رئیس اتحادیه شیرینی و کافه قنادی‌ها در مشهد گفت: فروش شیرینی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۳۰ درصدی فروش شیرینی نسبت به سال گذشته

محمد فرزانی در گفت‌وگو با قدس خراسان، اظهار کرد: شیرینی از نیازهای درجه یک خانواده محسوب نمی‌شود و در این روزها اگر مردم شیرینی تهیه می‌کنند برای میهمانی یا مراسم است، تورم در جامعه اثر خودش را گذاشته و تأثیرات گسترده‌ای بر فروش تولیدات ۸۰۰ واحد صنفی شیرینی‌پز، شیرینی‌ساز و کافه قنادی مشهد داشته است. 

رئیس اتحادیه شیرینی و کافه قنادی‌ها در مشهد بیشترین اشتغال‌زایی را مربوط به این صنف دانست و عنوان کرد: اصناف تا پایان خرداد ماه فرصت ارائه اظهارنامه مالیاتی دارند و با توجه به نحوه جدید محاسبه مالیات، ما نگران این نحوه محاسبه هستیم که از تبعات آن می‌تواند تعدیل نیرو یا جمع شدن کارگاه‌های تولیدی باشد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های کارتخوان مبنای محاسبه مالیات است، گفت: سود تعریف شده قانونی برای ما ۱۵درصد است که این سود با توجه به تورم و کاهش قدرت خرید مردم در صنف ما به صورت واقعی از خریدار دریافت نمی‌شود، شیرینی ماندگاری بالایی ندارد بنابراین شیرینی‌فروشان ما براساس شرایط بازار تولیدات خود را با سود کمتر یا حتی قیمت تمام شده و بدون سود می‌فروشند تا کسب و کار خود را سرپا نگه دارند.

فرزانی ادامه داد: اگر شیرینی روزانه فروش نرود روز بعد خشک می‌شود و کیفیت اول را ندارد که در نظام مالیاتی این مسائل دیده نشده و همین سبب می‌شود مالیات تعریف شده برای اصناف از جمله شیرینی‌فروشان به صورت واقعی نباشد. امسال سال افزایش تولید و کاهش تورم است اما تصمیم‌های اجرایی در این مسیر نیست. ما منکر فروش نیستیم اما فروش زیاد مساوی با سود زیاد نیست و مالیات باید بر مبنای سود واقعی واحد صنفی تعریف شود.

رئیس اتحادیه شیرینی و کافه قنادی‌ها در مشهد تأکید کرد: یکی از دلایلی که شیرینی‌فروشان به سود کم راضی می‌شوند حفظ واحد تولیدی و کارگرانشان است. تخصص نیروی کار در حیطه شیرینی‌پزی خیلی مهم است و متولیان واحدهای شیرینی‌پزی و کافه قنادی‌ها مجبور به حفظ نیروی متخصص خود حتی در زمان بیکاری هستند.

وی گفت: ۸ تا ۱۵ درصد از سود واحد تولیدی صرف مالیات می‌شود، در صورتی که ممکن است کالا حتی با سود کمتر از ۸درصد فروخته شود. واحدهای تولید شیرینی نمی‌توانند ازکیفیت مواد اولیه خود کم کنند چون مشتری خود را از دست می‌دهند. امیدواریم در تعیین مالیات سود واقعی همه واحدهای صنفی مدنظر مسئولان قرار بگیرد تا دریافت مالیات مبنای توسعه و اشتغال‌زایی باشد.

خبرنگار: طاهره فجر داوودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.