در دیدار سرپرست حجاج ایرانی با اعضای کاروان جانبازان درباره هزینه‌های سفر حج برای جانبازان گفت‌وگو و به شبهه اعزام رایگان آنها پاسخ داده شد.

پاسخ به شبهه اعزام رایگان جانبازان به حج تمتع

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی به اتفاق رئیس و چند تن از مدیران سازمان حج و زیارت با اعضای کاروان جانبازان اعزامی به حج تمتع 1402 در هتل محل اقامتشان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار، چند تن از جانبازان و خانواده‌های آنها نکاتی را درباره هزینه پرداختی برای این سفر بیان کرده و افزودند که آنان علاوه بر آنچه دیگر زائران گروه قیمتی را پرداخته‌اند مبلغ اضافه نیز واریز کرده‌اند ، این درحالی است که برخی تصور می‌کنند به صورت رایگان عازم این سفر شده‌ایم.

تعدادی از جانبازان نیز از مسئولان حج و زیارت خواستند به نحوی تدبیر شود که این گروه هنگام زیارت و انجام اعمال و مناسک حج با مشکلات و دغدغه‌های کمتری روبرو شوند.

در این دیدار، سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت توضیحاتی درخصوص بودجه این سازمان بیان کرد و گفت: سازمان حج و زیارت بودجه مستقلی ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به هزینه پرداختی زائران جانباز و زائران عادی گفت: بخشی از این هزینه‌ها مربوط به محل اسکان است و سرانه تختی که برای جانبازان در نظر گرفته شده بیشتر از سرانه عادی است، همچنین فضایی که در منا و عرفات برای جانبازان در نظر گرفته شده بیشتر از زائران عادی است.

حسینی توضیح داد که برای حمل و نقل زائران جانباز نیز شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شده که هزینه‌بر است و در قیمت تمام شده حج برای جانبازان لحاظ نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب نیز پس از آن که با صبر و حوصله سخنان جانبازان را شنید در فضایی صمیمی نکاتی را درباره هزینه‌های حج بیان کرد.

سرپرست حجاج ایرانی درباره اینکه چرا سازمان حج و زیارت بودجه مستقلی ندارد، توضیحاتی داد و گفت: خدمات این سازمان برای تمام مردم نیست بنابراین بودجه مستقلی برای آن درنظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: خدمات سازمان حج اختصاص به افراد مستطیع دارد بنابراین این افراد خودشان هزینه‌های جنبی حج را پرداخت می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره آسان‌سازی زیارت برای جانبازان نیز گفت: در جلسه با یکی از مسئولان عربستانی، این موضوع مطرح شد؛ ما به طرف سعودی پیشنهاد کرده‌ایم که درهای حرم امامان و اصحاب در بقیع باز شود تا زائران بتوانند راحت تر وارد جنت البقیع شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در ابتدای سخنان خود نیز با استناد به آیات 146 و 147 سوره آل عمران، خطاب به جانبازان گفت: شما در راه خدا جنگیدید اما گرفتار ناتوانی و سستی نشدید.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین با اشاره به آیه «وَمَا کَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَنْ قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِی أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا» خاطرنشان کرد: این آیه در واقع سخن جانبازان ما است که خدایا از گناهان ما در گذر و ما را در این مسیر ثابت قدم نگه دار.

وی افزود: در حال حاضر جانبازان ما در میدان‌های مختلف علمی، مدیریتی، سیاسی ، اجتماعی و ورزشی حضور فعال دارند و در هر میدانی که وارد ‌شده‌اند افتخارات بزرگی را برای کشور به ارمغان ‌آورده‌اند.

گفتنی است کاروان جانبازان کشورمان یکشنبه پس از ورود به شهر پیامبر، به زیارت حرم نبوی مشرف شدند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.