۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 879952

سیب جزو میوه‌هایی است که به‌دلیل مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف، در میان باغداران و کشاورزان طرفداران زیادی دارد. برای برداشت محصول باکیفیت باید با بیماری‌هایی که این گیاه را تهدید می‌کند، آشنا شد و از شیوع آن‌ها جلوگیری کرد.

خرید نهال سیب و آشنایی با ۴ بیماری شایع آن

خرید نهال سیب از مراکز معتبری مانند نهالستان پالیز باعث می‌شود تا درختان مقاوم‌تری داشته باشید. پالیز به‌عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین نهالستان ایران، وظیفه تامین نهال برای اکثر نهالستان‌های کشور را بر عهده دارد.

معرفی چهار نوع نهال سیب

  • نهال سیب گلدن دلیشز

  • نهال سیب رد دلیشز

  • نهال سیب زرد فرانسه

  • نهال سیب قرمز فرانسه

در ادامه با ۴ نوع بیماری شایع درختان سیب صحبت خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

دلمه سیب

عفونت دلمه روی برگ‌ها به‌صورت لکه‌های سبز زیتونی تا قهوه‌ای با لبه‌های نامنظم شروع می‌شود. همان‌طور که عفونت‌های برگ رشد می‌کنند، ممکن است باهم ترکیب شوند و ظاهر مخملی قهوه‌ای تیره به خود بگیرند. برگ‌های آلوده ممکن است به‌شدت زرد شده و زودتر از موعد ریزش کنند. عفونت دلمه در میوه‌های جوان با لکه‌های سبز زیتونی تا قهوه‌ای شروع می‌شود. با بزرگ شدن ضایعات، سفت می‌شوند و درنهایت به نواحی سیاه، چوب‌پنبه‌ای و غیرقابل‌خوردن روی میوه تبدیل می‌شوند. میوه‌هایی که به‌شدت آلوده‌شده‌اند ممکن است تغییر شکل داده و اغلب باز شوند.

دلمه سیب عمدتا در برگ‌های افتاده یا خاک، زمستان گذرانی می‌کند. آب و هوای مرطوب و خنک که معمولا در بهار و اوایل تابستان رخ می‌دهد، باعث پیشرفت بیماری می‌شود. هاگ‌های قارچ توسط باد، باران یا پاشیدن آب از زمین به گل‌ها، برگ‌ها یا میوه‌ها منتقل می‌شوند. در دوره‌های مرطوب یا بارانی، برگ‌های سیب تازه باز شده به‌شدت مستعد عفونت هستند. هر چه برگ‌ها بیشتر خیس بمانند، عفونت شدیدتر خواهد بود. دلمه سیب به‌سرعت در دمای بین ۱۳ تا ۲۴ درجه سانتیگراد پخش می‌شود.

روش درمان دلمه سیب

 پاتوژن دلمه سیب از سال قبل در برگ‌های آلوده روی زمین زمستان گذرانی می‌کند. در بهار، هاگ‌ها بالغ می‌شوند و طی یک دوره ۵ تا ۹ هفته‌ای تخلیه می‌شوند. باد و باران پاشیده، هاگ‌های دلمه سیب را از برگ‌های آلوده به رشد جدید در درختان مجاور که عفونت‌های جدید شروع می‌شود، می‌برد. در اواخر تابستان یا اوایل پاییز، عفونت‌های اولیه پوسته سیب، عفونت‌های جدیدی ایجاد می‌کنند که می‌تواند در طول فصل رشد در دوره‌های مرطوب ادامه یابد. جمع‌کردن و نگهداری بستر برگ در پاییز به محدود کردن گسترش بیماری کمک می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری‌های نهال سیب، می‌توانید به منابع اینترنتی مانند ویکی‌پدیا، پالیز نهال، ویکی کشاورز و ... مراجعه کنید. برای استعلام قیمت نهال سیب، گردو، بادام و ... و همچنین خرید نهال سیب و سایر نهال‌ها می‌توانید از طریق لینک زیر به وب‌سایت پالیز نهال دسترسی داشته باشید :

https://paliznahal.ir/product-category/apple/

پوسیدگی سیاه

پوسیدگی سیاه یک بیماری در سیب است که میوه، برگ و پوست آن را در اثر قارچ Botryosphaeria obtusa آلوده می‌کند. پوسیدگی سیاه در سیب یک بیماری قارچی شایع است که می‌تواند از درختان سیب آلوده به سایر گیاهان سرایت کند.

