۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 877605

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: آمار ولادت در یک دهه گذشته سالانه یک هزار مورد در این استان کاهش داشته و از ۳۲ هزار نوزاد در اوایل دهه ۹۰ به ۲۲ هزار نوزاد در این دهه رسیده است.

آمار کاهشی ولادت در همدان

به گزارش قدس انلاین، دکتر محمد مهدی مجذوبی دوشنبه شب در نشست هم اندیشی با نخبگان دانشگاهی پیرامون جوانی جمعیت افزود: میزان باروری کلی در کشور ۱.۶۹ است و اگر به زیر ۱.۵ برسد در سیاه‌چاله جمعیتی گرفتار می‌شویم که خروج از آن بسیار سخت و دشوار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: میزان باروری کلی در استان همدان حدود ۱.۶۵ و زیر نرخ جایگزینی است که برای رسیدن به حد جایگزینی جمعیت باید به نرخ بالای ۲.۵ دست یابیم در حالیکه طی ۱۰ سال گذشته هرسال حدود هزار نفر از موالید کاهش یافته است.

مجذوبی بیان کرد: سال ۹۰ حدود ۲۴ هزار واقعه ازدواج در استان ثبت شده که هم اینک به ۱۲ هزار مورد کاهش یافته و این روند در کاهش موالید و جوانی جمعیت تأثیر بسزایی داشته است.

وی افزود: همچنین در دهه ۹۰ سن مادران در نخستین زایمان بین۲۰ تا ۲۴ سالگی بود که در سال ۱۴۰۰ سن مادران در اولین زایمان به ۳۰ تا ۳۴ سال رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان، سقط جنین، طلاق، اشتغال بی‌رویه خانم ها، ناباروری، نداشتن امنیت شغلی آقایان، شرایط اقتصادی و سبک زندگی را از علل موثر بر کاهش نرخ جمعیت دانست.

مدیرکل امور بانوان استانداری همدان نیز گفت: موضوع جمعیت، امروز به یک جنگ تبدیل شده بنابراین برای پیروزی در این جنگ باید جبهه‌ای متحد از مردم و حاکمیت تشکیل شود .

فاطمه ستاری نوید با بیان اینکه راهبرد اصلی کشور در حال حاضر افزایش جمعیت سپس تعالی خانواده است ادامه داد: برای تأمین اعتبار مورد نیاز اجرای قانون جوانی جمعیت خیرین نیز ورود و حمایت کنند تا دغدغه‌های درمان ناباروری و بضاعت محدود خانوار در افزایش تعداد فرزندان مورد حمایت خیرین قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.