سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با تکرار ادعاهای پادمانی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان خواستار سرعت بخشیدن به اجرای توافقات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده شد.

اتحادیه اروپا ادعاهای پادمانی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کرد

به گزارش قدس آنلاین، اشتفن کلمنت روز چهارشنبه با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد ادعا کرد که این اتحادیه «بارها نگرانی های جدی خود را از حضور مواد هسته ای در مکان های اعلام نشده در ایران ابراز کرده است. اتحادیه اروپا عمیقاً نگران است که مکان فعلی این ماده هسته ای و/یا تجهیزات آلوده به مواد هسته ای که ممکن است امروز هنوز در ایران وجود داشته باشد، برای آژانس شناخته شده نیست.

وی با اشاره به قطعنامه‌های ضدایرانی شورای حکام که به پیشنهاد غرب با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی صادر شد، افزود: اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته است تا با ارائه توضیحات فنی معتبر و اعطای دسترسی لازم، فوراً به تعهدات قانونی خود تحت توافقنامه جامع پادمان عمل کند. ما متوجه هستیم که آژانس در حال حاضر هیچ سوال اضافی در مورد وجود ذرات اورانیوم ضعیف شده در مکانی به نام "مریوان" ندارد و معتقد است که این مساله در این مرحله دیگر مطرح نیست. اما اتحادیه اروپا با نگرانی فراوان خاطرنشان می کند که هیچ پیشرفتی در جهت حل مسائل پادمانی باقی مانده در رابطه با دو مکان دیگر، یعنی تورقوزآباد و ورامین، حاصل نشده است. ما از ایران می‌خواهیم اقدامات لازم را بدون تاخیر بیشتر انجام دهد. تمام مسائل پادمان تا زمانی که به طور کامل روشن نشود، تحت نظارت دقیق ما باقی خواهند ماند.

گفتنی است؛ ادعاهای سیاسی پادمانی درباره ایران، نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط رسانه‌ها، مقام‌های غربی و در گزارش‌های آژانس دامن زده شد. این رژیم از سال ۹۴ که توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی امضاء شد، در تلاش است تا بار دیگر پرونده بسته شده "ابعاد احتمالی نظامی" برنامه هسته‌ای ایران را به واسطه اطلاعات جعلی یا ادعاهای غیرمستند مفتوح ‌سازد.

رژیم صهیونیستی که دارای زرادخانه‌های مملو از تسلیحات اتمی است، با اشتباه خواندن توافق سال ۹۴ و اتهام‌پراکنی علیه برنامه کاملاً صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تقلا می‌کند تا ادعاها علیه ایران را به عنوان یک موضوع سیاسی - امنیتی جا زده و به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد؛ اما تاکنون با اقبال مواجه نبوده است.

سفیر اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنانش، از تدابیر جبرانی ایران در برجام ابراز نگرانی کرد و خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات این توافق شد. وی ادعا کرد: این بسیار نگران‌کننده است که آژانس هنوز نمی‌تواند صحت و کامل بودن اظهارات ایران را تحت ان‌پی‌تی تأیید کند. بنابراین آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است.

کلمنت خواستار اقدامات سریع ایران برای اجرای تعهدات پادمانی شد و افزود: اتحادیه اروپا انتظار دارد که پیشرفت سریع و ملموس در کوتاه ترین بازه زمانی حاصل شود و بر این اساس اقدامات بعدی را در نظر خواهد گرفت.

گفتنی است، ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.