتاب‌های موفق و اولیه حوزه دفاع مقدس بود. احساس رضایی از دیگر اساتید خودنویس به شمار می‌رود که در حوزه‌های مختلف همچون تاریخ و جغرافیا اطلاعات بسیاری دارد.

خورشاهیان گفت: در دوره‌های مختلف خودنویس کتاب‌های مختلفی از نویسندگان تازه کار منتشر می‌شود که می‌توان به دوره دوم اشاره کرد و در آن دوره ۶ اثر به سرانجام رسید و دو اثر دیگر منتشر شد.

زنان تاریخ ایران موضوع بخش ویژه چهارمین جشنواره خودنویس شد

در ادامه فلاح هاشمی مدیرعامل نشر صاد گفت: چهار سال از آغاز به فعالیت خودنویس می‌گذرد که سرانجام به نشر صاد رسید. در این دوره مسیر را با هدف کشف و پرورش استعداد ادامه می‌دهیم و سعی مان بر این است تا از نویسندگانی که استعداد دارند اما جرأت انتشار ندارند و یا از شرایط انتشار اثر برخورد نیستند، ادامه می‌دهیم.

وی افزود: در دوره چهارم خودنویس موضوع عزت ملی را و در بخش ویژه موضوع زنان تاریخ ایران را مدنظر قرار داده ایم.

مدیرعامل نشر صاد گفت: متقاضیان طرح‌های برگزیده را برای خودنویس ارسال می‌کنند و پس از ارزیابی داوران، ۲۰ طرح انتخاب می‌شود. تک تک صاحبان ۲۰ طرح انتخابی زیر نظر نویسندگان و مربیان بزرگ کشور آموزش داده می‌شوند و در نهایت طرح‌ها تبدیل به رمان و داستان بلند خواهند شد و توسط نشر خودنویس منتشر می‌شوند.

اقتدار عزت ملی موضوع چهارمین جشنواره خودنویس است

وی افزود: بسیاری از نویسندگانی که در خودنویس آموزش دیدند و رشد کردند، اسامی شأن را در جشنواره‌های بزرگ ادبیات کشور شاهد هستیم و حتی برخی از آنها در استان‌های خودشان مدرس هستند و هنرجویانی را پرورش می‌دهند.

فلاح هاشمی گفت: از تفاوت‌های خودنویس با سایر مؤسسات و ناشران دیگر این است که برای آموزش مبلغی از هنرجو نمی‌گیرد درحالی که امروز شاهد هزینه‌های بسیاری در امر آموزش ادبیات داستانی هستیم. همچنین پس از حضور افراد در خودنویس، آنها را رها نمی‌کنیم و همیشه حامی آنها هستیم حتی اگر قصد چاپ کتاب شأن را در دیگر انتشارات داشته باشند، ما به آنها کمک می‌کنیم.

وی افزود: خبرهای بسیاری دارم که این خبرها را در اواخر خرداد و اوایل تیرماه رسانه‌ای خواهم کرد.

مدیرعامل نشر صاد گفت: عزت ملی موضوع کلی این دوره از جشنواره خودنویس بوده و دارای محورهای مختلف است که می‌توان به موضوع اقوام اشاره کرد. چراکه برخی از اقوام سابقه مبارزه دارند و برخی دیگر در این مسیر فعالیت‌های تأثیرگذاری را انجام داده اند. ما سعی کرده ایم به این موضوعات در محورهای مختلف جشنواره توجه کنیم. بخش ویژه جشنواره هم به موضوع زنان بزرگ تاریخ ایران اختصاص دارد. زنانی که در بحث مبارزه، فعالیت‌های بسیاری داشته اند.

چرا راویان فرماندهان جنگ امروز کتابی را منتشر نکرده اند؟

در ادامه قاسمعلی فراست نویسنده و مدرس گفت: برای نوشتن در وادی ادبیات دو نکته حائز اهمیت دارد. اول آنکه آدم‌هایی که خودشان را باور ندارند و به رسمیت شناخته نشده اند و در ابتدای راه هستند، جایی پیدا شود تا جذب و انگیزه مند شوند. دوم آنکه به خودآگاهی برسند و مورد تشویق قرار بگیرند.

