برخی منابع خبری اعلام کردند که پس از درخواست «عبدالفتاح البرهان»فرمانده ارتش سودان از«آنتونیو گوترش» مبنی بر بازگشت فرستاده سازمان ملل در سودان، وی دیگر به این کشور باز نخواهد گشت.

فرستاده سازمان ملل به سودان برنمی‌گردد/ پرواز جنگنده‌ها در آسمان «ام درمان»

به گزارش قدس آنلاین، یک منبع دیپلماتیک سودانی در گفت وگو با این شبکه اعلام کرد که نماینده «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل بعد از درخواست البرهان به سودان بازنخواهد گشت.

وی گفت که هیات سازمان ملل در سودان به کار طبیعی خود ادامه خواهد داد تا بعد از انجام مشورت ها، فرستاده ویژه این سازمان در سودان انتخاب و جایگزین شود.

این منبع دیپلماتیک تاکید کرد که فرستاده ویژه سازمان ملل برای بازگشت به سودان ماجراجویی و بعد از پیام البرهان به گوترش، دولت سودان دیگر با وی تعامل نخواهد کرد.

البرهان فرمانده ارتش سودان که یکی از طرف‌های درگیری در این کشور است، اخیرا از دبیرکل سازمان ملل خواست «ولکر پرتس» فرستاده ویژه اش در امور این کشور را تغییر دهد.

البرهان در پیامی که به سازمان ملل فرستاد، مدعی شد که «ولکر پرتس» فرستاده سازمان ملل به سودان، از «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان دعوت به شورش می‌کند.

وی افزود: حضور پرتس در رأس هیأت دیپلماتیک سازمان ملل هیچ کمکی به اجرای مأموریت این هیأت برای حمایت از مرحله انتقالی در سودان نخواهد کرد.

البرهان اظهار کرد که سازمان ملل باید برای حفظ رابطه‌اش با سودان، پرتس را تغییر دهد.

وی همچنین نماینده سازمان ملل را متهم کرد که در گزارش خود موجب گمراهی افکار عمومی می شود.

البرهان ادعا کرد: اگر سیگنال مثبت و حمایتی از سوی برخی کشورهای و طرف‌ها از جمله پرتس وجود نداشت، حمیدتی دست به شورش نمی‌زد.

پرتس شنبه هفته گذشته پس از دریافت تهدید برای بیرون کردن هیأت سازمان ملل متحد، شهر بورت سودان را به سوی نیویورک ترک کرد.

پرتس آلمانی ژانویه ۲۰۲۱ به عنوان نماینده ویژه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و رئیس هیأت دیپلماتیک این سازمان برای کمک به سودان در دوران انتقالی موسوم به «یونیتامس» تعیین شد.

در تازه ترین تحولات سودان،صدای شلیک پراکنده در جنوب غربی شهر«ام درمان» بامداد روز شنبه در سودان شنیده می شود و جنگنده ها در آسمان این شهر به پرواز درآمدند.

پیش از این وزارت دفاع این کشور از همه نظامیان بازنشسته و تمام کسانی که قادر به حمل سلاح هستند، دعوت کرد که به نزدیک ترین مرکز نظامی بروند و برای حفظ امنیت خود سلاح دریافت کنند.

وزارت دفاع سودان همچنین اعلام کرد که نیروهای پشتیبانی سریع برخی دفاتر بین المللی را غارت کرده اند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شد که در نتیجه آن تاکنون دستکم حدود یک‌هزار تن کشته شدند.

درپی این درگیری‌ها همچنین حدود یک میلیون سودانی خانه و کاشانه خود را رها کرده و آوارده شدند.

همچنین براساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، حدود ۲۵ میلیون سودانی یعنی نیمی از جمعیت این کشور نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.