خبرهای فروش خانه تاریخی آقازاده ابرکوه و تخریب قلعه هاشم‌آباد خاتم در استان یزد، ۲ خبر حوزه میراث فرهنگی بود که طی چند روز گذشته در برخی کانال های خبری این استان بازتاب داشت و موجب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شد.

ماجرای فروش خانه تاریخی آقازاده ابرکوه و تخریب قلعه هاشم‌آباد خاتم یزد چه بود؟

به گزارش قدس آنلاین، شبکه های اجتماعی یزد نوشتند "خانه تاریخی آقازاده شهرستان ابرکوه به فروش گذاشته شد!" خبری که موجب تاثر و تاسف خیلی از مخاطبان شد اما این دست از کانال های خبری هیچ سندی از صحت این خبر ارائه نکردند.

همچنین شبکه های اجتماعی و کانال های خبری از تخریب قلعه تاریخی روستای هاشم آباد چاهک شهرستان خاتم برای ساخت زمین فوتبال خبر دادند و حتی فیلمی هم در این زمینه منتشر کردند!

خانه آقازاده ابرکوه یزد یکی از مجموعه های زیبا و تاریخی استان یزد و کشور است؛ این خانه دارای زیباترین بادگیرهای دو طبقه ایران می باشد و این خود یکی از دلایل پر اهمیت بودن این خانه نیز می باشد؛ این بادگیرها به اندازه ای مهم هستند که بر روی اسکناس های ۲۰۰۰ تومانی هم می توانید تصویر آن ها را مشاهده کنید.

خانه تاریخی آقازاده در ابرکوه از امکانات خوبی بهره منده است که از جمله آن ها رستوران، کافه و پارکینگ است که می توانید در حین بازدید از آن ها هم نیز استفاده کنید؛ علاوه بر این خانه آقازاده در ابرکوه، شامل دو هتل بزرگ با نام های خانه حسینی دوست و موسوی است.

ماجرای فروش خانه تاریخی آقازاده ابرکوه و تخریب قلعه هاشم‌آباد خاتم یزد چه بود؟

خانه آقازاده ابرکوه در حدود سال ۱۱۵۷ هجری شمسی با همت حاج حسین ابرقویی ساخته شد؛ آیت‌الله حاج سید میرزا محمد حسین مجتهد ابرقویی از ثروتمندان شهر بود که زمان زیادی از عمر خود را صرف امور عمرانی و کشاورزی کرد.

این عمارت باشکوه که ۸۲۰ متر مربع وسعت دارد، در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ هجری شمسی با شماره ۱۸۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

اما قلعه هاشم آباد در شهرستان خاتم نیز بیش از نیمی از آن در خیابان سازی دهه های اخیر به کلی تخریب شد که همه بنا هم از خشت و گل ساخته شده است.

در این قلعه، یک اتاق با معماری متفاوتی وجود دارد که دارای پنجره های دو طبقه و طاقچه های به صورت دو طبقه می باشند که با توجه به متفاوت بودن(شکیل تر بودن) معماری این اتاق با دیگر فضاهای بر جای مانده احتمالاً این اتاق متعلق به خان این قلعه می باشد.

ماجرای فروش خانه تاریخی آقازاده ابرکوه و تخریب قلعه هاشم‌آباد خاتم یزد چه بود؟

تزیینات مختصری در قسمت فوقانی دیوار برجها با خشت انجام شده است. در مجاورت این بنا در ضلع شمالی قلعه که با تخریب شدن قلعه یک فلکه قرار دارد، در ضلع شمالی حسینیه روستا و در ضلع جنوبی باغ‌ها و خانه مسکونی روستا قرار دارند.

قلعه هاشم‌آباد مربوط به دوره صفوی است که در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۵۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد چه گفت؟ سوء‌تفاهم به دلیل یک نوشته بیجا

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: یک شهروند ابرکوهی با هدف جلب گردشگر، اقدام به درج عبارت "این خانه به فروش می رسد" بر روی دیوار خانه تاریخی آقازاده ابرکوه کرده بود که همین امر، باعث ایجاد شایعاتی مبنی بر فروش آن شده بود.

احمد آخوندی، افزود: این عبارت اکنون توسط این اداره کل امحا شده است؛ فروش املاکی که به ثبت ملی رسیده ممنوع است و وزارتخانه هم هیچ برنامه ای برای فروش اینگونه املاک تاریخی ندارد.

وی در مورد جریان تخریب قلعه روستای هاشم‌آباد چاهک شهرستان خاتم هم گفت: دهیار این روستا، بخشی از دیوار این قلعه را با هدف ایجاد چمن مصنوعی تخریب کرده بود که توسط میراث فرهنگی از اقدام به این عمل جلوگیری و شکایتی هم تنظیم و به مراجع قضایی ارسال شده است.

اطلاع رسانی بدون بررسی؟

یکی از معضلات حوزه اطلاع رسانی در استان یزد که سالهاست در این حوزه به صورت یک عادت ناپسند در آمده، نشر برخی اخبار بی‌سند بدون بررسی موضوع از دستگاههای متولی است و شاید تفاوت رسانه های حرفه ای و آماتورها در همین نکته باشد.

لازم است وقتی خبری بدون سند را دریافت می کنیم آن را با دستگاههای متولی و ذیربط هماهنگ کنیم و صحت و سقم آن را بررسی نماییم و بی‌جهت خوانندگان را به اشتباه نیندازیم و عده‌ای را نگران نکنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.