وی ادامه داد: اگر ما به آدم‌ها هم انگیزه دهیم و هم آنکه خودشان را به واسطه تشویق‌ها و تقدیرها آگاهی یابند، قطعاً در آن زمینه می‌توانند پیشرفت کنند.
این نویسنده گفت: ما شاهد آثاری از نویسندگان جوان ساکن روستای دور افتاده‌ای بودیم که به سختی در آن روستا کتاب پیدا می‌شد و آثارشان در جشنواره‌های ادبی خوش درخشید و حتی رتبه یک جشنواره را به خود اختصاص داده بود. نمونه‌های زیادی را شاهد هستیم؛ این جوانان باید تشویق شوند و آثارشان چاپ شود؛ چراکه این امر سبب می‌شود که علاوه بر تشویق، به خودباوری و خودآگاهی هم برسند.

وی افزود: با برگزاری جشنواره‌ها نهالی کاشته می‌شود و اگر جشنواره‌ای ادامه یابد، آن نهال تبدیل به نخلستان می‌شود. متأسفانه اشکال کار جشنواره‌ها این است که پس از چند سال برگزاری، تعطیل و پس از مدتی برگزیدگان رها می‌شوند درحالی که ارتباط گرفتن باعث می‌شود که آنها با امید و تعلق خاطر بیشتری کار کنند.

اقتدار عزت ملی موضوع چهارمین جشنواره خودنویس است

این مدرس دانشگاه گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از بدو تأسیس نقش تأثیرگذاری داشته است و امروز بسیاری از بزرگان حوزه سینما، تئاتر، ادبیات ریشه در کانون پرورش فکری داشته اند.

وی با اشاره به سوم خرداد؛ سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: نگاهم به سوم خرداد تنها به عنوان روز آزادسازی خرمشهر نیست بلکه سوم خرداد روز آشنایی با فرهنگ و دایرةالمعارف جدید است. من سوم خرداد در خرمشهر مصداق عملی و عینی همبستگی، فداکاری، وطنم، کشورم و خاکم را با چشمان خودم دیدم، باور کردم و احساس کردم.

فراست گفت: سوم خرداد تنها روز آزادسازی خرمشهر نیست بلکه یک فرهنگ و دنیایی است که هیچ زمانی نمی‌توان آن را فراموش کرد.

وی افزود: در آن ایام شاهد بودم که وقتی بسته‌ای که از کردستان یا هر نقطه کشور به جبهه‌ها می‌رسید، باز می‌کردیم نامه‌ای درون آن یافت می‌شود که نوشته بودم: پسرم؛ فرزندم؛ من هیچ چیز دیگری نداشته ام که بفرستم به غیر از این که برایتان فرستادم. در آن زمان آنقدر منقلب می‌شدم که نمی‌دانستم باید چه بگویم. تک تک این صحنه‌ها، جایش در ادبیات، سینما، رمان، فرهنگ و هنر کشور خالی است. ای کاش می‌شد می‌توانستیم تک تک آن را در بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر قرار دهیم، شاید الان قدری دیر شده است اما می‌توان اقداماتی را انجام داد.

این نویسنده گفت: صرفاً دانستن اینچنین وقایع از جنگ کافی نیست باید بستری باشد تا بتوان در آن به واسطه هنر، آثاری را در حوزه ادبیات، فیلم و سریال خلق کرد.

وی ادامه داد: یکی از ابتکارات جنگ این بود که به همراه هر فرمانده ای، یک راوی اعزام می‌کردند تا راوی تک تک اتفاقات و مسائل را یادداشت کند. چرا امروز این وقایع چاپ نشده است؟ بنظرم بی انصافی است که چنین وقایعی تا کنون منتشر نشده است.

