مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در ۱۸ سال گذشته هیچ حقابه‌ای به تالاب گاوخونی اختصاص نیافته است و با توجه به واقع شدن آن در کانون گرد و غبار، در صورت تامین نشدن حقابه آن، طی ۱۰ سال آینده، پس از فرونشست زمین به معضل زیست محیطی اصفهان تبدیل می‌شود.

تالاب گاوخونی و معضل زیست محیطی اصفهان

به گزارش قدس آنلاین،  احمدرضا لاهیجان‌زاده، روز شنبه در نشست اصناف و کشاورزان استان با معاون وزارت نیرو و مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود افزود: نقشه راه احیای زاینده‌رود یک سرمایه‌گذاری مهم با حدود ۶۰۰ جلسه کارشناسی و ۷۹ جلسه استانی با مسوولان ملی برای تدوین نقشه راه سال ۱۴۰۴ اصفهان در زمینه مدیریت مصرف و منابع حوزه آبریز بوده است.

وی با اشاره به اینکه تدوین این نقشه به تصویب شورایعالی استان‌ها هم رسیده است، افزود: بنا بود این امر با تسریع و پیگیری وزارت نیرو از طریق ستاد ملی احیای زاینده‌رود و با حضور ریاست جمهوری محقق شود که نشد و اکنون سازمان محیط زیست در این زمینه از طریق سازمان بازرسی اقدام کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با تاکید به اینکه بر اساس قانون حفاظت از تالاب‌ها تعیین میزان آب مورد نیاز تالاب‌ها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و تأمین حقابه‌ آن بر عهده وزارت نیروست، تصریح کرد: در حال حاضر دو معضل، یکی تبدیل تالاب گاوخونی به کانون گرد و غبار بدلیل عدم تخصص حقابه آن و دیگری موضوع فرونشست زمین، پیش روی استان قرار دارد که راه‌حل هر دو مشکل به جریان دائم زاینده رود وابسته است.

وی ادامه داد: در صورت بی‌توجهی دولت به این دو معضل بزرگ و واگذاری مدیریت آن به وزرات مربوطه، در ۱۰ سال آینده باید منتظر حدوث یک فاجعه زیست محیطی ناشی از فرونشست زمین و ایجاد کانون گرد و غبار در اصفهان باشیم.

لاهیجان‌زاده گفت: با وجود اینکه حجم ذخیره آب پشت سد زاینده رود به ۶۵۰ میلیون مترمکعب رسیده اما سهمی برای تالاب گاوخونی در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۸ سال هیچ حقابه‌ای به تالاب گاوخونی تخصیص نیافته است، گفت: ۱۷۶ میلیون متر مکعب حقابه برای این تالاب در برنامه منابع و مصارف وزرات نیرو اختصاص یافته اما راه ورود این آب از سمت "سد رودشتین" بسته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به برخورد دوگانه مسوولان بالادست در مواجهه با حقابه تالاب گاوخونی اضافه کرد: قول رهاسازی آب از سد زاینده‌رود داده می‌شود اما برخی از دستگاه‌های زیر مجموعه وزرات نیرو مانع ورود و رهاسازی آب به سمت تالاب گاوخونی می‌شوند.

وی بیان داشت: مورد مشابه این مساله نیز برای تالاب‌های جنوب غرب کشور و تشکیل کانون گرد و غبار در رودخانه کرخه مطرح بوده که مورد غفلت مسوولان قرار گرفته و در نهایت فاجعه زیست محیطی در آنجا اتفاق افتاده و تلاش دولت برای مهار گرد و غبار تالاب هورالعظیم هم بی‌نتیجه مانده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.