معاون اول رئیس جمهور دیپلماسی فعال و توسعه روابط اقتصادی با کشورهای جهان را نقطه قوت دولت سیزدهم خواند و از سفارتخانه ها و سفرای کشورمان به عنوان ابزار اصلی و مهم در راستای جهش اساسی اقتصادی کشور یاد کرد.

مخبر: دیپلماسی فعال و توسعه روابط اقتصادی نقطه قوت دولت سیزدهم است

به گزارش قدس آنلاین، محمد مخبر امروز در گردهمایی سفرا، روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور که با حضور مسوولان وزارت امور خارجه و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: در بستر سیاست خارجی دولت سیزدهم، فضای همکاری و تعامل ایران با کشورها کاملا متفاوت و متحول شده است که می توان با قدرت بر سر منافع ملی کشور با سایر کشورها مذاکره و چانه زنی کرد.

وی افزود: باید سفرای ایران از استعدادها و ظرفیت های داخلی کشور در حوزه های مختلف کاملا آگاه باشند تا بتوانند در کشورهای محل ماموریت خود برای بخش خصوصی و طرف خارجی جذابیت و علاقه مندی اقتصادی ایجاد کنند.

مخبر بر ضرورت ایجاد بسترها، امکانات و ملزومات مورد نیاز سفارتخانه‌های ایران در کشورهای خارجی برای پیگیری سیاست ها و دیپلماسی اقتصادی دولت مردمی تاکید کرد و گفت: باید با ایجاد هماهنگی و همکاری بین دستگاه های مختلف اداری و اجرایی کشور مسیر برای ارزآوری و فرصت‌سازی اقتصادی روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی در سایر کشورها هموار شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه اولویت مباحث اقتصادی، رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم است، تصریح کرد: در گذشته سفارتخانه های کشور بیشتر نقش سیاسی خود را ایفا می کردند و به نقش اقتصادی سفارت ها کمتر توجه می شد اما اکنون سفارتخانه ها و سفرای ایران ابزار اصلی و مهم در راستای جهش اساسی اقتصادی کشور هستند.

مخبر خاطرنشان کرد: از سفارت های ایران انتظار می رود تا تفاهم‌ها و توافق‌های سفرهای خارجی رییس جمهور و همچنین مقامات کشورهای دیگر به ایران را با قوت پیگیری کنند تا مانعی بر سر اجرای این تفاهمات باقی نماند.

وی با اشاره به تغییرات جدی و جدید در عرصه بین الملل و معادلات سیاسی بین کشورها در دو سال گذشته، خاطرنشان کرد: هژمونی و نفوذ اقتصادی دلار و سیاست های خارجی آمریکا نسبت به گذشته افول قابل توجهی داشته است و این کشور دیگر نمی تواند همانند گذشته و به واسطه حاکمیت دلار ، مسائل و مشکلات اقتصادی خود را با کمترین هزینه حل و فصل کند و بار مسائل خود را بر دوش دیگر کشورها بیندازد.

معاون اول رییس جمهور همچنین اهمیت دلارزدایی از سیستم اقتصادی کشورها را خاطرنشان کرد و گفت: استقبال از ایده جمهوری اسلامی ایران برای دلارزدایی در اتحادیه پایاپای آسیایی که هفته گذشته با حضور مسئولان بانک مرکزی کشورهای عضو در تهران برگزار شد، نشان می دهد که در وضعیت جدید کنونی باید در دیپلماسی و ماموریت های سیاست خارجی کشور نیز تفاوت های اساسی ایجاد شود.

مخبر به دستاوردها و موفقیت های دولت در مدیریت کشور اشاره کرد و پیشرفت چشمگیر در توسعه اقتصاد دریا، تعریف و آغاز عملیات اجرایی ۶ خط انتقال آب از خلیج فارس به مناطق مرکزی، طراحی ۳۰ شهر ساحلی مولد کشاورزی، مسکونی و پایین دستی پتروشیمی، ساخت پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای و ۸ پالایشگاه متوسط و کوچک با ظرفیت ۱۵ میلیون تن تولید پتروشیمی را از جمله اقدامات و دستاوردهای دولت در طی ۲۱ ماه گذشته برشمرد.

وی افزود: بحث ترانزیت مزیت مهم کشور است که اگر خط ریلی رشت ـ‌ آستارا و کریدور شمال ـ جنوب در دو سال گذشته آغاز نمی شد قطعا سایر کشورها خط های جایگزین معرفی می کردند و در حال حاضر به مرحله ای رسیده ایم که کشورهای منطقه برای شرکت در کنسرسیوم خط مستقیم شمال ـ جنوب که ظرفیت جابجایی ۲۰۰ میلیون تن بار را دارد با جمهوری اسلامی ایران مذاکرات فشرده ای انجام می دهند.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: در کریدور شرق به غرب نیز تکمیل خط آهن زاهدان ـ چابهار و خرمشهر ـ بصره برای اتصال به کریدورهای مهم ریلی همسایگان شرقی و غربی آغاز شده که با تکمیل ۲۰ کیلومتر خط ریلی خرمشهر به بصره به کشورهای حوزه مدیترانه متصل می شویم.

مخبر با اشاره به دیگر اقدامات دولت همانند تولید ۶ هزار مگاوات برق در کشور، تحت پوشش قرار دادن تمام اقشار مردم در بیمه سلامت، پرداخت ۹۰ درصد از هزینه های ناباروری، خرید هواپیما و لوکوموتیو تاکید کرد: با وجود این اقدامات اما برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری نیاز داریم که بخشی از آن با مشارکت و همراهی ظرفیت های داخلی قابل تامین است اما بخش دیگری از این میزان سرمایه گذاری بسته به نقش پررنگ سفارتخانه های ایران در سایر کشورها و جلب مشارکت و تامین مالی سرمایه گذاران خارجی دارد و در این خصوص باید نقش و ماموریت های اساسی وزارت خارجه و سفارتخانه ها در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور مشخص و پررنگ شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.