سخنرانان مراقب باشند در سخنان خود از دایره انصاف خارج نشوند، از دروغ و تهمت و بردن آبروی افراد پرهیز نمایند.

آیت الله کریمی جهرمی: سخنرانان از دایره انصاف خارج نشوند

استاد حوزه علمیه قم گفت: سخنرانان مراقب باشند در سخنان خود از دایره انصاف خارج نشوند، از دروغ و تهمت و بردن آبروی افراد پرهیز نمایند.

هم‌زمان با دهه کرامت، معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) به همراه جمعی از مدیران فرهنگی و خادمین، با حضور در دفتر آیت الله کریمی جهرمی با ایشان دیدار کردند.

آیت الله کریمی جهرمی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به روایاتی که در عظمت شهر مقدس قم بیان شده است گفت: شاید کمتر شهری داشته باشیم که در لسان ائمه معصومین علیهم السلام- که همه از جایگاه وحی و الهام الهی سخن می‌گویند- این‌قدر، تعریف و تمجید شده باشد و به همین علت است که همیشه قم، ملجأ علمای بزرگ و طراز اول شیعه بوده است. علمای بزرگوار در ادوار مختلف، علاقه خاصی به این مرکز مقدس اسلامی که پایگاهی برای شناساندن خاندان رسالت و معارف حقه ی آنها است، داشته اند.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود، با اشاره به جایگاه والای حضرت فاطمه معصومه (س) بیان کرد: همین عبارت کوتاه «إنّ لکِ عندَ الله شأناً من الشأن» در عظمت این بانوی معظم کفایت می‌کند و اگر انسان تا قیامت هم در این جمله بیندیشد، وقت بگذارد و مطالعه کند، باز هم به عمق و عظمت آن پی نخواهد برد و در واقع مراد از این شأن برای ایشان، شأن ولایت کلیه الهیه و ولایت خاندان جلیل رسول الله صلوات الله علیهم اجمعین است.

آقای کریمی جهرمی در بخشی از توصیه‌های خود به حاضران در جلسه گفتند: اولاً این امانت خدمتگزاری را کاملاً حفظ کنید. ثانیاً از میراث فاطمه معصومه سلام الله علیها،که عمده آن عبارت از جنبه‌های معنوی و اخلاقی و فرهنگی است، حفاظت و صیانت کنید. بکوشید وقتی این همه زائر وارد قم و این بارگاه معنوی می‌شوند، با اعتقادی جازم‌تر، عمیق‌تر و نافذتر از حرم خارج شوند و طوری شود که بعد از زیارت، متخلق به اخلاق، فضائل و عبادات فاطمی شوند. به این اکتفا نکنیم که حالا جمعیتی آمدند، سلامی و عرض ارادتی و دعایی کردند و رفتند. البته اینها بسیار با ارزش است، اما باید از این ظرفیت عظیم برای سوق‌دادن جامعه به سوی کمال استفاده کنید. باید از این اجتماعات، این استفاده را کرد که تحوّلی در جامعه ایجاد کنیم تا بدی‌ها و زشتی‌ها از اجتماع رخت بربندد.

وی در بخش دیگری از توصیه‌های خود، به برخی از ویژگی‌های لازم سخنرانان و کارشناسانی که در حرم مطهر حضور دارند اشاره و بیان کرد: در انتخاب سخنرانان، چند نکته باید لحاظ شود: اولاً علمیت آنها کاملاً محرز باشد، معنای آیات و احادیث را همان‌طور که اهل بیت علیهم السلام فرموده اند درک کرده باشند و در انتخاب مطالب و احادیث، بسیار دقت داشته باشند. ثانیاً خودشان چنان متخلّق به اخلاق الهی باشند که مردم آنچه از فضائل و اخلاق اسلامی از زبان آنها شنیده اند را در آنها مشاهده کنند و با دیدن آنها به یاد خدا بیفتند، در این صورت است که آیات قرآن و روایات اهل‌بیت علیهم السلام، در اخلاق و اعتقادات جامعه تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: باید مراقبت نمود که سخنرانان، در همه جا خصوصا در مقابل بانوی معظم جهان اسلام، تقوای الهی را رعایت کنند و در سخنان خود از دایره انصاف خارج نشوند، از دروغ و تهمت و بردن آبروی افراد پرهیز نمایند تا بیاناتشان مورد رضای الهی بوده و در دل های زائران هم اثر گذار باشد.

وی در پایان دیدار، با تقدیر مجدد از مسئولان فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام گفت: اینجا مرکزی است که حرکات و سکنات ما، همه حساب و کتاب دارد و خدمات شما به زائران حضرت، در مرعی و منظر خود ایشان و آباء و اجداد طاهرینشان صلوات الله علیهم اجمعین هست پس باید نسبت به رفتار خودمان نیز در این مکان مقدس دقت و مراقبت بیشتری نماییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.