دنیای مدرن سبب شده است دوستان جوان در انتشار آثارشان شتاب داشته باشند

در ادامه احسان رضایی نویسنده و منتقد گفت: در همه جای دنیا برای نویسندگان تازه کاری که قصد دارند تا آثارشان را چاپ کنند و به جامعه معرفی شوند، کار دشواری است و بر اساس آمار منتشره ۵ درصد از کل صنعت نشر برای چاپ کتاب اولی‌ها است و ۹۵ درصد مربوط به نویسندگانی است که چندین اثر منتشر کرده اند. به نظر می‌رسد این رقم در کشورمان بیشتر است.

وی افزود: تعداد ناشران در کشورمان بیشتر است و بهتر است بگوییم تعداد ناشران کاسب کار بیشتر است و برای دریافت آثار نویسندگان کتاب اولی هزینه بیشتری را دریافت می‌کنند. همیشه به دوستان جوان می گویم این اقدام را نکنید و وارد روابط ناسالم چرخه نشر نشوید، چراکه ناشران اصیل این چنین ناشران کاسب کار را می‌شناسند و زمانی که فرد کتابش را برای چاپ دست این ناشران می‌سپارند، همه متوجه می‌شود که او برای چاپ کتاب هزینه کرده است به همین دلیل نویسنده دیگر نزد ناشران اصیل و صاحب تخصص اعتباری ندارد و به نوعی اعتبارش را از دست می‌دهد.

اقتدار عزت ملی موضوع چهارمین جشنواره خودنویس است

این نویسنده ادامه داد: مسابقات ادبیات در این نقطه اهمیت پیدا می‌کنند تا بتوانند استعدادهای ادبیات را شناسایی کنند و البته اهمیت خودنویس در این موضوع است که نه تنها مسابقات را برگزار می‌کند بلکه به انتشار کتاب‌های شأن می‌پردازد تا جایی که سه اثر صاحب طرح برگزیده را منتشر می‌کند.

وی با اشاره به شتاب نویسندگان جوان برای چاپ آثارشان گفت: لایک شدن محتوای نویسندگان سبب می‌شود تا دچار یک توهم شوند و همین امر سبب به خطا رفتن دوستان جوان و حرفه‌ای می‌شود. لایک ها در فضای مجازی منجر به تغییر مسیر ادبی آنها می‌شود.

رضایی گفت: این شتاب در زندگی مدرن به دوستان جوان می‌گوید که زودتر کتاب‌ها را منتشر کنند درحالی که در گذشته اینچنین نبود و مطالب به دفعات متعدد در رفت و بازگشت‌ها اصلاح می‌شد و در این رفت و آمدهای نگارش مطالب، نویسنده مطالب بسیاری را یاد می‌گرفت.

وی ادامه داد: امروزه به واسطه ناشران کاسب کار و با این سرعت دنیای مدرن، دوستان جوان یادشان می‌رود که فعالیت‌های شأن را در مسیر پژوهش و تحقیق پیش بگیرند تا مطالب جدیدی را یاد بگیرند.

این نویسنده گفت: عزت ملی موضوعی است که در دوره چهارم خودنویس مدنظر قرار گرفته شده است. برای این موضوع حساسیت و توجه زیادی وجود دارد به همین دلیل کار دوستان جوان در این حوزه بسیار سخت‌تر می‌شود؛ بنابراین خواهش می‌کنم موضوع پژوهش را جدی بگیرید.

وی افزود: برخی از موضوعات خوب است اما حیف برایش کار پژوهشی شاهدش نیستیم. این موضوع را مخاطب متوجه می‌شود چراکه ما با نسلی از مخاطبانی روبرو هستیم که با رمان‌ها و فیلم‌های روز دنیا روبرو هستند و سلایق شأن فرق کرده است. مخاطب امروز با جریان‌های ادبی روز دنیا آشناست.

در پایان نشست، پوستر چهارمین جشنواره خودنویس با حضور قاسمعلی فراست نویسنده و مدرس، هادی خورشاهیان دبیر علمی چهارمین دوره خودنویس، احسان رضایی مدرس و نویسنده، میرشمس الدین فلاح هاشمی مدیرعامل نشر صاد رونمایی شد و هر یک از آنها با نگارش جمله‌ای، امضایی بر روی پوستر داشتند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.