مدیر جهادکشاورزی آزادشهر واقع درشرق استان گلستان با اشاره به وقوع ۲ فقره آتش سوزی در مزارع گندم این شهرستان گفت: براثر این حریق‌ها هشت هکتار از گندمزارهای ۲ روستای "سیدآباد نیلی و تیلان" ۱۰۰ درصد دچار خسارت شدند.

هشت هکتار از گندمزارهای آزادشهر طعمه حریق شد

به گزارش قدس انلاین، حسین ممشلی  افزود: این ۲ حادثه براثر سهل انگاری چند کشاورز و آتش زدن بقایا و سفال گندم برداشت شده مزارع اطراف و سرایت آن به مزارع برداشت نشده در ۲ روستای سیدآباد و تیلان رخ داد.

وی اضافه کرد: براثر این آتش سوزی‌ها ۷.۵ هکتار از مزارع گندم روستای سیدآباد نیلی و نیم هکتار از مزارع روستای تیلان دچار ۱۰۰ درصد خسارت شد.

ممشلی، متوسط برداشت گندم در مزارع دچار حریق شده را بین ۲ تا چهار تن در هکتار اعلام کرد و ادامه داد: براثر این حادثه دسترنج هشت ماهه کشاورزان این ۲ روستا از بین رفت.

مدیر جهادکشاوروزی آزادشهر ادامه داد: این حریق با تلاش اهالی روستا مهار و از سرایت آن به مزارع بیشتر جلوگیری شد.

وی بابیان اینکه آتش زدن بقایای زراعی علاوه بر اینکه به بافت خاک و مواد آلی و معدنی آن آسیب جدی می‌زند، به دیگر کشاورزان نیز خسارت وارد می‌کند، اظهارداشت: کشاورزان باید از آتش زدن بقایای محصول برداشت شده که جرم نیز محسوب می‌شود، بشدت خودداری نمایند.

ممشلی همچنین با اشاره به سطح زیرکشت گندم در سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ در آزادشهر، گفت: سطح زیرکشت این محصول ۱۴ هزار و ۱۴ هکتار است که به سبب کم بارشی و وقوع خشکسالی با کاهش ۳۰ درصدی محصول مواجه خواهیم بود.

وی، پیش بینی امسال تولید گندم در آزادشهر را حدود ۳۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: برداشت گندم از اول خردادماه جاری در این شهرستان آغاز و ۲ مرکز خرید نیز برای تحویل محصول کشاورزان پیش بینی شده است.

شهرستان آزادشهر با افزون بر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۹ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.