علائم بیماری پوسیدگی سیاه از سطوح بالایی برگ‌ها شروع می‌شود. با افزایش سن درخت، این لکه‌ها گسترش می‌یابند که منجر به ریزش برگ‌های آلوده‌تر می‌شود. شاخه‌ها و اندام‌های آلوده دارای نواحی فرورفته قرمز مایل به قهوه‌ای هستند که هرسال بیشتر و بیشتر می‌شوند. عفونت میوه مخرب‌ترین شکل این بیماری است و با گل‌های آلوده شروع می‌شود. وقتی میوه‌ها ریز و سبز هستند، متوجه لکه‌های قرمز یا لکه‌های ارغوانی می‌شوید که همراه با آن‌ها رشد می‌کنند. معمولاً بیماری پوسیدگی سیاه باعث پوسیدگی انتهای شکوفه‌ها یا مومیایی شدن میوه‌های روی درخت می‌شود.

درمان پوسیدگی سیاه

ازآنجایی‌که هاگ‌های قارچ روی برگ‌های افتاده، میوه‌های مومیایی شده، پوست مرده و شانکر زنده می‌مانند، مهم است که تمام زباله‌های افتاده و میوه‌های مرده را تمیز و دور از درخت نگه دارید. حتماً شانکر را بررسی کنید و آن‌ها را به همراه هر اندام آسیب دیده (حداقل ۱۵ سانتیمتر فراتر از زخم) هرس کنید. هر بافت عفونی را در اسرع وقت از بین ببرید و مراقب علائم جدید عفونت باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کاشت نهال سیب و بیماری‌های آن می‌توانید به وب‌سایت پالیز نهال مراجعه کنید. از طریق این مجموعه امکان دریافت استعلام قیمت نهال بادام، سیب و ... و همچنین خرید نهال بادام و سایر نهال‌های میوه را هم خواهید داشت.

زنگ سیب (Apple Rust)

زنگ سیب بر اثر گروهی از قارچ‌های بیماری‌زا تشکیل می‌شود. این قارچ‌ها به دلیل ظاهر نارنجی زنگ‌زده‌شان هنگام میوه‌دهی، قارچ‌های زنگ‌زده نامیده می‌شوند.

این قارچ‌ها روی گونه‌های درخت عرعر شبیه توپ‌های کوچک تشکیل می‌شود. این رشدها شاخ‌های نارنجی و ژلاتینی شکلی را تولید می‌کنند. این شاخ‌ها پس از باران‌های گرم بهاری در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ظاهر می‌شوند و هاگ‌های میکروسکوپی تولید می‌کنند. این هاگ‌ها به‌طور بالقوه می‌توانند از طریق باد تا چند کیلومتر حرکت کنند و گونه‌های سیب یا زالزالک را آلوده کنند.

خرید نهال سیب و آشنایی با ۴ بیماری شایع آن

لکه دوده و لگه مگس

یکی دیگر از بیماری‌هایی که پس از کاشت نهال سیب باید مراقب آن باشید، لکه دوده و لکه مگس است. آن‌ها درختان سیب، زالزالک و گلابی را تحت تأثیر قرار می‌دهند و بیماری‌های جداگانه‌ای هستند، اما هر دو به‌طور معمول روی یک میوه وجود دارند. لکه دوده و لکه مگس هر دو مشکلات سطحی روی پوست هستند که ضایعات را در میوه پدید می‌آورند، اگرچه ممکن است عمر نگهداری میوه را کاهش دهند.

درمان لکه دوده و لگه مگس

درخت را به‌درستی هرس کنید تا شاخه‌ها خیلی به هم نزدیک نباشند و هوا به‌خوبی در بین آن‌ها حرکت کند.  علاوه بر این می‌توانید برای جلوگیری از این بیماری از قارچ‌کش‌ها نیز بهره ببرید.

خرید نهال سیب مقاوم در برابر بیماری و آفات

پرورش نهال یک کار تخصصی است که باید زیر نظر کارشناسان انجام شود. این مسئله در نهالستان پالیز به‌خوبی رعایت می‌شود و به همین دلیل نهال سیب پرورش یافته در این مجموعه، از کیفیت بالایی برخوردار است. به غیر از خرید نهال سیب، گردو و ... و همچنین استعلام قیمت نهال سیب و سایر انواع نهال‌ها از وب‌سایت پالیز نهال، می‌توانید اطلاعات خود را نیز گسترش دهید.

https://paliznahal.ir/

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.