منابع اوکراینی مدعی هستند ارتش روسیه برای جلوگیری از ضد حمله احتمالی قوای اوکراینی و عبور آنها از رودخانه دنیپرو دست به تخریب سد زده اند. در نگاه اول شاید ایده منطقی باشد اما این حادثه دو معضل بزرگ را نیز برای مسکو ایجاد خواهد کرد

انفجار خوفناک سد «کاخوفکا» اوکراین کار چه طرفی است؟ / جنگ کثیف کی‌یف

در ادامه تحولات میدانی جبهه های جنگ میان روسیه و اوکراین، روز گذشته خبر انفجار سد «کاخوفکا» در منطقه خرسون واقع در جنوب اوکراین توجهات را به خود جلب کرد. در پی این اتفاق میلیون‌ها لیتر آب در مناطق تحت کنترل روسیه سرازیر شده و بخش‌هایی از منطقه جنگی زیر آب رفته است. مسکو و کیف یکدیگر را متهم می‌کنند که با حملات موشکی سد را منفجر کرده‌اند. آژانس اطلاعات نظامی اوکراین در تلگرام این را یک اقدام آشکار تروریستی و جنایت جنگی خواند و مدعی شد نیروهای روسی در حالت وحشت، سد را منفجر کرده اند. در سوی مقابل «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت که رژیم کی‌یف این کار را انجام داد تا شبه‌جزیره کریمه را از آب محروم کند.

طبق گزارش ها حال حدود ۲۲ هزار نفر در ۱۴ شهرک در منطقه خرسون اوکراین، در معرض خطر سیل قرار دارند. وزارت وضعیت اضطراری روسیه هم اعلام کرده دست‌کم ۸۰ شهر و روستا در معرض آسیب قرار دارند. همچنین گفته می‌شود تخریب سد کاخوفکا موجب می‌شود که دست‌کم تا ۱۰ سال آینده تأمین آب مردم شبه‌جزیره کریمه با مشکل جدی روبرو شود. این سد با ۳۰ متر ارتفاع و ۳.۲ کیلومتر طول، دارای یک مخزن ۱۸ کیلومتر مکعبی است که آب شبه جزیره کریمه و نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تأمین می‌کند که هم‌اکنون تحت کنترل روسیه است.

منابع اوکراینی مدعی هستند ارتش روسیه برای جلوگیری از ضد حمله احتمالی قوای اوکراینی و عبور آنها از رودخانه دنیپرو دست به تخریب سد زده اند. در نگاه اول شاید ایده منطقی باشد اما این حادثه دو معضل بزرگ را نیز برای مسکو ایجاد خواهد کرد. نخست اینکه خطوط دفاعی این کشور که برای ماه های طولانی در ساحل شرقی رودخانه دنیپرو ایجاد شده بود حالا به زیر آب رفته و غیر قابل استفاده هستند. دوم نیز کاهش شدید ورودی آب به کانال شمالی کریمه است که آب آشامیدنی حدود ۱ میلیون سکنه شبه جزیره کریمه را از طریق کانال متصل به رودخانه دنیپرو تامین می کرد. بنابراین احتمال اقدام خرابکارانه اوکراین در این زمینه تقویت می شود. زلنسکی و شرکای غربی اش نشان داده اند از هیچ حربه ای برای ضربه زدن به پوتین ابایی ندارند. حملات پهپادی و تهاجمی در عمق خاک روسیه که هیچ کدام را کیف گردن نگرفته در همین زمینه قابل ارزیابی است. انفجار خط لوله گازی نورد استریم که بعدها معلوم شد کار آمریکا بوده دیگر اقدام از این دست است و بیانگر نقشه شوم کیف و شرکای غربی اش برای ضربه زدن به ارتش پوتین است؛ حتی اگر ماحصل آن زمین سوخته ای برای اوکراین باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.